November 20-án lengyel és ukrán részről már összesen 20 ezer kamion vesztegelt a három legnagyobb határátkelőnél (Korchova-Krakowec, Hrebene-Rava-Ruszka és Dorohuszk-Jagodin állomásokon), mivel a sztrájkoló lengyelek fuvarozók nem engedik be az ukrán szállítmányokat. A tiltakozást az az EU és Ukrajna között létrejött megállapodás váltotta ki, amelyben a háború kitörését követően az EU engedélyezte Ukrajna számára, hogy korlátlanul, engedély nélkül léphessenek be az Unió területére. A lengyelek ismét attól tartanak, hogy nagy mennyiségű mezőgazdasági termék, elsősorban gabona önti el az országot (ezt a főleg a harmadik világ országaiba tartó árutömeget korábban a Fekete-tenger partján lévő kikötőkből, vízi úton szállították, csakhogy most az orosz blokád miatt ez az útvonal nem járható) - írja a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács.
Az Ukrán Nemzetközi Szállítási Szövetség szerint a lengyelek “kifogásolják az az erős versenyt, amely Ukrajna és az uniós országok közötti nemzetközi szállítás liberalizációját követően alakult ki, és ezért követelik a vízummentesség eltörlését.”
Szerhij Derkach, az ukrán infrastrukturális minisztérium miniszterhelyettese kitart amellett, hogy ezt a kérést lehetetlen teljesíteni:
Lehetetlen felmondani a közlekedés és áruszállítás liberalizációjáról szóló megállapodást, mivel ebben az esetben az EU és Ukrajna között megkötött kétoldalú megállapodásokról van szó, Lengyelország pedig egyoldalúan nem tehet semmit, kötik az érvényes szerződések
- jegyezte meg. Hétfőn Vaszil Zvarics, Ukrajna lengyelországi nagykövete “hátba szúrásnak” nevezte a tiltakozásokat.
A Suspilne ukrán nemzeti televízió információi szerint a tiltakozás szervezői kijelentették, hogy óránként egy teherautót terveznek átengedni a határon. Ugyanakkor a tiltakozók nem tervezik, hogy akadályozzák az Ukrajnába humanitárius segélyt szállító teherautók közlekedését - jegyezte meg a Suspilne, hozzátéve, hogy a tiltakozók azt is elmondták, hogy január 3-ig engedélyük van a sztrájkot fenntartani.