A minisztérium pénteki közleménye szerint 2023 júliusában a 62 termékkategória termékeinek átlagárai átlagosan 7,7%-kal mérséklődtek annak eredményeként, hogy egy hónap leforgása alatt 53 termékkategóriában csökkentek az árak. Az élelmiszerárak csökkenésének júliusban 0,7 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 2 százalékpontos élelmiszerinflációt csökkentő hatása lehetett a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.
Az elmúlt hónapban legnagyobb mértékben a spagetti ára esett vissza, közel 15%-kal. Több mint 14%-kal csökkentek a zöldségárak, ezen belül több zöldség (zöldpaprika, étkezési újburgonya, kelkáposzta, fokhagyma, paradicsom, karfiol) ára 20%- körüli vagy azt meghaladó mértékben. A gyümölcsök ára átlagosan több mint 7%-kal mérséklődött, de például az alma és a narancs 20%-kal lett olcsóbb. A kenyerek, a margarin, a sertészsír és a tejtermékek árai átlagosan 10%-kal mentek lejjebb július végére az árfigyelő indulásától számítva. A húsok közül leginkább a pulykamell ára csökkent, közel 11%-kal, míg a csirkeszárny ára több mint 6%-kal mérséklődött - sorolta a GFM.
Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított kötelező akciózás is támogatta, amelynek mértékét a kormány augusztus 1-től 15%-ra emelte. Az árstop kivezetésének minimális hatása volt: az elmúlt egy hét során mindössze 0,7%-kal emelkedtek az online platformra kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategória termékeinek átlagárai. Az árak emelkedése a kormányzati intézkedéseknek köszönhetően tehát mérsékelt volt, ugyanis 32 termékkategóriában tovább mérséklődtek az átlagárak az elmúlt egy hét folyamán is: leginkább a tojás, a finomliszt, a zöldpaprika és a karfiol árai csökkentek. Ráadásul a legkedvezőbb árakat nézve a hatósági árhoz képest, a liszt ára 52%-kal, a napraforgó étolaj ára 40%-kal, a tojás ára 38%-kal, a burgonya ára 27%-kal lett olcsóbb.
Az online platform népszerűségét bizonyítja, hogy elindulása óta több mint 910 ezer látogatója volt, és összesen közel 63 millió letöltés történt az oldalon. A szabadszavas keresések száma megközelíti a 385 ezret, amelyek során a látogatók júliusban leggyakrabban a tej, csirkemell, sajt, vaj és tejföl szavakra kerestek, míg augusztus elején az árstopok kivezetését követően a cukor, a csirkemell, a tej, a liszt és az olaj szavakra történt a legtöbb keresés.