A fokozatmentes váltó előnyei akkor tapasztalhatók meg igazán, amikor egy traktort nagyon sokoldalúan használunk: a lassú ápolási munkáktól a nehéz talajmunkákig, a TLT munkáktól a gyors szállítási munkákig.
Az ARION 500/600 CMATIC az új fokozatmentes CLAAS EQ 200-as váltóval szerelik, amelyet a CLAAS Industrietechnik (CIT)-ben Paderbornban gyártanak. A CIT és a franciaországi CLAAS Tractor (CT) közösen kifejlesztett váltóját a középkategóriás traktorok számára fejlesztették és a korszerű szabványoknak megfelelően kerül gyártásra. Az új váltót a legkorszerűbb teszt- és megbízhatósági központokban tesztelték.
A CIT már több mint 55 éve sikeres a hajtástechnika, elektronika és hidraulika gyártásának terén. Számos elem, mint a kombájnok számára készülő hajtóműveket és tengelyeket vagy a világszerte sikeres TERRA TRAC hevederes járószerkezeteket is itt gyártják a CLAAS és más gyártók gépei számára is.
Magas hatásfok
Ismert váltóegységeket intelligens ötvözete az EQ 200, melynek köszönhetően a váltó igen magas hatásfokkal rendelkezik, mindezt pedig minden sebességtartományban állandó módon. Az elemekhez tartozik egy osztómű, egy kétfokozatos bolygókerekes hajtómű, egy hidrosztatikus egység és kétlamellás tengelykapcsoló.
A Diesel-motor felöli hajtás egy osztóműben 2 irányba oszlik: egy mechanikus és egy hidrosztatikus. Gyorsításkor a mechanikus és a hidrosztatikus erők megoszlása folyamatosan változik. A holtpontban megtörténik a váltás a kétlamellás tengelykapcsolón keresztül és megindul a „erőarány” újbóli változtatása.
Ily módon történik a sebességváltás – terhelés alatt is- fordulatszám és forgatónyomaték ugrás nélkül, amely egy folyamatosan egységes gyorsuláshoz vezet 0-50 km/h-ig. Még a gépkezelő sem érzékeli ezt az automatikus menetsebesség váltást. Mindez pedig kiegészül még azzal, hogy akár 50 km/h maximális sebességnél is lehet az „üzemanyag-takarékos” 1500 ford./perces motorfordulatszámmal haladni.
Új váltó hüvely-forma
Az ARION 500/600 CMATIC váltó a traktor „olajtartálya”. A közös váltó-hidraulikaolaj döntő része a váltóházban van, így alacsonyabb a hátsó hídban az olajszint. Ezzel megakadályozva a differenciálműben létrejövő olajellenállást. Ezzel üzemanyagot takaríthat meg közúton.
Mindig a helyes fokozatban haladni
Az ARION 500/600 CMATIC kezelésénél is nagy hangsúlyt fektetett a kényelemre a CLAAS, csakúgy, mint a nagytestvére, az AXION 900 CMATIC esetében. Az előre- és hátramenet közti váltást a gépkezelő a kormányon található REVERSHIFT karral vagy a kartámaszba épített CMOTION menetkarral is elvégezheti. Nincs szükség az egyes vagy kettes fokozat manuális kapcsolására az ARION 500/600 CMATIC-nál. A váltó mindig automatikusan a helyes fokozatban halad, tehermentesítve ez által a gépkezelőt, biztosítva ezáltal a váltó helyes használatát. Az ARION 500/600 CMATIC ezen kívül egy aktív álló helyzet szabályozóval is rendelkezik, amely az emelkedőn való fel- és lemenetről gondoskodik. Mint ahogy már a CLAAS traktoroknál megszokhattuk, a váltó és az erőgép beállítása a CEBIS-en keresztül történik. A gépkezelő menet közben gombnyomásra választhatja a haladás módját és CMOTION-nel vagy pedállal vezetheti azt.
Az ARION 500/600 széria motorteljesítménye:
ARION Modell |
Névleges teljesítmény kW/LE* 2.200 ford./percnél |
Max. kW/LE* 2.000 ford./percnél |
650 |
129/175 |
135/184 |
640 |
124/169 |
130/177 |
630 |
117/159 |
121/165 |
620 |
110/150 |
116/158 |
550 |
116/158 |
120/163 |
540 |
110/150 |
114/155 |
530 |
103/140 |
107/145 |
* ECE R 120 szabvány szerint