Régóta mutatkozik igény a végrehajtási rendszer korszerűsítésére, a változtatást a 2008-as pénzügyi válság és az annak nyomán kialakult devizahiteles ügydömping tette sürgetővé. Számos kritika érte a végrehajtók felkészültségét, a szakmai-jogi ismeretek hiányát. – Ma már csak jogászok nyerhetnek el végrehajtói pozíciót, s az utóbbi időben számos olyan kolléga távozott a hivatásrendből, akinek nem volt jogi diplomája – mondta el a Magyar Időknek a Magyar Bírósági Végrehajtói Kar elnöke. Schadl György hozzátette: az elmúlt hónapokban nagyjából a végrehajtói állomány egyharmada cserélődött ki, s hamarosan újabb álláshelyeket hirdetnek meg.
Érte kritika korábban a végrehajtókat amiatt is, mert az ügyfelek sokszor nem tudtak kapcsolatba lépni az ügyükben eljáró hivatalos személlyel, így nem mindig volt világos, hogy a követelés behajtása hol tart, vagy az, hogy az eljárás adott szakaszában az adósnak vagy a hitelezőnek milyen lehetőségei vannak.
– A magyar végrehajtási rendszerben hamarosan új időszámítás kezdődik, a folyamat átláthatóbbá, ellenőrizhetőbbé válhat, az eljárások gyorsabbak és olcsóbbak lehetnek, a határidők elmulasztása pedig szinte kizárható lesz. Mindehhez hozzájárul az az új egységes informatikai rendszer, amely a kar kezdeményezése alapján a tervek szerint 2020 első fél évében kezdi meg működését – mondta Schadl György.
A részletekről szólva az elnök elsőként azt emelte ki, hogy az új szisztéma a végrehajtóknak, az adósoknak és a hitelezőknek egyszerre tartogat előnyöket. Fontos tudnivaló például, hogy a rendszert összekötik azokkal az adatbázisokkal, amelyeket a végrehajtók rendszeresen használnak, így a telekkönyvvel, a gépjárműregiszterrel vagy az egészségbiztosítási nyilvántartással.
– Pusztán ez az egy elem minden szereplő helyzetét megkönnyíti – magyarázta az elnök. A végrehajtónak ugyanis néhány kattintás elegendő lesz az adatok beszerzéséhez, ezzel a folyamat gyorsabbá válik, ami a pénzére váró hitelezőnek kedvez, az adós pedig végső soron többletköltségektől szabadul meg, hiszen a végrehajtó nem kényszerül arra, hogy megannyi hatóságnak papíron levelet küldözgessen, így az adminisztráció miatt nem merülhet fel postai és más kiadás.
A tervek szerint az új rendszernek fontos jellemzője lesz az is, hogy a szisztéma pontosan ismeri majd a végrehajtás menetét, az eljárás egyes lépéseinek munkafolyamatát, és számon fogja tartani a határidőket is. Így – ha kell – az informatikai rendszer figyelmezteti a végrehajtót.
– Előfordulhat, hogy a végrehajtó a rendszertől kap majd egy jelzést, hogy eljött az idő például arra, hogy megkísérelje lefoglalni az adós ingóságait – mondta Schadl György, hozzáfűzve: a folyamat pontos nyomon követése az adós és a hitelező lehetőségeit is szélesíti. Az adós például egy azonosító segítségével beléphet majd a rendszerbe, és saját ügyében ellenőrizheti, hogy eddig milyen intézkedéseket foganatosított vele szemben a végrehajtó, s hogy mennyi van még a tartozásából.
– Manapság a legtöbbször azért keresik meg az ügyfelek a végrehajtót, hogy megtudják, mekkora összeget kell még kiegyenlíteniük. A jövőben nem kell sem telefonálgatni, sem személyesen felkeresni a végrehajtó irodáját, elég lesz belépni az informatikai rendszerbe – magyarázta a kar elnöke. A végrehajtás állásának ellenőrzésére természetesen a hitelezők is lehetőséget kapnak majd, a hivatalos eljárás így mindenképpen átláthatóbb lesz.
Schadl György elmondta, hogy egy éve tartanak az új informatikai rendszer kialakításának előkészületei, a munkálatok az igazságügyi tárca szoros felügyelete mellett zajlanak. Arra is gondoltak, hogy a technikai követelmények ne okozzanak gondot az ország egyik végrehajtójának se, ezért a kar igyekszik megteremteni annak feltételeit, hogy minden végrehajtói irodának egységes, a kor műszaki színvonalának megfelelő infrastruktúrája legyen az új rendszer használatához. A fejlesztések nyomán minden érintett joggal várhatja el az eljárások szakszerűségének növekedését, az átlátható ügymenetet és a pontos tájékoztatást.