Claas Axion 930 teszt - Nehézsúlyú megoldás

Agro Napló
Új típussal bővült a Claas nagytraktor-kínálata: a gyártó legmodernebb technológiáját felvonultató Axion 900-as kemény munkára termett, amit nagy teljesítménye és tekintélyes tömege is alátámaszt. Terepen próbáltuk ki a Claas újdonságát.

Még egy típust vet be a Claas a nagytraktorok kategóriájában: az új Axion 900-as nem egy korábbi modell utódja, hanem egy teljesen új gép, ami tovább bővíti a választékot. Az idén éppen százéves gyártó minden tapasztalatát beleadta a legújabb fejlesztésébe, amely a középkategóriás Arion és a csúcsmodell Xerion között helyezkedik el. Ebben a szegmensben eddig a 260 lóerőig gyártott, nyolctonnás Axion 800-ast kínálta a Claas, ezért a 330 lóerőtől induló Xerion alatt helye volt még egy típusnak. Az új Axion 900-asnak pedig nem csak az akár 400 lóerős teljesítménye az egyetlen vonz-ereje, hanem tizenhárom tonnás önsúlya is, ami jelenleg a legnehezebb géppé teszi a kategóriában. Egy nagytraktornál ez főleg előnyökkel jár, hiszen így könnyebben birkózik meg a keményebb talajmunkákkal vagy egy súlyos vontatmánnyal, és pótsúlyok felszerelésére is ritkábban lesz szükség.

 

Kiegyensúlyozott szerkezet

Ekkora tömeg esetén különösen fontos az egyenletes tengelyterhelés, amiről ezúttal sem kell lemondanunk, hiszen a Claas-nál már megszokott módon 50–50 százalék nehezedik az első és a hátsó kerekekre. Súlya ellenére nem túlzóak az erősebbik Axion méretei: 5,59 méter hosszú. 3,15 méteres tengelytávja ellenben nagynak számít, ami vontatásnál jön jól, ugyanakkor rövid túlnyúlásainak köszönhetően fordulékony is a traktor. A rugózott első hídja gyorsításkor, fékezéskor és kormányzáskor felkeményedik, ami remek stabilitást eredményez, míg a 2,15 méter átmérőjű hátsó abroncsok a csökkentett nyomást is jól viselik, ezért olyan felázott talajon is képesek a vonóerő átadására, mint amilyenen a teszten sor került.

 
 

 

Tiszta működés és egyszerű szervizelés

Modern formája ismerős lehet a Claas újabb típusairól, ami azt jelenti, hogy a gépházfedelet itt is teljes egészében hűtőnyílások borítják. Az optimális szellőzéshez a változó sebességű hűtőventilátor is hozzájárul, ami részterhelésen csökkentett zajjal és fogyasztással jár. A gépháztetőt egy mozdulattal fel lehet pattintani, és ugyanilyen egyszerű a hűtők takarítása is, amit gázrugók nyitnak szét, míg az olajszint ellenőrzéséhez és a kenőanyag utántöltéséhez fel sem kell nyitni a motorházfedelet. A károsanyag-kibocsátást szelektív katalitikus redukcióval csökkenti a rendszer, az ehhez szükséges AdBlue adalék hatvan literes tartálya a hétszáz literes üzemanyagtank közepébe került, ami csökkenti az esélyét annak, hogy hidegben megfagyjon a karbidoldat. Ezzel a rendszerrel az Axion 900-as a szilárd részecskék és nitrogénoxidok jelentős mérséklését előíró Tier 4i emissziós normát teljesíti.

 

Robosztus felépítés és optimális hajtáslánc

Ha már nyitva a gépháztető, jól látszik, milyen robosztus szerkezet az Axion, amelynél az olajteknőt a vázba integrálták, így az nem csak nagyobb védelmet nyújt, de a nemkívánatos rezgéseket is elnyeli. A 8,7 literes, soros hathengeres, common-rail befecskendezővel szerelt turbódízelt a Fiat Powertrain Technologies gyártja a Claas számára, a 320-tól 410 lóerőig elérhető négyféle kivitel közül a kipróbált 930-as modellben a 350 lóerős változat dolgozott. A legnagyobb nyomatéka nem csekély, 1450 newtonméter, amit illik hatékonyan beosztani: ezt szolgálja a ZF által gyártott CMATIC váltómű. A nullától 50 km/óráig teljesen fokozatmentesen dolgozó rendszer mindig a feladathoz illő vonóerőt biztosítja, és mivel a többtárcsás kuplunggal amint lehet, mechanikus áttételre vált, a talajmunkák és szállítási feladatok közben, egyaránt üzemanyag-takarékosan működik. Hat kihelyezett kör, elöl-hátul függesztés és TLT, valamint légfék várja a munkaeszközöket, amelyek paramétereit az ISOBUS csatlakozónak köszönhetően a Claas saját fedélzeti rendszeréről lehet állítani.


