A sajtótájékoztatót Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke nyitotta meg. Elmondta, hogy a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara zöldség- és gyümölcsfogyasztást népszerűsítő programja, az Európai Friss Csapat 2021-ben indult, a sikeres Európai Friss Kalandok folytatásaként, amely 2018-2020 között futott.
„Ez azt jelenti, hogy a NAK – az alaptevékenységén túlmenően – hatodik éve kampányol speciálisan ezen programok keretében azért, hogy a gyerekek, a fiatalok és a családok ismereteit bővítse a zöldségekkel és a gyümölcsökkel kapcsolatban. Legyen szó a termesztésről, a felhasználhatóságról, a rendszeres fogyasztásról vagy éppen az egészségre gyakorolt pozitív hatásaikról”
– fogalmazott a programról a NAK elnöke.
Győrffy Balázs: megduplázódott a program és karaktereinek ismertsége
„Az Európai Friss Csapat program fantasztikus három évet zár, hiszen ez idő alatt megduplázódott a 6-18 éves korosztályban a program és karaktereinek ismertsége. A gyerekek 59%-a, a szülőknek pedig 56%-a ismeri az Európai Friss Csapatot, annak kabalafiguráit, Fruttit, Veggit és Káoszt” – emelte ki Győrffy Balázs a NAK elnöke.
Hozzátette, ezt az eredményt még értékesebbé teszi az, hogy a 6-18 éves korosztály kifejezetten szórakoztatónak találta a kampányt és ehhez kapcsolódóan a zöldség- és gyümölcsfogyasztást is. Az Ipsos friss kutatása szerint a 6-10 évesek 92%-a, a 11-14 évesek 87%-a és a 15-18 évesek 81%-a vélekedett így.
Győrffy Balázs külön kitért rá, hogy a fiatalok megnyeréséhez mindenképpen szükség volt az online jelenlétre és a személyes, közvetlen találkozási pontokra is. Az Európai Friss Csapat program szinte minden közösségi média-felületen megjelenik a célcsoporthoz illeszkedő tartalmakkal. A program Facebook oldalának közel 13 ezer követője lett, az Instagram oldal majdnem 1 millió fiatalt ért el az elmúlt három évben. A TikTok-on az Európai Friss Csapat legnépszerűbb videóját 2 millióan látták – értesült a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) közleményéből az Agro Napló.
Emellett az Európai Friss Csapattal találkozni lehetett különböző sport- és családi rendezvényeken, vagy épp a hétvégi bevásárlás alkalmával. A három év alatt országszerte 20 eseményhez csatlakozott a program és 40 áruházban találkozhattak a vásárlók Fruttival, Veggivel és Káosszal, közel 4.500 kg zöldséget és gyümölcsöt kóstoltatva gyerekekkel és családokkal, bemutatva a friss zöldségek és gyümölcsök erejét.
Köszöntőjéből az is kiderült, hogy a program ismertsége több szempontból is fontos. Egyfelől minél többen találkoznak a program üzeneteivel, annál nagyobb esély van arra, hogy tovább növekedhet a napi átlagos zöldség- és gyümölcsfogyasztás, ami épp a 6-18 éves korosztály és a fiatal családok körében mutat elmaradást az Egészségügyi Világszervezet napi minimum 400 grammos javaslatához képest.
Másfelől azzal, hogy az Európai Friss Csapat bővíti az ismereteket a zöldségekkel, gyümölcsökkel, beltartalmi értékeikkel, termesztésükkel, felhasználhatóságukkal, vagy akár ízvilágukkal kapcsolatban, fel tudja hívni a figyelmet a hazai termesztésű minőségi termékekre is, így erősítve a keresletet irántuk.
„Az Európai Friss Csapat program sikeres és szükséges” – értékelte beszéde végén az elhangzottakat a NAK elnöke.
Sidlovits Diána: a felhasználási szokások megváltoztathatók
Dr. Sidlovits Diána, a NAK kertészeti csoportvezetője és EU projekt koordinátora, prezentációjában azt mutatta meg, mit is jelentenek ezek az eredmények egy család mindennapi életében, táplálkozási szokásaiban.
Elmondta, a szülők és a gyerekek fogyasztási szokásai és hozzáállása lassan változik, az azonban egyértelműen kiderült az Ipsos kutatásaiból, hogy a program hatására otthonosabban mozognak a konyhában, ha friss zöldségekkel és gyümölcsökkel készülő ételekről van szó. Ennek következtében a zöldségekből vagy gyümölcsökből készült ételtípusok, fogások is nagyobb arányban fordulnak elő étkezéseikben.
„Önmagához viszonyítva legjobban ez a főzelék esetében látszik. A 2021-es alapozó kutatásunk egyik konklúziója az volt ugyanis, hogy a főzelékek méltatlanul elhanyagoltak a táplálkozásunkban. Ezen mindenképpen szerettünk volna javítani. Dietetikusunk bevonásával sajtóközleményt adtunk ki, saját receptet osztottunk meg és persze aktívan használtuk a közösségi médiát. És most az eredmény 11% pontos növekedés”
− emelte ki Sidlovits Diána.
Kitért rá, hogy az Ipsos kutatásából az is látható, hogy a program hatására a gyerekek 71%-a szeret friss zöldségekkel és gyümölcsökkel főzni. Háromnegyed részüket pedig a szülők már a zöldségek és gyümölcsök vásárlásába is bevonják, ami azt is jelenti, hogy a szülők is beszélnek gyermekeikkel a zöldségekről és gyümölcsökről, azok kiválasztásáról, elkészítéséről vagy fogyasztásáról, mivel ők is jobban informáltnak érzik magukat a témában.
Végezetül felhívta a figyelmet, hogy ezeket a nagyszerű eredményeket olyan környezetben sikerült elérniük, ahol más, a Frutti-Veggi programnál lényegesen nagyobb marketing büdzsével rendelkező kényelmi termékekkel kellett versenyezniük a gyerekek és a tinédzserek figyelméért, mint az édességek, a snackek, az üdítők, az energiaitalok.
Fotó: Győrffy Balázs, (Nemzeti Agrárgazdasági Kamara)(Forrás: NAK)