A 2023/24-es üzleti év első felében az UBM Csoport jelentősen növelte az export tevékenységből származó árbevételének arányát. Míg az előző üzleti év első felében - azaz a 2022. július 1-től december 31-ig tartó időszakban - 47,5%-ot (58,25 milliárd forintot) tett ki az export árbevétel a cégcsoport teljes árbevételéből, addig ez az arány a jelenlegi, 2023/24-es üzleti év első hat hónapjában már elérte az 54,3%-ot (az 57,25 milliárdos szintet). A cégcsoport legjelentősebb exportpiacai közé Olaszország, Ausztria, Németország és Románia tartozik, ezekből származik teljes export árbevételének négyötöde.
Kihívást jelentett a szemes termények jelentős árzuhanása
Az UBM Csoport a 2023/24-es üzleti év első félévében 105,34 milliárd forint árbevételt termelt az előző üzleti év azonos időszakában elért rekord szintű, 122,67 milliárd forintos árbevétel után. Horváth Péter, az UBM Csoport vezérigazgatója szerint ez ugyan elmarad a bázisidőszak árbevételétől, azonban mindenképpen szükséges megemlíteni, hogy erre a teljesítményre a cégcsoport egy jelentős árzuhanást elszenvedő piacon volt képes. A takarmánygyártás alapanyagaként használt takarmánykukorica átlagos ára ugyanis több mint 50 százalékkal, a takarmánybúza ára pedig mintegy 40 százalékkal esett vissza a 2023. december 31-ével záródó félévben, ami jelentős negatív árhatást okozott az árbevételben.
Több ágazat értékesítési volumene is nőtt
Az UBM Csoport két hagyományos üzletága közül a szemes terményekkel és olajos magvakkal kereskedő commodity üzletág az előző üzleti év első félévében 532.249 tonna áruval kereskedett cégcsoporton kívülre. Ez a volumen a jelenlegi üzleti év első felében - 16,9%-os növekedéssel - 622.151 tonnára bővült. A takarmányalapanyag-kereskedelmi üzletág a 2022/23-as üzleti év első hat hónapjában 218.934 tonna árut értékesített, ezt a mennyiséget a tavaly december 31-én lezárult félévben több mint negyedével, 274.763 tonnára növelte.
Folytatódik a korábban felvázolt növekedési stratégia megvalósítása
Az UBM Csoport tavaly márciusban mutatta be a 2025/26-os üzleti évig felvázolt növekedési stratégiáját és üzleti tervét, amelynek főbb célkitűzése az évi 1 millió tonnás takarmánygyártási, és az évi 2 millió tonnás takarmányalapanyag-kereskedelmi volumen elérése. Ennek érdekében
- a Magyarországon, Szlovákiában és Romániában összesen 6 takarmánygyárat működtető vállalat további akvizíciók és zöldmezős beruházások révén folytatja kelet-közép-európai terjeszkedését, továbbá a commodity üzletágban fejleszti regionális logisztikai infrastruktúráját.
- az UBM működési vertikumának további szélesítése érdekében a tavaly december 31-én zárult félévben az állattartás szegmensbe is belépett az élőállat-tenyésztéssel és annak integrációjával foglalkozó Mangal Ilona Sertéshizlalda Kft. tulajdonrészének megvásárlásával. A cégcsoport 2026-ig megépíti Európa legmodernebb és legfenntarthatóbb sertéstelepét, és a tervek szerint éves szinten 500 ezer hízósertést bocsát majd ki.
- az UBM Csoport 2025-ig új kereskedelmi irodák nyitásával tovább bővíti kontinentális kereskedelmi tevékenységét, így két éven belül valamennyi piacot képes lesz kiszolgálni hazánk nagyjából kétezer kilométeres körzetében. E célból a cégcsoport - ugyancsak a jelenlegi üzleti év első felében - megalapította legújabb kereskedelmi irodáját Olaszországban: az UBM Italy S.r.l. a tervek szerint a 2024/2025-ös üzleti évben már 100-150 ezer tonna takarmánygyártáshoz szükséges kukoricával, búzával, szójababbal, árpával, továbbá napraforgó-, repce- és szójadarával kereskedik majd Olaszországban.