Az egyesület szerint a dinnyepiaci helyzet jelenleg nem indokolja a felelőtlen áruházi akciókat. A Lidl Magyarország e heti árletörő akciója kapcsán az egyesület cáfolja, hogy a termelők érdeke lenne az akciózás – tartalmazza az a tájékoztatás, amelyet az Agro Napló megkapott.
A közzétett információ alapján a nagy dinnyetermő körzetek közül jelenleg a békési térségben a vége felé tart a dinnye betakarítása. Baranyában, a Tolna és Fejér megyei térségben, valamint a heves-jászsági körzetekben folyamatos a szedés. A legnagyobb termőterülettel rendelkező szabolcsi körzetben pedig a friss, minőségi dinnye szezonja a napokban kezdődött, ugyanis ekkor került innen piacra nagyobb mennyiség. Ezekkel a készletekkel a tervek szerint egészen szeptember közepéig biztosítani lehet a magyar dinnye iránt támasztott belföldi és export piaci igényeket.
Az egyesület határozott álláspontja, hogy jelen akciózáshoz csupán felvásárlói érdekek fűződnek. Ez pedig nem egyezik sem a termelők, sem az ágazat pillanatnyi érdekével. Nem tisztességes egyes felvásárlói érdekek mellett olyan piaci döntést – árletörő akciózást – választani, amivel egy lavinát lehet elindítani, nehéz anyagi helyzetbe hozva a termelőket.
Ez ugyanis az egész ország dinnyepiacát és a jövőbeni termelést veszélyezteti, a termelőket és a fogyasztókat is megkárosítja. A termelők és a szakmai szervezetek évek óta tiltakoznak az efféle felelőtlen "multi" magatartás ellen. Az egyesület véleménye megegyezik a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) közzétett álláspontjával, miszerint az áruházlánc gyakorlatilag marketingeszköznek használja, a minőséginek hirdetett dinnyét, hogy becsalogassa a vásárlókat.
A magyar dinnye az utóbbi években az ilyen és ehhez hasonló hazai kereskedelmi gyakorlatnak köszönhetően rengeteget veszített a pozitív megítéléséből. Felvásárlók telepedtek meg a nagyobb termőkörzetekben, akik nagy haszon reményében alacsony árakkal „stresszelik” a termelőket. A termelők – csökkentve a veszteségüket, adósságaikat – kényszerből belemennek a „szabadpiaci kereskedelmi játékokba”, a felvásárlók pedig a hatalmas árrésből felépített infrastruktúrájuk segítségével beékelődtek a hazai áruházak és a termelők közé – ad hangot véleményének az egyesület. Hozzátéve: a felvásárlói beszállítás eredménye most a pultokon található dinnye, amit Lidl szlogenje alapján „minden jó”-nak lehet nevezni.
„Fontosnak tartjuk a szakmai együttműködést, ezért a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete ezúton felajánlja a Lidl Magyaroszágnak, hogy ha valóban a magyar dinnyetermelők partnere kíván lenni, a közreműködésünkkel egyeztessen a termelőkkel” – tartalmazza a tájékoztatás.