Az Agro Napló a Budapest-Bamako Rally-n induló "Él ilyen team" egyik támogatója volt

Agro Napló
Eseménydús volt az idei Budapest-Bamako Rally A Budapest-Bamakonak már bérelt helye van a maratonrallyk naptárában, és mára a világ legnagyobb amatőr rallyjaként, valamint a legfontosabb afrikai jótékonysági eseményeként tartják számon.A jubileumi, tizedik futamon, 130 jármű, 42 országból állt rajthoz Budapesten az ünnepélyes rajt ceremónián, hogy tizenhat embert próbáló nappal később megérkezhessen Mali fővárosába, Bamakóba.

Összesen 480 induló vett részt a futamon, 101 autóval, 5 kamionnal és 24 motorral. Ahogy a Budapest-Bamako versenybírója, Dr. Hegedűs Wera mondta, az afrikai autózás mindig is különlegesen vonzó lesz az indulók számára.

A verseny kategóriában 41 csapat indult. A többiek a túra kategóriában, és az idén először elérhető 4x4 túra kategóriában indultak. Utóbbi kategória útvonala gyakorlatilag megegyezik a verseny kategóriában kijelölt pályával, de itt nincs pontgyűjtés, nincs kiértékelés.

„A 9000 kilométer megtétele már önmagában elég nagy kihívás! Azért vagyunk itt, hogy kipróbáljuk a határainkat.” – mondta Jeff Cook, aki Nagy-Britanniából csatlakozott a mezőnyhöz, 4x4 túra kategóriában.


Az idei év még  egy változást tartogatott. A szervezők megállapodtak a CitySIM nemzetközi telekommunikációs szolgáltatóval, így 2015-ben először sikerült valós alternatívát adniuk a versenyen induló csapatoknak a telefon költségeik jelenetős, akár 85%-os csökkentésére is.
A versenyideje alatt elengedhetetlen  az otthon maradt rokonokkal, barátokkal, munkatársakkal és rajongókkal a kapcsolat tartás.  A szervezők egy SMS falat is üzemeltettek, ahol a versenyzők bármikor hírt adhattak magukról. Az SMS falra küldött üzenetek megjelentek a budapestbamako.org oldalon, és a Rally hivatalos Facebook oldalán és Facebook csoportjában is. Így a rokonok és a szurkolók egyaránt élvezhették az élménybeszámólókat valós időben, és biztonságban tudhatták a kalandorokat.
A CitySIM minden olyan helyen ahol fizikailag elérhető volt a mobiltelefon szolgáltatás, megfizethető választásként jelent meg a műholdas telefonok mellett.
A CitySIM képviselői gyorsan reagálva az igényekre, külön Bamako csomagot kidolgozva jelentek meg
minden eseményen, ahol a szolgáltatást bemutaták és személyes jelenlétükkel biztosították, hogy az ezidáig
ismeretlen szolgáltatás hogyan-miként működik.  A CitySIM bizonyított, hiszen 197 országban alternatív mobilszolgáltatásként biztosítanak rendkívül kedvező tarifákat, ráadásul minezt egyetlen SIM kártyán. Így a csapatok és az otthon maradottak kapcsolattartása jelentősen leegyszerűsödött..
Jellemző példa Mauritánia, ahol a hazai szolgáltatók közül egyetlen szolgáltató romaing partnere érhető el logikailag, sajnos a gyakorlatban még a borsos ár ellenére sem volt választható szolgáltatás. 
A CitySIM az előzetes tájékoztatásnak megfelelően kiválóan működött. Az árakat érintve egy jellemző adatot emelnénk ki. A versenyzők honos kártyáin az SMS jellemzően 150 – 190 Ft,
amíg a CitySIM esetében ez 16 Ft volt minden érintett országban. Ez az adat mindenkit meggyőzött. 
De emellett a hívásdíjak is hasonlóan kedvező arányokat mutattak a hazai vagy helyi kártyákkal szemben.
Ahogyan a verseny főszervezője, Andrew G. Szabo  mondta: 
„A műholdas  telefon megmenti az életed a sivatagban, a CitySIM pedig segít kapcsolatban maradni a családoddal.”

A jövőre vonatkozó tervekben a CitySIM már az alapoktól részt vesz, a szervezők és a CitySIM képviselői viizsgálják, hogyan tudnának még több ponton együttműködni.

A verseny önmagában is kaland, de ez az év extra kihívásokat is tartogatott
A budapesti, ünnepélyes rajt ceremóniával kezdődött, tűzijátékkal, konfetti
ágyúkkal, és a már jól megszokott jelmezversennyel, amely mára a Budapest-Bamako
egyik védjegye lett. Miss Earth Hungary, Sydney Van der Bosch búcsúztatta a résztvevőket az előttük álló leghosszabb etap előtt. 



Fotó: Karda Zoltán

A Budapest-Bamako nem gyorsasági verseny. A csapatok különböző navigációs feladatokat teljesítenek út közben. Budapest és Genova között voltak az első feladatok, amelyeket meg kellett oldaniuk a résztvevőknek. A csapatok nagyobb része Genovában kompra szállt, ahonnan 2 nap hajózás után érték el Marokkó partjait. Voltak olyan csapatok is, akik inkább egészen dél Spanyolországig levezettek, és egy jóval rövidebb, egyórás kompút után már Tangerben voltak.

