Azonnali 15-20 százalékos díjemelést tartanak szükségesnek a közúti fuvarozókat tömörítő szakmai, érdekvédelmi szervezetek, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE). Ez érinti a nemzetközi és a belföldi fuvarozást egyaránt – jelentette be Szabó György, a magyar nehézgépjármű-kapacitás negyedét képviselő MKFE elnöke. A díjemelés különböző mértékben ugyan, de a hazai fogyasztói és szolgáltatási árakat is növelni fogja. Az inflációra gyakorolt hatását ma még nehéz megjósolni, de egy alapszolgáltatás drágulása biztosan lendületet ad a pénzromlás ütemének - írta a Népszava.
Az emelést a fuvarozók egyebek mellett az üzemanyagok jelentős emelésével indokolták, hiszen idén már a 80 dollárt is elérte egy hordó kőolaj ára, ami az előző időszakhoz képest kétszeres drágulást jelent.
Ugyancsak növelték a fuvarozók költségeit a sofőrhiány miatti béremelések is. Jelenleg egy nemzetközi fuvarozásban dolgozó kamionpilóta nettó jövedelme eléri a havi 400 ezer forintot. Ám még ez is kevés a külföldön munkát vállaló sofőrök hazacsábítására, illetve az elvándorlás megállítására. Ehhez további legalább 20 százalékos jövedelemnövelésre lenne szükség.
Mindehhez járul még a fuvareszközök amortizációjának jelentős, a 20 százalékot jóval meghaladó emelkedése. Míg néhány éve még egy újonnan 70-80 ezer eurós kamiont 4-5 évesen 60 ezer euróért lehetett eladni főleg harmadik országba, ma már 40 ezerért sem igen akad rá vevő a volt Szovjetunió utódállamaiban, illetve az arab világban, a korábbi fő felvevő piacokon.
A fuvarozók kifogásolták azt is, hogy a kötelező biztosítások az elmúlt 3 évben, 300 százalékkal emelkedtek. Míg korábban egy kamion éves kötelező gépjármű-felelősség biztosítása (kgfb) 450-500 ezer forintba került, erre az évre már az 1 millió forintot is meghaladhatja. A fuvarozók azt javasolják a kormánynak, hogy adjanak lehetőséget az év végi biztosítási évfordulóra, mert főleg a kisvállalkozások számára megoldhatatlan feladat lehet ha év közben akár több százezer forinttal is növekszik a kgfb díja, amire rengeteg példa volt az elmúlt időszakban. Az érintettek szeretnék azt is elérni, hogy a flottakedvezményt ne 5, hanem már 3 haszonjármű üzemeltetésétől igénybe lehessen venni, mert a több mint 12 ezer fuvarozó 95 százaléka olyan kis és közepes vállalkozás, amely 1-5 járművel dolgozik.
A kormány úgy jelentette be az útdíjak 2019. januárjától érvényes 5,8 százalékos emelését, hogy előtte nem egyeztetett a szakmai, érdek-képviseleti szervezetekkel. A fuvarozók szerint azokon a szakaszokon, ahol a felújítások miatt nem kapják meg az útdíj ellenértékének megfelelő szolgáltatást, órákat kell várakozni, kerülni kell, ott csökkentsék, vagy ne szedjék be a díjat.
A közúti fuvarozók többsége 2-3 százalékos profittal dolgozik, miközben ágazati szereplők szerint legalább 10 százalékra lenne szükség a nemzetközi és a belföldi fuvarozó vállalkozóknak ahhoz, hogy fölkészüljenek az elektromos haszonjárművek elterjedésére.
Lajkó Ferenc, a legnagyobb hazai fuvarcég, a Waberer's vezérigazgatója a Népszavának elmondta, a 10 tonna alatti teherautók, valamint a teherszállító furgonok esetében már 5 éven belül megtörténhet az áttörés. Ez főleg a belföldi, illetve a városon belüli szállításokat végző vállalkozásokat érintheti. Hosszabb távon azonban a 40 tonnás kamionok között is az elektromos hajtás előretörésére lehet számítani. Korábban az üzemanyagárak csökkenése miatt nem kellett díjat emelni, mert ez fedezte a költségemelkedést, de az dízelolaj már tavaly óta emelkedik. A cég eddig 7-10 százalékot emelt már az árain, a kisebb cégeket is a költségek áthárítására biztatta, mivel szerinte az végrehajtható.
A nemzetközi fuvarigények keresleti oldala olyan mértékben megnövekedett, hogy lehetővé teszi a díjemelések elfogadtatását – jegyezte meg Füle László, a nagyjából 3700 tagvállalkozást tömörítő NiT Hungary elnöke. A költségek növekedése és a jelenlegi díjak miatt az elmúlt évben majd' ezer, elsősorban kisvállalkozó tette végleg a fiókba a slusszkulcsot.
A sütőiparban a szállítás a teljes termelési költség 15-18 százaléka. A legtöbb cég saját teherautóval, furgonnal viszi ki a termékeit a kereskedőknek, de a költségek növekedése ugyan úgy sújtja őket is, mint a fuvarozókat. Ezért a sütőipari cégek is rákényszerülnek egy 15-20 százalékos fuvardíj emelésre, ami a teljes önköltséget 3-4 százalékkal emeli. Ehhez jön idén egy két lépcsős, esetenként 5-6 százalékos lisztár drágulás, amit a jövő év első félévében újabb, hasonló mértékű áremelkedés követhet – említette a Népszavának egy sütőipari szakember.
A kereskedelmi láncok többsége saját flottával rendelkezik, és ez a gyártók nagy részére is igaz. Természetesen külső fuvarozó cégeket is igénybe vesznek, cégenként eltérő arányban. Az élelmiszerárak most is tapasztalható emelkedésének egyik oka a bérek és a fuvarköltségek növekedése.
Az elmúlt időszakban a logisztikai dolgozók bére jelentősen megemelkedett. Több olyan élelmiszerkereskedelmi lánc van, ahol az online kiszállító, illetve a saját flottasofőrök átlagosan bruttó 350-400 ezer forintos bérért dolgoznak. A fuvarköltségekben eddig is volt emelkedés, de nemcsak a fuvarozó cégeknél, hanem a beszállítóknál is, akik saját eszközzel szállítják a termékeket a kereskedelmi láncoknak, de az más kérdés, hogy a beszerzési árban mennyit tudnak érvényesíteni - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Arra még nehéz válaszolni, hogy a fogyasztói árakban milyen növekedést hoz a fuvardíj emelés, de az biztos, hogy valamennyivel feljebb tornázza majd az árakat - tette hozzá.