Örülünk, hogy ez a nemzetközi egyezmény létrejött, ez egy fantasztikus érték. A világ 196 országából 64 konfliktus van jelenleg és ez 34 országra terjed ki. Az élelmiszer-biztonság helyzete át fog alakulni, becsüljük meg az élelmiszert. Bízom benne, hogy ez a kezdeményezés sikeres lesz és jobb polcra fog kerülni az emberek szemében az étkezési tojást
- mondta Csorbai Attila, a Baromfi Terméktanács elnök-igazgatója a szerdai tojásfogyasztást népszerűsítő spanyol-magyar-francia multiprogram sajtórendezvényén, amelynek keretében a kampányban résztvevő országok együttműködnek az egyezmény révén. Hozzátette: az ágazat szereplői az elmúlt év politikai és gazdasági döntéseit hol megszenvedték, hol pedig az előnyeit élvezték, de túlélték ez az időszakot.
Árak alakulása
Egy nagyon jó projekten dolgozunk, amiben nincsen könnyű dolgunk
- fogalmazott Sütő Zoltán a BTT MTTSZ elnöke. A Központi Statisztikai Hivatal három alapvető mezőgazdaság termék piaci és felvásárlási áraira készített táblázatában az látszik, hogy a tehéntej, a méz és a tojás felvásárlási ára hogyan változott. A tej ára 1960-tól 2023-re hetvenötszörösére nőtt. A méz esetében ez szám ötvenötszörös, a tojás esetében pedig negyvenegyszeres ez a szám. A felvásárlási árakat tekintve, ugyanezen élelmiszeripai termékeket vizsgálva szintén a tojás ára változott a legkevesebbet. Míg a tehéntej ára 93 százalékkal lett több, a mézé pedig 123 százalékkal, a tojás esetében csak 64 százalékos emelkedést tapasztalhatunk. Az elmúlt időszakban a tojás esetében volt a legkisebb az áremelkedés a vizsgált élelmiszerek közül.
A tojáságazat helyzete, kihívásai
A tojásszövetség taglétszámában nagy változás nincsen, az elmúlt évekhez hasonlóan stagnálást érzékelhetünk. A tojástermelők 90 százaléka tagja a szövetségnek. A hazai tojásfogyasztásban az előző évekhez képest láthatunk növekedést. Bár a tojással kapcsolatban nem jelentek meg olyan hírek, vagy esetleg népszerű divatdiéták amelyek népszerűvé tennék az élelmiszert. A növekedéshez a tojásszövetség marketingje hozzájárul, felkészülten próbáltak mindig kommunikálni – vélekedett Pákozd Gergely, a BTT MTTSZ alelnöke. A tojóházi telepítések az elmúlt években nem kedveztek a hosszútávú tervezhetőségnek. Némi stagnálás látszik az elmúlt évek tekintetében, az előállított darabszám ennek ellenére nőtt, 2024-ben pedig láthatóak nagyobb telepítési számok vannak.
Aktualitások
Az elmúlt évek azért nem kedveztek a hosszú távú tervezhetőség, a háború, a COVID, az aszály ezek mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy a termelőknek, nagyon sok kétséget vetett fel azzal kapcsolatosan hogy mit, hogyan és mennyit termeljünk
- vélekedett Pákozd Gergely, a Pákozd Gergely, BTT MTTSZ alelnöke. Idén kivezetésre kerültek a fogyasztói árakkal kapcsolatos intézkedések. Az árstop bevezetésével korlátozták az árakat, a boltok annyiért árulhatták a tojást, amennyiért vették. Az áruházlánc szempontjából ez veszteséget realizált, de muszáj volt a szabályt alkalmazniuk, ez pedig remek marketingtermékké tette a tojást -vélekedett. Árazási trendeket láthattunk, sok esetben nagyon alacsony árakat tapasztalhattunk az áruházláncokban a tojás esetében. Ez eltorzult piacot eredményezett, levitték a tojás árakat, mert a maradék 3-4000 terméken realizálták azt a profitot, amit a tojáson elvesztek - vélekedett Pákozd Gergely, a Pákozd Gergely, BTT MTTSZ alelnöke. Hozzátette:
Ennek az újra rendeződését látjuk, illetve érzékeljük. Próbáljuk megközelíteni az említett árakat, a boltok polcain most inkább 50-60 forintért lehet tojást kapni.
Szigorodtak az állatjóléti előírások, illetve a környezetvédelmi elvárások, ezek között a bevezetett EPR-díjak jelentős költségnövekedést jelent a termelőknek. Pákozd Gergely hangsúlyozta, hogy a hazai munkaerő elfogyott. Nincs emberutánpótlás, a munkavállalók az ipari körülmények felé tendálnak.
Aszályhelyzet és ukrán tojás
Az idei év takarmányok szempontjából nem szerencsés, az aszályhelyzet rengeteg problémát okozott a szántőföldi termelésben – mondta az alelnök. Hozzátette:
Az alacsony termésátlagok jelentős gondot jelenthetnek az ágazatban. A takarmány a tojástermelés árának 70 százalékát teszi ki, ezért az árak nagy valószínűséggel emelkedni fognak, de ezt majd az aratás végén látjuk majd. Habár az ukrán tojás közvetlenül nem is, de közvetetten hat a magyar tojáspiacra. A versenyt azért nem lehet tartani, mert az ukrán termelőknek nem ugyanazokat az előírásokat kell betartani, mint amit a hazai termelőknek
Tojás népszerűsítés
A tavaly indult hároméves tojáskampány sikeresen halad a második évben, és már számos eredményt ért el - mondta Dr. Gál Tímea, nemzetközi projektmenedzser. A kampány fő célja a tojás népszerűsítése, valamint a fenntarthatóság és az európai termelési modell megismertetése. A kampányban résztvevő olyan országok, mint Spanyolország és Franciaország, együttműködnek, de az adott ország sajátosságaihoz igazítják a tevékenységeket. A kampány arculatát a fiatalok és kisgyermekes családok igényeihez igazították, és ennek köszönhetően több mint 200 ezer látogatót érte el az oldalt.