Az FM helyettes államtitkára szólt arról is, hogy az attasék szerepe rendkívül fontos a külkapcsolati és külgazdasági kapcsolatok ápolásában és fejlesztésében, sőt a magyar élelmiszergazdaság versenyképességének és nemzetközi elismertségének megőrzésében is.
Tóth Katalin kifejtette: az éves beszámolók kapcsán kielemezhetőek azok az igények, amelyek e kapcsolatok további dinamizálását szolgálják, illetve ráirányítható a figyelem azokra a kihívásokra is, amelyeket az Európai Unióban, valamint a világban jelenleg zajló folyamatok az egyes országok mezőgazdasági ágazatai számára jelentenek. Tóth Katalin az utóbbiak közül a szabadkereskedelmi megállapodással, az éghajlatváltozással, a tej- és sertéspiaci helyzettel kapcsolatos teendőket emelte ki.
Az államtitkár örömmel szólt arról a három kiváló szakemberről, akikkel idén a szakdiplomata hálózat kiegészült; így Róma, Berlin, Moszkva, Peking és Madrid mellett a Nyugat-Balkánról, Bukarestből és Párizsból is első kézből érhetőek el azok az információk és tapasztalatok, amelyek hozzájárulnak a szakpolitikai kérdések eredményes megválaszolásához.
Kína kapcsán elhangzott, hogy az ázsiai ország hatalmas piacán a magyar termékekkel a kínai besorolás szerinti kisebb tartományi városokra érdemes koncentrálni, üzleti kapcsolataink erősítése velük jól megtérül. Kínában a magyar prémium termékekkel, marketinggel és promóciókkal, a cégek tényleges jelenlétével jól érzékelhető eredmények érhetőek el - pár hónapon belül a tej kivitelt lehetővé tévő megállapodás is aláírható. Mivel Kínában egyre divatosabb a különféle telefonos applikációkon keresztül történő közvetlen élelmiszervásárlás, ezért érdemes helyi, informatikai partnercég segítségét is igénybe venni.
A magyar termékeket főként a jó minőséggel társító orosz piac kapcsán megerősítést nyert, hogy az embargó számos termékcsoportra nem vonatkozik, így lehetőségeink változatlanok. Oroszország importkiváltási programja révén a befektetések és a technológiatranszfer területén jövőre jó lehetőségek nyílnak a tőkével rendelkező magyar ágazati szereplők előtt is.
A magyar mezőgazdasági termékek eredményes külpiaci szerepléséhez összehangolt, a marketingeszközök széles eszköztárát felvonultató folyamatos, aktív jelenlét kell, amelyet munkájuk során a szakdiplomaták is szem előtt tartanak.
Forrás: FM Sajtóiroda