Lehullt a lepel: váratlan dolog derült ki a sörről, ezt tudnod kell

Lehullt a lepel: váratlan dolog derült ki a sörről, ezt tudnod kell

MTI
Kilencven éve, 1935. január 24-én került először a boltokba dobozba töltött sör, amely azóta nem csak a mindennapi élet részévé vált, de kultikus tárgy is lett, különleges darabjait múzeumokban állítják ki és gyűjtők lelkesednek értük. A Nemzeti Archívum Sajtóarchívumának összeállítása:

Az újszerű csomagolást Amerikában fejlesztette ki az 1858-ban alapított, newarki székhelyű Gottfried Krueger sörfőző vállalat, az American Can csomagolóanyag-gyártó cég közreműködésével. Az ötletből nem könnyen lett valóság, mert a konzervgyártás ugyan akkor már létezett, de mégsem ugyanaz zöldborsót és sört tenni a fémdobozba. A sör ugyanis reakcióba lép a fémmel, így íze megváltozik, azaz semleges belső borítást kellett találni, ráadásul az oly kedvelt nedű szénsavas is, vagyis a gyártónak a nyomással is meg kellett küzdenie.

A vállalatnak kétségei voltak a sikert illetően, ezért a sört üzemüktől jó messze, a Virginia állambeli Richmondban kezdték árulni, hogy hírnevük az esetleges kudarc esetén ne csorbuljon. Az újítás hatalmas siker lett, aminek nem csak a vevők örülhettek. A fémdobozok révén a serfőzdék bővíthették ügyfélkörüket, mert korábban csak 50 kilométeres körzetben érte meg kiszállítani a nedűt, arról nem is szólva, hogy fémdobozokból kétszer annyit tudtak felpakolni a kocsikra, mint üvegekből. Az első dobozos sörök kinyitása még nem volt egyszerű, két lyukat kellett a sima tetőbe vágni (az egyiken a folyadék ömlött ki, a másikon a levegő áramlott a dobozba), és akinél nem volt erre alkalmas szerszám, könnyen szomjan maradhatott. Más cégek olyan dobozokat választottak, amelyek kiemelkedő tetejéről kupakot kellett lefeszíteni vagy lecsavarni.

Az eldobható nyitófület csak 1959-ben találták fel, az ötlet egy piknikező amerikai férfi fejéből pattant ki, aki jobb híján egy kődarab segítségével törte fel a dobozt. A hetvenes években jelent meg a dobozba benyomható nyitórész, az eldobható fül ugyanis nem csak a környezetet szennyezte: sokan a dobozba dobták vissza, s a sör szürcsölése közben torkukon akadt. Az italnak minden kísérletezés dacára az első időszakban fémes íze is volt, így a második világháború előestéjén a dobozos sörök még csak az amerikai piac egytizedét tették ki.

A dobozok először fehérbádogból készültek, súlyuk mintegy tíz dekagramm volt. Az amerikai mintát követve az európai dobozok űrtartalma is 0,355 liter (12 amerikai folyadék uncia, OZ) lett, és csak 1971-ben tértek át a 0,33 literes dobozok gyártására. A technikai fejlődéssel a dobozok átlagsúlya is csökkent, 1951-ben 83, 1974-ben 38, míg napjainkban már csak 21 grammot nyom egy doboz. Az italdobozok igazi karrierje a második világháborút követő évtizedekben bontakozott ki, a napjainkban is használt alumínium italdoboz elődjei a 60-as években kerültek forgalomba. Amerikában először 1969-ben haladta meg a dobozos sör eladása az üveges sörét, és akkor már szinte valamennyi doboz önnyitós volt.

Az alumínium italdoboz világszerte elterjedt, kis sűrűsége, megfelelő szilárdsága, gyors hűthetősége és közel teljes, 100 százalékos újrahasznosíthatósága miatt kedvelt csomagolóeszközzé vált. Újrahasznosításának legnagyobb előnye az energiamegtakarítás, mert az újra feldolgozott alumínium gyártási költsége a bauxitból készült alumíniuménak alig 5 százaléka. Az aludoboz nem engedi át a szagot, a fényt, a folyadékot, esztétikusan díszíthető és törhetetlen, napjainkban már nemcsak sört, de számos szénsavas üdítőitalt is alumínium italdobozokba töltenek.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?