A Vortexa előzetes adatai szerint augusztusban eddig öt hajó közel 3 millió hordót szállít Ázsiából Európába. A hordók számát tekintve az elmúlt öt hónap rekordját jelenti a szállítmány. A Közel-Keletről Európába irányuló szállítások szintén bővülni fognak.
A kereskedők szerint az Európába irányuló növekvő szállítás oka annak a piaci zavarnak köszönhető, hogy olcsóbbá vált az ázsiai olaj – értesült a Portfolio közleményéből az Agro Napló.
Az emelkedő európai gázárak mellett ehhez hozzájárult az is, hogy a kínai gazdaság pangása és az indiai szezonális kereslet lanyhulása Ázsiában túlkínálathoz vezetett.
Európa azonban olyan mértékű aszállyal küzd, amely a Rajna vízszintjének csökkenését okozza. A Rajna köti össze az ARA (Amszterdam, Rotterdam, Antwerpen) központban lévő tározókat az európai kontinentális fogyasztókkal. A folyó jelenleg a legtöbb uszály számára járhatatlan, ami súlyos ellátási nehézségeket okoz, és nehezíti az országokat a tározóik feltöltésében a tél beállta előtt. Svédország és Németország ennek megfelelően az olajfelhasználás növelésével próbálja helyettesíteni a hiányzó földgázt, de a teljes régióra jellemző, hogy több szenet vásárol a világ minden tájáról.
Az Indiából és Észak-Ázsiából érkező, augusztusban berakodott dízelszállítmány közel egy hónap múlva érkezik Európába, így leghamarabb nyár végén jelenhet meg az európai kikötőkben. A dízel ún. arbitrázs útvonalon érkezik, ugyanis itt haladnak nagyobb hajók, mint például a Szuezmaxok, amelyek akár 1 millió hordó olajat is képesek elszállítani.
„A kereskedők kihasználják a méretgazdaságossági előnyöket, hogy a kelet-nyugati arbitrázs működőképessé váljon azáltal, hogy rakományukat ezekre a nagyobb tartályhajókra pakolják át”
– mondta Serena Huang, a Vortexa vezető ázsiai elemzője.
Az előrejelzések szerint a földgázról kőolajra való átállás idén ugrásszerűen megnő. A Nemzetközi Energiaügynökség napi 380 000 hordóval növelte a globális olajkereslet növekedésére vonatkozó előrejelzését. Az Energiaügynökség feltételezése szerint az ipari és az energetikai szereplők üzemanyagot fognak váltani. Az ügynökség szerint a többletkereslet túlnyomórészt a Közel-Keleten és Európában koncentrálódik. A Goldman Sachs is megerősítette a Nemzetközi Energiaügynökség becslését.
Az orosz gázellátási zavarok és az energiabiztonsággal kapcsolatos aggodalmak további dízelkészletek felhalmozására ösztönöznek.
Az európai gáz referenciaértéke idén majdnem megháromszorozódott, ami jóval meghaladja az olajárak ugyanezen időszak alatti 18%-os emelkedését.
Eközben az ázsiai finomítók várhatóan napi 215 000 hordóval több kőolajat termelnek ki, mint amennyire a régiónak szüksége van, miközben a Közel-Keletről érkező szállítások is növekednek JY Lim, az S&P Global Commodity Insights elemzője szerint.
„Az új közel-keleti finomító-kapacitások növekedése változást jelent a Szueztől keletre levő piacokon a gázolaj kínálati és keresleti egyensúlyában, ami azt jelenti, hogy a régión kívüli export gyakorisága és volumene emelkedni fog”
– mondta Kevin Wright, a Kpler elemzője. Szerinte az Ázsiából Európába irányuló dízelszállítás esetén a harmadik negyedév hátralévő részében is emelkedés várható.
(Forrás: Portfolio)