Az elmúlt időszakban határozottan felpörögtek a borászati felszerelések eladásai az interneten. Ahogy az eMAG.hu friss felméréséből kiderült, idén ennél termékkategóriánál már a január is kétszer akkora forgalmat generált, mint egy évvel korábban. Emellett kiderült, hogy tavasz óta még ennél is nagyobb, 2021 azonos időszakához akár képest 5-10-szeres növekedést is produkált a borászati felszerelések értékesítése. Ez elsősorban a borászati termékeket forgalmazó Marketplace kereskedőpartnereknek köszönhető, az év első 8 hónapjában ugyanis az eladott kellékek 99%-át ezektől a kereskedőktől rendelték meg a vásárlók - legtöbbjük Budapestről és Pest megyéből, Hajdú-Bihar megyéből és Borsod-Abaúj-Zemplén megyéből adta fel rendelését.
Tavaly a szüreti szezon elejéig a hatdarabos demizsonkészlet, a 120 literes, csatos cefrehordó és egy kézi hajtású gyümölcsdaráló, illetve egy 275 literes szüretelőkád voltak a legnépszerűbb borászati kellékek, de a 10 leginkább keresett termék közé bejutott az elektromos daráló is. Bár a vállalat kínálatában több tucat különböző szőlőprés is elérhető, ezek egyelőre nincsenek a top 10-ben. Idén augusztus végéig szintén jól fogytak a demizsonok és a cefrehordók, ballonok, dugók, de a legnépszerűbb termék a bor savasságának/lúgosságának mérésére szolgáló Ph-mérő papír volt - mert ez csak néhány száz forintos tétel - tudhattuk meg az eMAG közleményéből.
Látható tehát, hogy a házi borkészítés eszközigénye némileg komolyabb, mint a sörfőzésé. Az egyes eszközök és berendezések több tízezer forintba is kerülhetnek, ám azt fontos leszögezni, hogy ezek mindegyike egyszeri beszerzés, amelyet követően csak az alapanyagok, illetve a kopó- és fogyóeszközök pótlására van szükség.
Még mindig népszerű a hobbi, félprofi vagy profi sörfőzés az online vásárlók körében
Bár a borkészítéssel kapcsolatos termékek iránt határozottan nőtt az érdeklődés, a sörfőzés során használatos termékek kereslete is szépen erősödött. Ahogy Pető Attila, a Sörfőzők Boltja munkatársa kérdésünkre elmondta, az elmúlt egy évben folyamatosan nőtt a sörfőzés és az ahhoz szükséges felszerelések iránt az érdeklődés. A szakember szerint azonban ebben nincs semmi meglepő, hiszen egyre drágábbak a boltokban a sörök, így a házi sörfőzés egyre megfizethetőbb alternatívájá vált a bolti vásárlásnak. Pető Attila beszélt arról is, hogy a vizsgált időszakban mind az egyszerűbb, mind pedig a profibb sörfőző berendezések iránt nőtt a kereslet, de az alapanyagokból, így komlóból és malátából is többet értékesítettek, mint egy évvel korábban. A sörfőzéssel és sörkészítéssel kapcsolatos termékek forgalmát illetően a szakember úgy fogalmazott, hogy általánosságban 20-30%-kal nőtt meg idén a tavalyi évhez képest.
Az Agrárszektor korábban megkérdezett egy szakembert, mennyibe is kerül egy otthoni sörfőző készlet beszerzése, aki akkor 10-15 ezer forint körül határozta meg a kezdőösszeget. Ez pedig, még ha egy 100%-os áremelkedéssel számolnánk is, most is csak 20-30 ezer forint lenne, bár valójában jóval olcsóbb ennél. A profibb berendezések ennek a többszörösébe kerülhetnek, a kompakt és dizájner sörfőző gépekért pedig több százezer forintot is elkérhetnek az embertől, de általánosságban elmondható, hogy aki néhány tízezer forintot rá tud szánni a dologra, az már működőképes és hatékony sörfőző berendezésre tehet szert, ám a határ természetesen a csillagos ég.
