2024. november 8. péntek Zsombor

Tesco előtt demonstráltak a dinnyetermelők

Agro Napló
A Tesco árpolitikája ellen tiltakoztak a dinnyetermelők szerdán, a cég visszautasította a vádakat.
 Fotó: MTI

Teherautókról dobáltak dinnyét a termelők a budaörsi Tesco épülete elé július 27-én, szerdán, hogy ezzel is tiltakozzanak az áruházlánc árpolitikája ellen, feltételezve, hogy a Tesco túlzottan alacsony akciós árai lenyomják a felvásárlási árakat.

Oravecz Tamás, a Dinnyetermelők Országos Egyesületének elnöke elmondta, hogy az áruházlánc hétfőn kilónkénti 49 forintos dinnyeakciót hirdetett, ami 20-25 forintos felvásárlási árat generál, és ezzel súlyos veszteséget okoz a szezon közepén az ágazatnak. Megjegyezte, az áruházlánc ugyan 79 forintra emelte a magyar dinnye kilónként árát, de a szövetség szerint 100 forintos kilónkénti fogyasztói ár lenne elfogadható. További problémának tartotta, hogy a Tesco tönkreteszi az exportpiacokat az interneten is terjedő árcédulával (miszerint bruttó 15 centért árulják a dinnyét Magyarországon). Az elnök kifogásolta, hogy az áruházlánc az öt éve tartó agrárkormányzati fogyasztásélénkítő és kóstoltató akciókban sem vesz részt.

Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke a tiltakozásra reagálva elmondta: a dinnyetermesztők nevében a kamara kéri a kiskereskedelem szereplőit, vegyék figyelembe, hogy az ehhez hasonló akciók hatásai sokszor beláthatatlanok, súlyos piaci zavarokat eredményezhetnek, és ezáltal vidéki családok tízezreinek megélhetését és jövőjét veszélyeztetik. A gazdálkodók érdekeit szem előtt tartva jelenleg is országszerte zajlik a kamara által indított dinnyepromóciós kampány. Emlékeztetett rá, hogy az Agrármarketing Centrum (AMC) Nonprofit Kft., illetve hat áruházlánc, az ALDI, az Auchan, a CBA, a Lidl, a METRO és a SPAR közreműködésével megvalósuló dinnyepromóció keretében július 19. és augusztus 20. között összesen mintegy 50-60 helyszínen kóstoltatják és népszerűsítik a hazai dinnyét. Az eddigi visszajelzések alapján a kezdeményezés rendkívül sikeres, ezért a kamara több hasonló népszerűsítő kampányt tervez. A következő időszakban a csemegeszőlő és az alma kerül sorra. A kamara elnöke reményét fejezte ki, hogy ezekhez a programokhoz a Tesco áruházlánc is csatlakozik majd.

A Tesco még július 18-án sajtóközleményben tudatta, hogy ettől a naptól magyar beszállítóktól származó görögdinnyét vásárol, és a magyar beszállítók elkötelezett partnereként arra törekszik, hogy a kiváló minőségű termékeket még szélesebb körben ismertté tegye, ezért a tavalyi évhez hasonlóan külföldön, a Tesco hálózatán belül is felkerül a polcokra az ízletes magyar görögdinnye.

A cég a szerdai budaörsi akcióra, az MTI-nek adott válaszközleményében hangsúlyozta, hogy nem célja az árak lenyomása: a dinnye kilónkénti akciós ára 99 forint, alacsonyabb ár a túlkészlet miatt fordulhat elő egyes áruházakban. (Oravecz Tamás erre úgy reagált, szerinte ésszerűtlen, hogy a szavatosság előtti készletkisöprés indokolja az alacsony árat.) A társaság szerint a mostani görögdinnye-kampány célja a választék népszerűsítése, hogy vásárlók megismerjék a jobb beltartalmú fekete héjú magszegény, sárgahúsú és mini görögdinnyéket. Az elmúlt években a Tesco szoros kapcsolatot alakított ki a hazai szállítópartnereivel, akikkel előre egyeztetett termeltetési terv alapján dolgozik.

A vállalat az idei szezonban közel 9,5 millió kilogramm görögdinnye értékesítését szeretné elérni, melyből 8 millió kilogramm hazai dinnye lenne. Az áruházlánc várhatóan ugyancsak 8 millió kilogrammot exportál majd a cseh, szlovák és lengyel piacra, szemben a 2015-ben exportált 6 millió kilogrammal.

Forrás: nak.hu

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Jól indul az idei dinnyeszezon!

Jól indul az idei dinnyeszezon!

Hivatalosan is elindul a héten a 2022-es dinnyeszezon. Habár hazai hajtatott termesztésből származó sárgadinnyét már találhatunk a polcokon, a szabadf...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?