Csütörtök reggel az ablakon kinézve, nem biztos benne, hogy zavartalanul elvégezheti a napi munkákat? Tudni szeretné várható-e csapadék, lesz-e szél, esetleg lehet-e viharra számítani? Kíváncsi rá, hogy permetezésre alkalmas-e az időjárás, esetleg az ország különböző agrometeorológiai térképei érdeklik? Itt az Agrárszektor napi időjárásjelentése. Ilyen időjárásra készüljön a mai, csütörtöki (2024.01.11.) napon.
2024.01.11. csütörtök: A köd a legtöbb helyen fokozatosan feloszlik, a zavartanul napos időt követően délután észak felől előbb magasszintű, később vastagabb felhők is érkeznek fölénk. Késő este az északkeleti határnál hószállingózás előfordulhat. Az általában nyugati, északnyugati szél időnként megélénkül.
A legmagasabb nappali hőmérséklet 0 és +6 fok között alakul, ugyanakkor a keleti határ mentén kisebb körzetekben nehezen oszolhat fel a köd, így a csúcsérték fagypont alatt maradhat.
A hőmérséklet késő este -6, 0 fok között valószínű.
Orvosmeteorológiai tájékoztató: Anticiklon peremén helyezkedünk el, emiatt fronthatással nem kell számolni.
A következő napon várható időjárás
2024.01.12 péntek: Változóan felhős lesz az ég, többórás napsütés várható. Számottevő csapadék nem lesz. Az északi szél megélénkül, a Dunántúl északi felén meg is erősödik. A legmagasabb nappali hőmérséklet 0 és +4 fok között alakul.
Friss híreink:
Soha rosszabbat: kis bosszúság, nagyobb öröm a sok csapadék
Ha választani lehetne, inkább a mostani időjárásra szavaznának a termelők, mint a 2022-es év indulására – ebben értettek egyet az Agrárszektornak nyilatkozó gazdálkodók a mostani helyzet értékelésekor. A belvíz lokálisan okoz ugyan problémákat és egyelőre kérdéses még a károsan átnedvesedett talajok állapota és további sorsa is. Összességében ugyanakkor inkább kedvező fejlemény most, hogy kellő mennyiségű csapadék esett, amely a legtöbb helyen tartalékot képezhet a későbbiekben egy esetleges szárazabb periódus átvészelésére is. Az országosan tehát jóval nagyobb, problémamentes területek pozitívuma jóval meghaladja a belvízzel elöntött területeken keletkezett károk mértékét. Sok múlik ugyanakkor a következő hetek időjárásán: ha marad a hideg, napos idő, akkor országszerte javulhat a helyzet, további, jelentős csapadékhullám esetén már nem ilyen bíztató a kép.
Sokan nem ismerik a szabályokat: csak így vezethetsz most traktort itthon
A legtöbben leginkább csak földeken látunk traktorokat, kombájnokat és egyéb mezőgazdasági gépeket, a tavaszi vetési, illetve a nyári-őszi betakarítási időszakban azért a közutakon is találkozhatunk velük. Ami teljesen természetes, hiszen ezeknek a járműveknek valahogyan el is kell jutniuk a szántóföldekre, és ha a vezetőik nem akarnak bizonytalan minőségű, jelöletlen utakon közlekedni, akkor bizony igénybe kell venniük a közutakat. Ezek a járművek azonban jellemzően lassabbak, nagyobbak és több helyre van szükségük a manőverezéshez: ezért sokszor a forgalomban részt vevő többi gépjárműtől eltérő szabályok vonatkoznak rájuk.
Itt az igazság: ennyiért árulják most a termőföldeket Magyarországon
Ahogyan szinte semmit, így a termőföldeket sem kerülte a drágulás az elmúlt években. Ha bérelni vagy éppen vásárolni szeretnénk földet, akkor szépen bele kell nyúlnunk a zsebünkbe, hiszen az infláció csak tovább növelte az árakat. Magyarországon 2022-ben a drágulás mértéke több mint kilenc százalékra gyorsult a 2021-es 8,5 és a 2020-as 6,6 százalék után. Reálértéken azonban 4,5 százalékkal csökkentek az árak a szintén magas infláció miatt. Hogy pontosan mennyiért vehetünk vagy bérelhetünk ma termőföldet, gyümölcsöst vagy éppen szőlőt, az az alábbi cikkünkből kiderül.
A Pénzcentrumról és a HelloVidékről ajánljuk:
Ezt nem teszik zsebre a magyar dolgozók: sokan felejthetik el a tisztes béremelést 2024-ben
Magyarország gazdaságának gyengélkedése erős nyomot hagyott a munkaerőpiacon. A foglalkoztatottsági adat ugyan szépen csillog, ám a munkanélküliség nő, a munkáltatók pedig egyre nehezebben találnak szakképzett munkavállalót. Ezzel párhuzamosan a dolgozók egyre óvatosabbak, inkább megalkuvást választják, hogy az addigi életszínvonalukat fenntarthassák. A helyzetük pedig sajnos 2024-ben sem lesz sokkal könnyebb a Pénzcentrumnak nyilatkozó szakértők szerint.
Csak kapkodjuk a fejünket: döbbenet mi zajlik ebben az ágazatban
A többi ágazathoz hasonlóan a szállítmányozás területén is jelentős volt a visszaesés 2023-ban. A magyar agrárexport is jelentősen csökkent, és az augusztus óta tartó szárazság pedig rányomta a bélyegét a Felső-dunai, a rajnai, és az Al-dunai piacra is. A kisvizes időszakokban a piac egy része elmenekült a folyamhajózástól a teljesen kiszámíthatatlan költségszerkezet miatt. A Magyar Szállítmányozók Szövetsége a HelloVidék megkeresésére elmondta, hogy vasúti forgalom a vegyiparban és az olajtermékek tekintetében csökkent. Pekár János, a szervezet főtitkára lapunknak azt is elárulta, hogy új, nagy vasúti forgalmat generáló beruházások nem valósultak meg. Mint mondta, a szárazföldi forgalmat az egész Európára jellemző vasútépítési nehézségek, illetve a magas energiaárak miatti magas vasúti vontatási költségek, és pályakapacitási problémák nehezítették. Ugyanakkor egy kis szerencsével idén minden megváltozhat.