A profiké a jövő

Agro Napló
Noha a 2010-es esztendő országosan egyetlen mezőgazdasági ágazatnak sem kedvezett, térségenként mégis változó a jövedelmezőség a gazdálkodók között. Azok a kevesek jártak jól, akik a jó termést jó áron adták el, és kiugróan magas jövedelemre tettek szert.

 

A vetőmagvak termesztése továbbra is többlethaszonnal jár, a minősített szaporítóanyag felhasználása azonban stagnál. Ellentmondásos a helyzet a növényvédő szerek piacán is.



Magyarországon régen és most is a vetőmagtermesztést stratégiai ágazatnak tartották. Mi változott időközben?



- Úgy gondolom, hogy semmi - válaszolja Albrecht László, a Syngenta Seeds Kft. ügyvezetője. - Magyarországnak az egyik kitörési pontja lehet a mezőgazdaság, illetve azon belül a vetőmagtermelés és a vetőmag ágazat. Ennek az ágazatnak hagyományai vannak, a termesztésben nagyok a tapasztalataink, rengeteg szakmai tudás gyűlt össze, és a piaci környezet olyan, ami továbbra is kedvez a magyar gazdálkodóknak.



- Ha a profitmegosztás arányaira gondolunk, akkor is igaz ez?



- Úgy gondolom, hogy igen. Mindenesetre van egy kettősség. Amikor vetőmagot állítunk elő és fizetünk a termelőnek, akkor ugyanaz a termelő megpróbálja a lehető legmagasabb árat elérni, amikor pedig a kész vetőmagot vásárolja, akkor megpróbálja azt a lehető legolcsóbban megvenni. Ez nyilván egyfajta ellentmondás, de azzal, hogy itt, helyben állítjuk elő a vetőmagjaink döntő többségét, ezzel plusz bevételhez juttatjuk a hazai termelőket.



A vetőmagtermesztésnek egy jó része úgynevezett céltermeltetés, tehát tulajdonképpen megrendelésre termelünk vetőmagot.



- Ez így igaz. Magyarország egyfajta regionális szerepet tölt be a vetőmagtermelés területén. Tehát nemcsak a hazai piacra termeltetünk, hanem a környező országokéra is. Gyakorlatilag 23 országba szállítunk zöldség-, elsősorban zöldborsó, illetve kukorica-, napraforgó-vetőmagot.



Azt gondolnánk, hogy az idei, esős esztendőben sok növényvédő szerre volt szükség, tehát jó évük volt - fordulok a Syngenta Növényvédelmi Kft. ügyvezetőjéhez.



- A válasz nem egyértelmű - mondja Czigány Tibor. - Sikeres évnek tartjuk az idei évet olyan szempontból, hogy mindig tudtunk a termelőinknek, partnereinknek hatékony megoldást nyújtani. Olyan szempontból azonban nem volt sikeres, hogy a magyar növényvédőszer-piac mintegy 10-12 százalékkal csökkent az elmúlt évihez képest, és így a kitűzött céljainkat nem értük el.



- Vajon hogyan hat majd a növényvédőszer-piacra a családi gazdaságok előtérbe helyezése?



- Azt gondoljuk, hogy teljesen függetlenül attól, hogy milyen formát emelünk ki, a profi mezőgazdálkodásé a jövő. A magyar mezőgazdaság akkor lesz versenyképes, hogyha helyben feldolgozzuk, amit megtermelünk, ha nagy tömegben magas minőséget tudunk előállítani. Azt gondolom, hogy vannak területek, vannak termelők, akiknek nagyon sokat kell fejlődni, hogy ezeknek megfeleljenek.





Forrás: Gazdakör

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?