Idén beelőzte a bor a sört
Érdekesen alakultak át szeszes italok eladásai tavalyhoz képest az eMAG-nál: míg tavaly januártól augusztusig csaknem minden második (49,9%) alkoholos italt vásárló ügyfél sört rendelt, tízből csak egy ügyfél választotta a borokat (10,5%). A fennmaradó mintegy 40%-ot kitevő vásárlók pedig az egyéb italokat, például pezsgőt vagy különböző párlatokat keresték. 2022-ben ugyanebben az időszakban viszont a borok uralták a szeszes italok eladásait: az idei év során több mint kétszer annyi bort rendeltek a portálról, tízből hét alkoholt rendelő ügyfél bort vásárolt. A sörök részaránya 10% alá esett, az egyéb italoké pedig 20% körül alakult. A szeszesital-vásárlási szokások átalakulása részben a pandémiás korlátozások eltűnésének köszönhető, de jelentős részben annak az eredménye, hogy a hazai borpiac egyik jelentős szereplője, a Winelovers tavaly október óta a Marketplace platformon keresztül is kínálja termékeit, mintegy 750-féle borral egészítve ki az eMAG kínálatát, melyek 85%-a hazai, 15%-a pedig külföldi pincészetekből származik.
A magyar vásárlók körében a hazai borok a legnépszerűbbek: Tokaj, Villány, Eger, Badacsony, Szekszárd, Etyek-Budai és Balatonfüred-Csopaki borvidék termékei. A külföldi termékek közül Olaszország, Új-Zéland borai, valamint az erdélyi borok a legkelendőbbek a Marketplace-en. A legnépszerűbbek a fehér és vörös házasítások, mellettük a sauvignon blanc, Irsai Olivér, cabernet sauvignon, furmint, chardonnay, olaszrizling, merlot és kékfrankos fajták. Az online piactérről rendelt borok esetében sajátosság, hogy a legtöbben easybox csomagautomatába kérik a megrendelt borokat. Ennek az lehet az oka, hogy a legtöbben a portál mobilos applikációjából ingyenes szállítást kérnek az ország közel 600 pontját lefedő hálózat valamelyik easyboxába.
Bár a borok iránti kereslet határozottan megnőtt az elmúlt időszakban, azért nem kell félteni a kézműves söröket és fogyasztóikat sem. A Kifli.hu PR menedzsere, Nagy Dávid az Agrárszektor kérdésére elárulta, hogy a portál indulása, vagyis 2019 decembere óta foglalkozik kézműves sörök forgalmazásával, és folyamatosan keresik, listázzák a sörfőzdéket és termékeiket. A szakember elmondta, hogy 2022 nyarán közel 12%-os növekedést realizáltak a kézműves sörök értékesítésében az előző év azonos időszakához képest. Ennek elsősorban az lehet az oka, hogy egyre többen ismerik meg ezeket az italokat Magyarországon, amelyek így egyre népszerűbbé váltak. A magyarok sörvásárlási és -fogyasztói szokásait, valamint azok változásait illetően Nagy Dávid elmondta, hogy az idei év tapasztalatai azt mutatják, hogy a magyarok törekednek a minőségi italok vásárlására, ám a jelenlegi gazdasági helyzetben inkább óvatosak a beszerzéseik és rendeléseik terén. Az azonban határozottan látható, hogy a kézműves sörök kedvelői továbbra is inkább a minőségi termékeket keresik, legfeljebb kevesebbet vásárolnak belőlük, mint korábban.
Összességében elmondható, hogy Magyarországon felszálló ágban van a házi sörfőzés és borkészítés, különösen az utóbbi hónapokban, amikor egyre drágábbak lettek a boltokban kapható alkoholos italok. Ebben a helyzetben sokak számára kifizetődőbb választás lehet az otthoni italkészítéshez szükséges eszközök és berendezések beszerzése. Hasonlóképpen népszerű az alkoholos italok online és házhoz szállítással történő vásárlása. És bár ezen a téren a borok forgalma megerősödni látszik, a söröknek se kell aggódniuk, ugyanis a minőségi, kézműves sörök iránt mind erősebb kereslet tapasztalható, így egyre több online felülettel rendelkező bolt építi be portfóliójába ezeket a termékeket.