A módosítás eredményeképpen tovább egyszerűsödik az ügyintézés, több helyen intézheti az őstermelő ügyeit, átláthatóbbá vált az igazolandó és nyilatkozat köteles adatok köre és kevesebb adatot kell megadnia, valamint kevesebb dokumentumot kell magánál tartania a termelőnek. A legnagyobb változás az ideiglenes őstermelői igazolványokkal kapcsolatban történt.
A legmarkánsabb változást az ideiglenes igazolványokkal kapcsolatos rendelkezések jelentik. A rendeletmódosítás alapján a már kiállított és a még 2016. július 31-ig kiállításra kerülő ideiglenes igazolványok 2016. szeptember 30. napjáig igazolják az őstermelői jogviszonyt. Tehát az ideiglenes igazolványokra nyomtatott július 31-i lejárati dátum figyelmen kívül hagyható, helyette automatikusan (kormányrendelet értelmében) szeptember 30-ig alkalmas az ideiglenes igazolvány az őstermelői tevékenység igazolására. Természetesen ez nem az jelenti, hogy az őstermelőnek szeptember 30. napján, illetve hatvan nap elteltével megszűnne az őstermelői jogviszonya, csupán a papír alapú, ideiglenes igazolvány nem lesz alkalmas arra, hogy igazolja őstermelői tevékenységét.
A rendeletmódosítás következtében a gazdálkodók több helyen intézhetik az őstermelői igazolvánnyal kapcsolatos teendőiket, így már nem csak a bejelentett állandó lakóhelyük, hanem a bejelentett tartózkodási helyük szerint illetékes NAK megyei ügyintéző szervezeténél (falugazdász munkatársánál) is. Az ügyintézés során a bejelentett lakcímet továbbra is igazolni szükséges, amelyre továbbra is a lakcímkártya alkalmas.
A rendeletben pontosításra került, hogy az őstermelőnek nem csak a még jelenleg hatályos barna színű, papír alapú, illetve a kártya alapú igazolvány, értékesítési betétlap, de az ideiglenes igazolvány elveszetését, megsemmisülését, megrongálódását is haladéktalanul be kell jelentenie a NAK megyei ügyintéző szervezeténél (falugazdász munkatársánál), többek között azért, hogy az érintett őstermelő részére, kérelmére új és használható igazolvány kerülhessen kiállításra.
A kormányrendelet hivatkozik a 2016. július 1-ével módosított 1995. évi CXVII. törvény (Szja. törvény) szerint meghatározott, az ügyfél által igazolandó adatok körére. Az adatok igazolásán túl az ügyintézés során, a kérelem előterjesztésekor az ügyintéző falugazdásznak különösképp meg kell vizsgálnia az ügyfél személyazonosságát, hogy a 16. életévét betöltött-e és hogy rendelkezik-e már érvényes őstermelői igazolvánnyal. A rendeletmódosítás tovább egyszerűsítette az ügyintézést ugyanis a választott adózási módról és a biztosítási jogviszonyról már nem az őstermelői igazolvánnyal kapcsolatos ügyintézés során kell nyilatkozatot tennie az őstermelőnek.
Az Szja. törvény módosításával, az igazolandó és nyilatkozat köteles adatok körével kapcsolatban megjelent korábbi összefoglalót megtekintheti ide kattintva.
Az őstermelők azonnali beazonosíthatóságának és tevékenységük ellenőrizhetőségének érdekében pontosításra kerültek a kormányrendeletben az igazolvány használatának szabályaival és ellenőrzésével kapcsolatos rendelkezések is. Az őstermelőnek továbbra is a névre szóló érvényes igazolvány, illetve értékesítési betétlap birtokában lehet értékesítenie, amely dokumentumokat és a személyazonosításra alkalmas okmányokat is a jogszabályban meghatározott esetekben és módon, felhívásra az értékesítés helyszínén is be kell tudni mutatnia. Ugyanez a szabály vonatkozik azokra a családi gazdaságokra is, akik „Saját őstermelői tevékenységből származó termék” felirattal ellátott őstermelői tevékenységből származó terméket kívánnak értékesíteni, azonban a családi gazdaság nyilvántartásba vételéről szóló határozatot már nem kell bemutatniuk a módosított kormányrendelet értelmében.
A módosított jogszabályok miatt az őstermelői nyilvántartás adattartama is változik. A nyilvántartás továbbra is folyamatos fejlesztés alatt áll, hogy folyamatos meg tudjon felelni a törvényi és a rendeltben meghatározottaknak. A nyilvántartás vezetője továbbra is a NÉBIH.
Forrás: nak.hu