A jelenlévő szakemberek egyöntetűen megállapították, hogy mást és másként vásárolnak a magyar emberek járvány idején a boltokban mint korábban. Felértékelődött annak fontossága, mit is tesznek a kosarukba, hiszen a hazai gyártók számára a hazai áruk vásárlása jelenti a járvány legjobb ellenszerét – derült ki a #veddahazait akció idei folytatásáról tartott eszmecserén.
A koronavírus-járvány megmutatta, hogy az élet minden területén fontos az összefogás, ennek bizonyítéka a „Vedd a hazait! Védd a hazait! akció sikere. A pandémia magyarországi megjelenése után a Magyar Termék Nonprofit Kft. által szinte azonnal elindított mozgalom nagyon sok támogatóra talált a gyártók, kereskedők és fogyasztók körében is. Ennek köszönhetően korábban sohasem tapasztalt összefogásból valósulhatott meg a #veddaahazait kampánya. A járvány ugyan még itt van a mindennapokban, de a gyártó cégek összefogásának ereje nem csökkent, így mostantól újabb tévékampánnyal népszerűsítik, a „Vedd a hazait! Védd a hazait!” – mondta a Magyar Termék ügyvezetője.
Hozzáfűzte: a széleskörű összefogásban több, mint száz hazai vállalkozás vesz részt és cégek fele nem védjegy használó partner, ami a kampány népszerűségét támasztja alá. De a kezdetek óta már többen is védjegy használókká váltak – magyarázta Benedek Eszter. Elmondta: a kereskedelmi láncok az akció stratégiai partnerei, folyamatosan kommunikálják ugyanis a kampányüzenetet a különböző média felületeken például az online térben vagy az integrált tévékampányban. Így jelenleg is a Magyar Termék Nonprofit Kft. legsikeresebb kampánya folyik, amit az is mutat, hogy pillanatnyilag már több, mint 180 cég csatlakozott az akcióhoz, és a védjegy használók árbevétele is jelentősen növekedett: a korábbi 1300-ról csaknem 1530 milliárd forintra.
Heiszler Gabriella, a Spar Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója szerint az elhúzódó járvány hatása jól látszik az élelmiszerboltok forgalmában is. Mivel a vendéglátóhelyek többsége zárva tart, az embereknek másként kell megoldani az étkezésüket. Tartósan nőtt a főzéshez szükséges termékek, valamint az otthoni és munkahelyi kisétkezésekhez vásárolt áruk bolti forgalma. Mindez pedig azt is megmutatja – húzta alá az ügyvezető igazgató -, felértékelődött, hogy az ellátási láncok lehetőleg rövidek és rugalmasak legyenek.
Mindez érzékelhető a Spar bicskei üzemében gyártott és áruházaiban forgalmazott Regnum frisshús termékek növekvő népszerűségében is. Ezért is tartotta fontosnak a Spar, hogy a Regnum termékek hazai eredetét az ezt igazoló védjegyekkel is igazolják. Hiszen, amíg egy vendéglőben például többnyire nem tudja a vendég, hogy honnan származik a tányérjára kerül hús, addig a saját főzése előtt erről a vásárlásnál megbizonyosodhat a fogyasztó – rögzítette Heiszler Gabriella.
Heiszler GabriellaÚjságírói kérdésre még mindehhez hozzáfűzte: az online kereskedelem a legdinamikusabban növekvő kereskedelmi csatorna, amit jelez, hogy ez évben az eddigi január-februári forgalom a tavalyi hasonló időszakot 40 százalékkal haladja meg. De az online értékesítés aránya még ennek ellenére is alacsony az összforgalmat tekintve – jegyezte meg az ügyvezető igazgató.
Szappanos Péter, a Pápai Hús Kft. ügyvezetője szerint az elmúlt egy év bizonyította, hogy a Magyarországon működő élelmiszercégekre számíthatnak a vásárlók. Ezért is fontos az, hogy a boltokat világjárvány idején is biztonsággal ellátó hazai gyártókat és a mögöttük álló alapanyag-termelőket folyamatosan támogassák vásárlásaikkal a fogyasztók.
Szappanos PéterSzappanos Péter kiemelte, hogy az ellátásbiztonság elsődlegessége mellett a húsipari cégeknek még ilyen körülmények között sem szabad elfeledkezni a folyamatos fejlesztésekről. A fogyasztói elvárások ugyanis jól láthatóan változnak az egész világon, és erre gyorsan és bátran kell reagálnia a húsiparnak is. A vásárlói igények kiszolgálása érdekében a Pápai Hús kétmilliárd forintból fejlesztette a gépparkját. Ezen kívül 2020-ban lépett piacra Pápai Ízek márkájú vegánburger pogácsájával és szendvics feltétjével - alkalmazkodva a változó fogyasztói igényekhez. A termékcsaládot az idén vegán virslivel és pástétomokkal bővíti – fűzte hozzá.
Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketing menedzsere elmondta: a járvány csaknem egy évének a hatása kimutatható a húsáruk fogyasztásának változásában is. Egyértelmű tendencia például a szeletelt termékek népszerűségének növekedése.
Tamáskovitsné Gila ÉvaEzt tapasztalva a Gyulahús tavaly már végre is hajtott egy olyan beruházást, amivel ezt a kapacitását növelte. A járvány gazdasági és életmódbeli hatásainak tudható be az is, hogy az ismert, megbízható márkák magasabb minőségű termékei, valamint az olcsó húsáruk forgalma nőtt, szemben a kettő között lévő termékekkel.
A Gyulahús szakembere szerint a pandémia rámutatott arra is, hogy a termékek mögött emberek állnak, akikben bízhatnak a vásárlók, hiszen a magyar cégek működése számukra jobban tetten érhető, nyomon követhető az alapanyagtól a készáruig. A járvány kitörése óta ezt a gyártási biztonságot, átláthatóságot igyekszik még hangsúlyosabban megmutatni a Gyulahús a vásárlóknak.
Zab Gábor, a Kometa 99 Zrt. belföldi készítmény-értékesítési igazgatója kiemelte, hogy a Kometa számára járványhelyzetben is kiemelten fontos a korszerű táplálkozás és a környezettudatosság, a fenntarthatóság elvének érvényesítése. A beruházások és a termékfejlesztések irányát is ez jelöli ki a cégnél.
Zab GáborA tervek szerint a korábbi évek növekedési ütemét fenntartva néhány éven belül megkétszerezik termelési kapacitásukat, és 400-500 új munkahelyet teremtenek Kaposváron. Kiemelt figyelmet fordítanak az egészséges életmód elősegítésére, amelynek szerves része a tudatos táplálkozás mellett a sportos életmód népszerűsítése is Magyarországon.
A „Vedd a hazait! Védd a hazait!” 2021-es tévékampányában résztvevő cégek: Abonett Kft., Alföldi Tej Kft., Detki Keksz Kft., Gyulahús Kft., Kometa 99 Zrt., Pápai Hús Kft., Soós Tészta Kft., Spar Magyarország Kft., Szarvasi Mozarella Kft. – közölték az újságírókkal.