Kedvező tapasztalatok a közvetlen értékesítésről

Agro Napló
A hazai termelők képesek magas színvonalon, folyamatosan, jó minőségben zöldségek és gyümölcsök termelésére – erősítette meg mindezt a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az Auchan Retail Magyarország közös termelői fóruma is. A február 27-i budaörsi rendezvényen több tucatnyi zöldség- és gyümölcstermelő vett részt.

A Magyarországon 24 áruházzal jelen lévő Auchan Retail Magyarország az elmúlt tíz évben jelentősen nyitott a hazai termelők felé. Míg korábban alapvetően (több mint 60 százalékos arányban) disztribútoroktól szerezték be az élelmiszereket, jelenleg már több mint 80 százalékban közvetlenül a termelőtől vagy gyártótól.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által szervezett fórumon a zöldséget, gyümölcsöt termesztő kamarai tagok találkozhattak a további beszállítókat, partnereket kereső áruházlánc szakembereivel, akik a termelőkkel szembeni elvárásaik mellett az eddigi együttműködések tapasztalatait is ismertették. Elhangzott: mind a termelők, mind a megrendelő, mind a fogyasztók számára jelentős árbeli és minőségi, szervezési előnyökkel járhat a rövid ellátási láncban való együttműködés, azaz a minél közvetlenebb kapcsolat.

– Az Auchannál büszkék vagyunk arra, hogy a jó minőségű, egészséges, helyi termelőktől származó élelmiszereket előnyben részesítő kereskedelmi politikánknak köszönhetően évről évre nagyobb arányban működünk együtt a hazai agrárszektorral. Ezzel nemcsak helyben támogatjuk a kiegyensúlyozott piaci ökoszisztémát, hanem a változó igényekhez rugalmasan alkalmazkodva képesek vagyunk jobbá tenni vásárlóink életét is – mondta Dominique Ducoux, az Auchan Retali Magyarország vezérigazgatója.

– A magyar termelők képesek magas színvonalon, folyamatosan jó minőségben zöldséget és gyümölcsöt termelni, igényes, friss áruval ellátni a piacot, megfelelve a legmagasabb szintű követelményeknek – emelte ki Mártonffy Béla, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Országos Kertészeti és Beszállítóipari Osztályának elnöke. Hozzátette, a kamara ezzel a fórummal is segíteni kívánja tagjai stabil piacra jutását, akiknek az áruházlánc hosszú távon is lehetőséget kínál.

Mint a rendezvényen kiderült, a sajátmárkás élelmiszereik fejlesztése során az Auchan több mint 80 százalékban magyar cégekkel működik együtt. Emellett pozitívak a tapasztalatok az úgynevezett termeltetési kapcsolatok terén, mikor is előzetes megrendelésre, előre rögzített paraméterek mentén, akár konkrétan meghatározott fajtákat termelnek az áruházlánc számára. A termeltetési megállapodások keretében egyenletes meghatározott minőséget várnak el, amihez kiszámíthatóságot és biztos piacot kínálnak. Fontos az ellenőrzött, auditálható forrásból származó, jó minőségű áru, valamint az, hogy a lehető legfrissebben jussanak el a termékek a vásárlókhoz.

Példaként elhangzott: az áruházláncban forgalmazott közel 1000-féle bor mintegy 90 százaléka magyar, több mint száz hazai borászattal állnak kapcsolatban. Mindemellett az egyes Auchan áruházakban az adott térség, a jellemzően 30 kilométeres vonzáskörzet termelőinek árui is megjelennek. Továbbá a regionális választék erősítése mellett számos zöldség- és gyümölcstermelő, élelmiszer-előállító beszállít az Auchan országos hálózatába is, annak üllői, illetve kiskunlacházai logisztikai központjaiba.

Az együttműködési lehetőségeket felvázoló programon kiderült az is, hogy az Auchan csomagoló-, mosó-, válogató-berendezésekkel is tudja segíteni a partnerei eredményességét. Az áruházlánc jelentősen fejlesztette logisztikai hátterét az elmúlt években. Míg 2017-ben mintegy 3 millió kilogramm zöldség-gyümölcsöt csomagoltak (köztük szőlő, barack, burgonya, Auchan-termékek), 2018-ban paprikával, paradicsommal, hagymával, gyökérzöldségekkel bővült a paletta. A vállalat tervei szerint a jövőben biozöldségek, biogyümölcsök, valamint szárított termékek is színesítik a választékot.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?