A Szövetségi Környezet-, Természetvédelmi és Reaktorbiztonsági Minisztérium (BMU) összefogásában elkészült dokumentum gyakorlatilag az elmúlt négy év környezetpolitikai mérlege, átfogó áttekintést ad a kormány kapcsolatos hazai és nemzetközi tevékenységéről, továbbá a következő időszakban tervezett intézkedésekről.
Az anyag „A környezetpolitika jövőpolitika” elnevezésű bevezetőn túl az alábbi hat témakört felölelő fejezetre oszlik:
1.Szektorokon átívelő és nemzetközi környezetpolitika,
2.Klímavédelem és fenntartható energiaellátás,
3.A természetes életkörülmények védelme,
4.Erőforrás-hatékony gazdaság,
5.A környezetvédelem egészségvédelem,
6.A jövő mobilitása.
Mindegyik fejezet három alfejezetre (Kihívások, Mérleg 2007-2010, Perspektívák) tagolódik.
A terjedelmes dokumentumból az alábbi megállapítások érdemelnek kiemelést:
Németország világviszonylatban vezető a környezet- és a klímavédelemben. A környezettechnológiák és –szolgáltatások tekintetében a német világpiaci részesedés 16 %, ami éves szinten 224 Mrd €-t jelent. Dr. Jürgen Röttgen miniszter szerint, a német cégek a környezetvédelmi javak exportjában átlagosan 5-30 %-kal vesznek részt. A súlyponti területek a környezetbarát energiatermelés, valamint a hulladékszelektálás és hasznosítás. A környezetvédelmi szektor a foglalkoztatás tekintetében is fontos szerepet tölt be, mivel kereken 1,8 millió embernek ad munkát, azon belül egyedül a megújuló energiák területén 340 ezer főnek.
A klímavédelmet illetően Németország eddig teljesítette nemzeti céljait. A Kiotói Jegyzőkönyvben szereplő nemzetközi célból eredően, 1990-2010 között az üvegházhatást okozó gázok nemzeti kibocsátásának 21 %-os csökkentését előreláthatóan jelentősen túlteljesítik, mivel már 2009 végén a csökkenés mértéke 25 %-ot meghaladta. A szövetségi kormány a 2012 utáni időszakra is egy új, átfogó és kötelező nemzetközi klímavédelmi egyezményt akar elérni. Nemzeti szinten az ez év szeptember végén elfogadott Energiakoncepcióval (amiről korábban jelentettem) első alkalommal készült olyan hosszú távú koncepció, ami az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának szükségszerű csökkentését helyezi előtérbe, egyidejűleg nagy pótlólagos növekedési esélyt jelent a gazdaság számára, és új munkahelyeket teremt.
A miniszter azt is kiemelte, hogy a gazdasági válság ellenére, 2009-ben több mint 20 Mrd €-t fektettek be Németországban a megújuló energia szektorba, továbbá 10 évvel a Megújuló Energia Törvény életbe lépése után az ország végső energiafelhasználásában a zöldenergia aránya meghaladta a 10 %-ot.
Az erőforrásokkal történő hatékony gazdálkodás jó példája a hulladékgazdálkodás. A 2000-2008 közötti jelentős gazdasági növekedés ellenére, a hulladékmennyiség csökkent. Becslések szerint, a német gazdaság anyagköltsége az elmúlt időszakban kereken 100 Mrd €-val (20 %) mérséklődött. Az iparban az anyagköltség aránya a teljes termelési költségen belül 46 %, ami jelzi, hogy még jelentős a költségcsökkentési potenciál.
Nagy kihívást jelent a növekvő közlekedés és annak az egészségre és környezetre kedvezőtlen hatásai. 1991 és 2008 között a teherforgalom 67 %-kal, a személyforgalom pedig 25 %-kal bővült. A szövetségi kormány törekvése a teherszállítás jelentős részét vasútra és a vízi utakra átterelni. Támogatják az elektro-mobilitás kiépülését azzal a céllal, hogy 2020-ig 1 millió, 2030-ig pedig 6 millió elektromos autó közlekedjen a német utakon.
Dr. Sulyok Ferenc
Forrás: VM