A kiállítást 1992. óta rendezik meg évente, ez a Prodexpo és az Arany Ősz kiállítások mellett a harmadik legnagyobb seregszemléje az orosz agráriumnak külföldi kiállítók részvételével. A World Food kiállítás jelentőségét mutatja, hogy idén 66 ezer m2-en, 57 nemzeti asszociáció és cégcsoport keretében 63 országból összesen 1.326 kiállító vett részt.
A rendezvény szervezője az ITE LLC Moscow cég, fő támogatói többek között az orosz és a moszkvai Mezőgazdasági Minisztérium, az állami és a moszkvai Duma, Moszkva Város és Moszkva megye Önkormányzata, valamint a Moszkvai Vállalkozók Szövetsége voltak. A megnyitót az orosz Felsőház Mezőgazdasági bizottságának elnökhelyettese, A. Leszovszkij, V. Szemjonov a Duma képviselője (volt mezőgazdasági miniszter), Sz. Szerjogin, az orosz Mezőgazdasági Minisztérium Élelmiszer- és Feldolgozóipari Főosztályának helyettes vezetője és I. Malenkih, a Moszkva Megyei Kormány élelmiszeripari miniszterhelyettese tartotta.
A kiállítás tematikailag 16 részre került felosztásra (húsok, fagyasztott és félkész termékek, tea, kávé, sütőipari termékek, tejipar, édesipar, halak, olajok, szószok, zöldségek-gyümölcsök, gyermekélelmezés, élelmiszeripari gépek, berendezések, egészséges táplálkozás stb.). A seregszemlét kísérő programokkal, termékversenyekkel, szimpóziumokkal és tematikus fórumokkal színesítették a szervezők.
A kiállításon a magyar részvétel egyéni megjelenéssel, 3 cég bemutatójával (Tatár Pékség, Frigo Érd és Hungary Meat) valósult meg. A standokat meglátogatta a magyar nagykövet, Gilyán György, akinek a kiállítók elmondták, hogy a részvétel célja elsősorban a bemutatkozás, a terep felmérése, partnerek keresése volt. Míg a két húsipari cégnek van némi tapasztalata az orosz piacon, addig a Tatár Pékség először látogatott el Moszkvába.
A közösségi megjelenés hiánya sajnos rendkívüli mértékben meglátszott a magyar jelenléten. A kevés számú résztvevő, és azok szétszórt elhelyezése egyáltalán nem nyújtotta a látogató számára az egységes magyar fellépés látszatát. Az állami támogatás hiányának ellenére dicséretre méltó, hogy egyáltalán három magyar cég megjelent a kiállításon. Csak reménykedni lehet, hogy a három fontos orosz agrárkiállításból legalább a Prodexpot támogatni fogja a következő évi AMC költségvetés, és így Magyarország méltó módon képviseltetheti magát a kicsinek egyáltalán nem mondható orosz piac szakmai seregszemléjén.
Kenedi Ákos
Forrás: www.fvm.hu