Habár folyamatosan hallhatjuk, hogy éves alapon is fékezésbe kezdett az élelmiszerek drágulási üteme, a KSH statisztikáiból azért egyáltalán nem ezt olvashatjuk ki. A tíz leginkább dráguló termék és szolgáltatás közül hat is élelmiszer, ráadásul olyanok, amik elég gyakran kerülnek a kosarakba - vagy legalábbis került, mert mint most kiderítettük, a magyarok most már többször is alaposan átgondolják, mit vesznek, és sok dologról lemondtak a 2022-ben indult brutális drágulási hullám kezdete óta.
Ha éves alapon nézzük meg a KSH friss adatait, akkor látni, hogy a kristálycukor tavaly és idén július között igen jelentősen, mintegy 57,5 százalékkal drágult. Ezt követte 33,7 százalékkal a 2,8 százalékos UHT tej, míg a dobogó harmadik fokára a csirkemellfilé állhatott a maga 27,6 százalékos drágulással. Érdemes megemlíteni azt is, hogy éves alapon a 10 legjobban dráguló termék közül hat is élelmiszer.
A sárgarépa kivételével minden felsorolt termék valamilyen fokon feldolgozott, a drágulás döntően a feldolgozók költségnövekedése miatt van. A dráguló energia, a nagyobb munkabér-kiadások és a növekvő EPR-költség, valamint a drága üzemanyag emeli az élelmiszeripar kiadásait, amelyeket kénytelen valamilyen fokon érvényesíteni az átadási áraiban az ágazat. A sertés ára hosszú időn keresztül aránylag magas volt, vagyis a feldolgozók drágán vették az alapanyagot, emellett ráadásul minden egyéb költségük is nőtt. Sokáig azonban nem tudtak áremelést érvényesíteni a kereskedelemmel folytatott tárgyalásokon, mára azonban ezt az igényt (feltehetőleg csak részben) sikerült átvinni az átadási árakba
- mondta Braunmüller Lajos. Hozzátette még azt is, hogy a sertéshúsnál sokáig nem lehetett drágulást eszközölni, mostanra azonban igen, de ezt már a vásárlók is megérzik.
A szakember rámutatott arra is, hogy a drágulásnak meg is lett a maga eredménye: a vásárlók még mindig kétszer-háromszor is meggondolják, hogy mit vásárolnak:
Egyértelműen látszik az elmúlt évek fogyasztási válságában, hogy a vásárlók lényegesen kevesebbet vásárolnak a különböző termékkategóriákból. A prémiumnak számító kategóriákban persze nagyobb a visszaesés, de látható, hogy mennyiségben még az alapvető élelmiszerekből is kevesebbet vásárolnak. Ennek oka nem az, hogy ténylegesen kevesebbet fogyasztanak, hanem valószínűleg kevesebb megy pocsékba. Sokkal jobban odafigyelnek a vásárlók a döntéseikre és bizony kevesebbet vesznek még az alapvető termékekből is.
Van, ami tényleg olcsóbb lett
Nagypéter Sándor, a Délalföldi Kertészek Szövetkezetének (Délkertész) elnök-ügyvezetője azonban kifejtette, hogy számos olyan zöldségféle van most is, aminek nem nő, hanem valóban csökken az ára.
A frisspiaci zöldségek tekintetében -paprikafélék, paradicsomfélék, kígyóuborka stb. - estében amennyiben megnézzük az elmúlt évet, akkor mindenki azt tapasztalhatja, hogy árcsökkenés volt egész évben az előző évhez képest. Ezek az árcsökkenések már a pulton is tapasztalhatóak voltak, ami azt is jelenti, hogy a termelőnek jelentős áresése következett be. A paprikafélék estében legalább 5-7%-os árcsökkenés, míg a paradicsomok esetében a több mint 20%-os termelői árvisszaesés is tapasztalható időarányosan. A jelenlegi fogyasztási válságban, ami egész Európára igaz, hogy ugyan nincsenek értékesítési gondok a mennyiségi oldalról, viszont az árak alakulásáról már nem lehet mondani túlságosan jó véleményt
- mondta az elnök, hozzátéve, hogy a fogyasztók vásárlóerejének a szűkülése okán az ár egyre csökken. A 2023-ban elkezdődő inflációs válság komolyan érződik a háztartások pénztárcáin, a zöldségek árai pedig a 2021-2022-es árszintre mentek vissza.