ÚJ NAGYBÁLÁZÓ CSALÁD NAGYOBB TELJESÍTMÉNNYEL
Gyökeres változás, figyelemre méltó teljesítmény és számos újdonság jellemzi a Case IH új generációs szögletes bálázóját. Az LB 4 széria négy új modellel bővült: LB 324 (bálaátmérő: 80 x 70 cm), LB 334 (80 x 90 cm), LB 424 (120 x 70 cm), LB 434 (120 x 90 cm). A már a korábbi LB szérián jól bevált részegységek megtartása mellett a fejlesztőmérnökök szinte minden kulcsfontosságú területet átvizsgáltak és átdolgoztak, úgy mint a központi keret, a rendfelszedő és a rotor rendszer. Fontos eleme az új sûrített levegős tisztító rendszer, ami a kötözőanyagot por- és törmelékmentesen tartja. Az átdolgozott külső megjelenés könnyebb hozzáférhetőséget és nem utolsó sorban gyorsabb karbantartást eredményez. Újdonság a 2,4 m széles rendfelszedője. A szecskázó tervezésekor a terményáram növelését tartották szem előtt. A szecskázás sebességét percenként 48-ra növelték a nagyobb kapacitás érdekében. A bálázó kompakt és jól manőverezhető, szállítási sebessége elérheti a 40 km/h-t közúton. A modern kezelés és az AFS management rendszer szintén alapfelszereltség az LB4 bálázók esetén. Választhatunk AFS Pro 300 és AFS Pro 700 színes monitor között vagy kezelhetjük a gépet ISOBUS-on keresztül is.
Az LB 4 modellek képesek az ún. kétbálás kidobásra, amelynek lényege, hogy a hagyományos bálakidobó kiüríti a gépet, mely aztán kinyitható a maradék eltávolításához. A kiegészítő részleges bála kidobás lényege, hogy a bálázás végén kidobja a kész bálát, a félig kész bálát azonban benntartja, így a kivezető csúszda behajtható a szállításhoz.
A bálazsineg-tároló helyét a tervezők megnövelték, így akár 32 tekercs is belefér. A megnövelt kapacitás csökkenti a megállások számát és megnöveli a bálázásra fordítható időt. A gyártói információk alapján az LB 4 széria 2013 tavaszi szezonjától már kapható.
BŐVÍTETT KÍNÁLAT A FELLÁTÓL
Első alkalommal jelent meg az AGCO standján a Fella, ahol számos fejlesztést mutatott be. A 2011-től az AGCO csoporthoz tartozó német Fella-Werke GmbH a tárcsás kasza kínálatából két vontatott kivitelû eszközt mutattak be. Az SM 3065 Trans típus 3 méter, míg az SM 3575 Trans 3,5 méter munkaszélességben érhetőek el. Mindkettő verőujjas vagy gumihengeres szársértővel egyaránt szerelhető. Mindkét típus alapfelszereltsége a Fella driveGuard túlterhelésvédő-rendszer. Segítségével – pl. kővel való ütközés után –, a driveGuard elnyírt acéltárcsája a helyszínen, néhány perc alatt kicserélhető, jelentős időt és költséget takarítva meg.
A gyártó rendterítő kínálata szintén bővítésre került, így a nagy munkaszélességû TH 13010 Trans egy kisebb „testvérrel”, a TH 11008-cal egészült ki. A 10,2 m munkaszélességû eszköz összesen 8 rotorból áll, amelyeken egyenként 6 darab rotorkar található.
További újdonság az újonnan fejlesztett TS 8055 PRO rendképző, amit a gyártó 7,2–8 méter munkaszélességben kínál. A korábbi TS 880 modellhez képest változás, hogy a rotorok már nem 4, hanem 6 keréken futnak, így kiválóan használhatók szélsőséges üzemeltetési körülmények között is. A rögzített első kerék egyenletes futást eredményez, aminek köszönhetően az eszköz kevésbé kopik, még az olyan területeken is, mint a kemény tarló. Az új rendképző továbbá az ún. JetEffect és a stabil, egzakt kormányzást biztosító SteerGUARD rendszereket alkalmazza.
A LEGAPRÓBB RÉSZLETEKIG
A Stoll standján a német traktorra szerelhető homlokrakodó-gyártó rávilágított arra, hogy a korábban bevezetett FZ/FS Profiline széria még mindig az újdonság erejével hathat. A Stoll homlokrakodó jellegzetessége az erő, a szilárd kialakítás, a rakodási teljesítmény és a modern design, de jeleskedik a használhatóság és az intelligens technikai megoldások területén is. A mechanikus párhuzamvezetés Z-Kinematikávál már korábban elérhető volt, ám – figyelve minden apró részletre – az emelőkar hátulsó részébe épített párhuzamos vezetés kormányrúdja és a profilba rejtett, egyben védett hidraulikus vezetékek már egy új konstrukciót tükröznek. E megoldásnak köszönhetően biztosított a jobb kilátás rakodás közben. A rejtett párhuzamos vezetőnek köszönhetően közelebb kerülhet a rakodó a kabinhoz, illetve a traktor súlypontjához, ez ideálisabb üzemeltetést, jobb súlyeloszlást és nagyobb terhelhetőséget jelent. Lényeges, hogy ez által csökken az első híd terheltsége is, és emelkedik az élettartam.
ÚJ TÍPUSSAL A PIACON
Kiváló alkalomként szolgált a párizsi kiállítás, hogy a hazánkban is jól ismert Manitou csoport legújabb termékeit bemutassa. Az új MLT 629 széria megjelenése nagyszámú látogatót vonzott a francia teleszkópos-rakodó gyártó standjára. Ahogy az a hazai forgalmazótól kiderült, az új gépet a korábbi MLT 627 utódjának szánja a gyártó.
Az MLT 629 jellemzője, hogy a 100 LE teljesítménnyel bíró Perkins TIER III.B motort nem a kabin mellett, hanem a gép hátulján helyezték el. A mûszerfal és az azon található digitális kijelző segítségével a gépkezelő azonnal hozzáfér minden egyes szükséges információhoz (fogyasztás, karbantartás visszajelző, motor management stb.), amelyek a megfelelő üzemeltetéshez nélkülözhetetlenek.
A Manitou felhasználók körében jól ismert JSM joystick gondoskodik továbbra is a gémmozgások vezérléséről és az irányváltásról. Bővült az adapterválaszték is, így az új típus már többek között 2000 literes kanállal, erősített trágyakanállal, új fejlesztésû bálavillával is elérhető. A kompakt és sokoldalú MLT 629 kialakításának köszönhetően különösen alkalmas állattartó telepek kiszolgálására. Az új MLT széria bevezetésére várhatóan 2013 második felében kerül sor.
-an-