 

 

Ideális munkakörülmények

A vezetőfülke túlzás nélkül nevezhető prémiumkategóriásnak, hiszen szériafelszerelés a négypontos rugózás, ez pedig a pneumatikus üléssel együtt hatékonyan nyeli el a nemkívánatos rezgéseket, míg a négyoszlopos kabin kivételes kilátást nyújt a vezetőülésből. A hűthető és fűthető ülés, valamint az automatikus klímaberendezés ideális munkakörnyezetet teremt, a légkondicionálás pedig a teszt során is kiválóan működött, feltűnés nélkül tette a dolgát. A kormányoszlop magasságában és tengelyirányban is tág határok között állítható, és mivel mögötte a műszeregység vele együtt mozog, ezért mindig jól látható marad. A főbb menetadatokat megjelenítő számlapok között újdonság az AdBlue kék színű szintjelzője, ami abban lehet segítségünkre, hogy mindig időben utántöltsük a traktor környezetbarát működéséhez elengedhetetlen adalékot. A pótülés alatti hűtött rekeszben két darab másfél literes palacknak is elegendő a hely.

 

Egyszerűen kézben tartható

Jelentős tömege és nagy teljesítménye ellenére az Axion 900-as meglehetősen könnyen irányítható, amiben a modern kezelőszerveknek is nagy szerepe van. Az újabb Claas típusokból már ismerős lehet a CMOTION menetkar és a 21 colos képernyővel szerelt CEBIS fedélzeti rendszer. A vezető háromféle stílus közül választhat. Az első a teljesen automata, amikor a fordulatszámot és az áttételt is a gép variálja az éppen végzett munkafolyamatnak megfelelően. A köztes módban a vezető a menetkar segítségével szólhat bele a vezérlésbe, míg a teljesen manuális üzemmódnál a fordulatszám és az áttétel kiválasztása is a vezetőre van bízva. Ez utóbbi már rutinos kezelőt igényel, a tapasztalatok szerint azonban automataként a legügyesebb a traktor, hiszen így a talajmunkák közben egyszer sem torpan meg, miközben a hajtáslánc mindvégig a lehető leghatékonyabban működik.

 

 

Méretes eszközhöz találták ki

A teszt során egy kissé elhanyagolt földterületen kellett dolgozni, ám ez sem jelentett leküzdhetetlen feladatot a Claas nagytraktorja számára, hiszen eleve ilyen körülmények közé szánták. A tizenhárom tonnás traktor könnyedén megbirkózott a mögé csatolt, tizenkét méter széles, nyolc tonnás Güttler SuperMaxx kultivátorral is, háromszáz lóerős teljesítménye éppen ideális egy ilyen eszközzel végzett talajmunkához. A CEBIS monitor bal szélén három sebességtartomány beállításait találjuk, alapértelmezésben 15, 35 és 50 km/óráig. Az értékek igény szerint módosíthatók, és mindhárom tartományhoz meg lehet adni egy tempomat által előhívható sebességet is a leggyakrabban végzett feladatokhoz.

 

Nekünk az első tartományra volt szükségünk a teszthez, továbbá két munkafolyamatot is rögzítettünk. A táblavégi fordulóhoz szükséges egyes műveletek könnyen értelmezhető piktogramokkal jelennek meg a CEBIS képernyőjén, az egyes folyamatokat pedig az idő vagy távolság finomhangolásával még hatékonyabbá tehetjük. Az előre- és hátramenet közti váltást nagymértékben megkönnyíti, hogy nem csak a kormányoszlopra szerelt irányváltóval, hanem a menetkaron található gomb megnyomásával is tolathatunk, erre a földben megbújó betondarabok miatt időnként szükség is volt.

 

Hatékony munkavégzés

Szinte gyerekjáték elindulni a fokozatmentes váltóval szerelt traktorral, a kezelőszervek finoman adagolhatók, egy kis gyakorlattal gördülékenyen kezelhető az Axion 930-as. Mivel az automata üzemmódot választottuk, ezért a gép mindig az éppen optimális áttétellel és fordulatszámon dolgozott, miközben legjobb tudása szerint törekedett az előre beállított sebesség elérésére. Mindennapi körülmények között 1600–1700 közötti fordulaton hatékony a motor nyomatékleadása, de ha nem kell nagy erőbedobás, a vezérlő elektronika akár 1200-ra is csökkentheti a fordulatszámot. A talajmunkák során azonban szükség volt a nagyobb fordulatokra is, a felázott, sáros föld miatt pedig a kerékcsúszás mértéke igényelte a legtöbb figyelmet a CEBIS monitorján, minden mást szinte magától végzett a gép. Különösen a táblavégi fordulók egyszerűek a CMOTION menetkaron lévő gombok megnyomásával, így a kezelőnek már csak kormányozni kell. Legyen szó tehát súlyos eszközről vagy nehezített körülményekről, a kemény munkára termett Claas Axion 930-as minden értelemben állja a sarat.

Csordás Gábor

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Íme a 2021-es év traktorai!

Íme a 2021-es év traktorai!

Idén először teljesen az online térbe költözött az Év Traktora díjak átadása. A december 18-i eseményen a Massey Ferguson, a Valtra, a Fendt, és a CLA...

Ezek a legjobb magyar mezőgépek 2020-ban

Ezek a legjobb magyar mezőgépek 2020-ban

Január 24-én, pénteken tartották meg a Mezőgépgyártásunk sikeres korszakai és jövőbeni esélyei című konferenciát az AGROmashEXPO rendezvényen. A Gépip...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?