2024. május 5. vasárnap Györgyi

Délkelet-Európa mezõgazdasági elitjét látta vendégül a Syngenta Budapesten

Agro Napló
Az elsõsorban a Syngenta közép- és hosszú távú stratégiáját fókuszba állító rendezvényen növénykultúránként ismerhettük meg az elmúlt évek sikertörténeteit és az ezek mentén kialakított jövõképet, amelynek középpontjában a termelõ áll. Az egész napos rendezvényen Izraeltõl Törökországon át Magyarországig több mint 200 kormányzati döntéshozó, termelõ, kereskedõ és civil szervezetek képviselõi vettek részt.  

A Syngenta célja, hogy átformálja a növénytermesztést és távolabb lásson, mint a hozamok – ez egyben új piacralépési modelleket jelent, amelyek a fejlődő piacokon elért sikeres együttmûködéseinkre épülnek – mondta el Czigány Tibor ügyvezető igazgató, a Syngenta Kft. magyarországi leányvállalatának vezetője.

 


 





A cég fejlődésének legfőbb motorja az innováció, elsősorban a kutatás és fejlesztés területén. A jövő termékei a kivételes hozam mellett jó hatást kell, hogy gyakoroljanak mind a földre, mind pedig az ott élő emberekre. A kiemelkedő hozam már többé nem elegendő. Túl kell lépni a külön kémiai és biológiai termékekben történő gondolkodáson – az innováció a vetőmagnál kezdődik, és lépésről lépésre áthatja az egész termesztési folyamatot.



A jövő útját jól példázzák a Syngenta egyes területeken elért eddigi sikerei, amelyek hozzájárultak a hosszú távú stratégia kialakításához. Ezek elsősorban olyan egyedi értéknövelő együttmûködések és partnerkapcsolatok, ahol kifejezetten a termelő igényeihez alkalmazkodva fejlesztettek ki különleges technológiákat:

 

 




Ilyen például a Plene integrált cukornád-ültetési és -szaporító program, amelynek köszönhetően 15% költségmegtakarítást sikerült elérniük a brazil termelőknek. A világ cukor-előállításának 70%-a cukornádból származik, de ennél is látványosabb a cukornádból előállított etanol mennyisége. Brazília a legnagyobb termelő ország, ahol már az autók fele kizárólag etanollal mûködik, kiválóan megoldva ezzel az egyre dráguló fosszilis üzemanyagok problémáját. Ráadásul az előállítási költsége kevesebb, mint a fele, a felhasználása során kibocsátott szén-dioxid mennyiség pedig csupán 10%-a a kőolajhoz képest. A Plene program keretében a fertőzésmentesség biztosítása érdekében a cukornádpalánták saját üzemben, saját szaporítóanyaggal készülnek és egy speciálisan erre a célra kialakított John Deere ültetőgéppel kerülnek a földbe. Így az ültetési folyamat hatékonyabb és kevésbé emberierőforrás-igényes, amely 1000 $/ha többletbevételt jelent a termelőknek. A technológia Brazília cukornádtermő területeinek 30%-án meghonosodott már.

 

 


 

 





Szintén egy egyedi problémamegoldásra példa az a Syngenta által fejlesztett kukorica hibrid, amelyet az etanolgyártásban alkalmaznak az USA-ban. A kukorica etanollá alakításához alfa-amiláz szükséges, amelynek előállítása nagyon víz-, energia- és kénsavigényes, emellett egyben rendkívül környezetszennyező is. A Syngenta által kifejlesztett hibrid eleve tartalmazza az alfa-amilázt, ezáltal 6,3%-kal csökkenti az etanolgyárak vízfelhasználását, 5,3%-kal a gázfelhasználást, 10%-kal a károsanyag-kibocsátást és 5,2%-kal növeli az etanoltermelést.

 

 


 

 





- Mint multinacionális cég, a Syngenta nagy hangsúlyt fektet arra, hogy jól képzett kereskedői hálózata révén ne csak a termelőkkel, de a feldolgozóiparral is jó kapcsolatot ápoljon, annak érdekében, hogy pontosan tudja, mire van szüksége a piacnak – erre kiváló példa az olasz tésztagyártás. Az olaszok a világ tésztagyártásának 40%-át adják. A kiváló és egységes minőség érdekében a Syngenta segítségével új durumbúzafajtákat nemesítettek és közös termelői protokollokat alakítottak ki, mindezt integrált megoldásként biztosítva a partnerek számára.



- A feldolgozókkal történő együttmûködésre másik példa a McCain technológiai partnerprogram. A McCain a világ hasábburgonya-termelésének 1/3-át adja. A Syngentával közösen kifejlesztett technológiának köszönhetően a krumpli, amikor a talajba kerül, egy menetben kap egy Amistar-kezelést, amelynek köszönhetően nemcsak a terméshozam növekedik, hanem gyorsabban és könnyebben tisztítható, illetve feldolgozható eredményt kapnak.



- A gyümölcs- és zöldségtermelésben a Syngenta fontosnak tartja az értékesítői lánc képviselőinek bevonását, akik választásaikkal jelentősen befolyásolják az előállított termékek tulajdonságait. Így került a piacra a mag nélküli, egységes méretû görögdinnye, a mag nélküli édes paprika, vagy akár a hosszabban eltartható kelbimbó.



- A fogyasztók igényeinek kiszolgálása érdekében a Syngenta új üzleti modellek bevetésétől sem riad vissza: ilyen például a Nucoffee márkanév alatt létrehozott brazil kávé. Korábban a termelőket nem ösztönözték arra, hogy jó minőségû kávét állítsanak elő, így a kínálat rendkívül változó, gyakran gyenge minőségû volt. A Syngenta egy kétlépcsős technológiai ajánlattal kereste meg a termelőket, amelynek köszönhetően 20% többlettermelést tudtak elérni. Emellett a Syngentával közösen egy kereskedőházat hoztak létre, amelyen keresztül egységes minőségben és az eredetiség visszakövethetősége mellett a Nucoffee-program segítségével adják tovább a kávét. A márka alatt történő értékesítés akár 50% többletbevételt jelent a termelők számára.

 

 


 





Ezen együttmûködések során a Syngenta célja nemcsak jobban megismerni a termelőket és az értékesítési lánc szereplőit, hanem magában a terményben lejátszódó életfolyamatokat, az azok közötti ok-okozati összefüggéseket. Így olyan hibrideket és növényvédő szereket tud fejleszteni, amelyekkel nagyobb gazdasági előnyt tud biztosítani a termelő számára. A vállalat kutatóállomásai világszerte azon dolgoznak, hogy a helyi környezeti viszonyokra adaptált növényeket nemesítsenek és ezeknek biztosítsák a megfelelő kémiai védelmet.

 


 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Medallon Premium 2020.

Medallon Premium 2020.

Szántöldjeink évelő gyomokkal erősen fertőzöttek. Mezei acat, fenyércirok kolóniák keserítik meg kultúrnövényeink életét. Tegyünk ellene, hogy visszan...

Medallon Premium 2020.

Medallon Premium 2020.

Szántöldjeink évelő gyomokkal erősen fertőzöttek. Mezei acat, fenyércirok kolóniák keserítik meg kultúrnövényeink életét. Tegyünk ellene, hogy visszan...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!