A Budapest-Bamako igazi afrikai versenynapjai csak ezután vártak az indulókra. Az első marokkói etapon igazán bizarr időjárás borzolta az indulók kedélyeit. A máskor száraz és poros földutak most mély sárral várták az indulókat. A Tanger és Marrakech közötti 527 kilométeres szakasz nagyon megerőltető és nehéz volt. „Még soha nem láttunk ennyi vizet Marokkóban!” – mondta Hamza Péter a Gumisember Csapat vezetője. 


Az 51-es rajtszámú Team Israel, az egyik keskeny marokkói betonúton, kis híján frontálisan ütközött – elmondásuk szerint a fél szemére vak, helyi sofőr ledarálta az autójuk bal oldalát. Sérülés nem történt, az ijedtség után azonban kiderült, hogy a csapat Nissan Patrolja szerelésre szorult. „Nagyon megijedtünk, az autó szerelésre szorult, attól féltünk, hogy nem tudjuk folytatni a versenyt” – mondta Tsur Shuman. Miután az autót Agadirban pár nap alatt megjavították a helyi szerelők, a csapat tovább sietett, hogy a régi Dakar útvonal gyors pisztjein beérje a mezőnyt.


A Budapest-Bamako második hetére a csapatok elérték a Szahara szívét.


A marokkói-mauritán határ átlépése után végre egy igazi pihenőnap állt a mezőny előtt. Sokan a technikai problémákat orvosolták, míg mások egyszerűen csak élvezték a pihenést és a Szahara szépségét.

A második és harmadik mauritán etap komoly károkat okozott sokak járművében. Nouakchott összes műhelye bamakos autókkal telt meg, miközben a homokvihar továbbra is könyörtelenül tombolt.

A Budapest-Bamakon nincsenek szervizkamionok, a csapatoknak maguknak kell gondoskodni az autók javításáról, helyi szerelők segítségét igénybe véve. Az igazán tapasztalt bamakosok már fejből tudják a legjobb szerelők címét a városban.


A Dakar 2008-ban hagyta el Afrikát, biztonsági kockázatokra hivatkozva. 7 évvel ezután, a Budapest-Bamako még mindig a kiváló mauritán hadsereg védelme alatt tartózkodik az országban. A hadsereg vezetőivel folyamatos kapcsolatban álltak a szervezők, kiemelt figyelemmel követték és biztosították a rally résztvevőinek útját.

A Kaedi-Kiffa szakaszt a mauritán és mali hadsereg kérésére, biztonsági okokból törölték a szervezők. A Szenegál, Mauritánia, Mali, hármas határvidéken feszült biztonsági helyzetet jelentettek



Maliban a Budapest-Bamako mezőnyét a mali hadsereg vezérkara, Nioro város elöljárói, a kormány képviselői és az újonnan kinevezett magyar tiszteletbeli konzul, Dr. Sidibe Mamadou fogadta.

A határon minden egyes induló átesett Ebola-szűrésen, a hatóságok lázat mértek és pár kérdést is feltettek mindenkinek. Két hónappal a rally indulása előtt több megbetegedést regisztráltak Maliban. A vírust egy Guineából érkező kislány vitte be Maliba. A határokon az hatóságok nagyon szigorúan ellenőrzik a közúton érkezőket még mindig, hogy megelőzzenek egy újabb járványt.

Az egyik svájci csapat segítségével összerakták azt a közszolgálati rádiót is, amely a környéken élőknek sugároz majd politikamentes, oktatási rádióműsorokat.

„Nagyon hálásak vagyunk a rallynak. Már évek óta szeretnénk egy ilyen rádióadót itt a térségében. Egy pár apróság hiányzik még, mint például a villanyáram, de ezt is megoldjuk”! – mondta Pam
Young, a Village Ventures vezetője, aki a Rádió Diemát fogja üzemeltetni.

Idén először a magyar Gumisember Team nyerte meg a futamot, 311 ponttal. A második helyen az osztrák-magyar Desert Patrol Team végzett, 286 ponttal, és a harmadik helyet a szintén magyar, Sandergők csapata szerezte meg (199,3 ponttal).

Tizenhat nagyon kemény nap után, esőben, árvízben autózva, megküzdve a hóviharokkal, majd később homokviharokkal, terrorfenyegetettséggel, Ebola-veszéllyel, bozóttűzzel, technikai problémákkal, a tízedik Budapest-Bamako szenzációs finissel, három év után újra Bamakoban ért véget, 2015. februér 1-én. A Kongresszusi Központ mellett megtartott ünnepélyen a mali külügyminiszter és a turisztikai miniszter köszöntötte a beérkező csapatokat.

A 130 induló csapatból végül 98 érkezett meg Bamakoba. Sokan közülük már most a 2016-os részvételt fontolgatják a Nagy Afrikai Futamon.

 


Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Elrajtolt a XVIII. Coop Rally

Elrajtolt a XVIII. Coop Rally

Az idei Coop Rally egy olyan időszakban kerül megrendezésre, amikor a hazai élelmiszeripari, -kereskedelmi cégeknek számos kihívással kell megküzdeniük.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?