Délkelet-Európa mezõgazdasági elitjét látta vendégül a Syngenta Budapesten

Agro Napló
Az elsõsorban a Syngenta közép- és hosszú távú stratégiáját fókuszba állító rendezvényen növénykultúránként ismerhettük meg az elmúlt évek sikertörténeteit és az ezek mentén kialakított jövõképet, amelynek középpontjában a termelõ áll. Az egész napos rendezvényen Izraeltõl Törökországon át Magyarországig több mint 200 kormányzati döntéshozó, termelõ, kereskedõ és civil szervezetek képviselõi vettek részt.  

A Syngenta célja, hogy átformálja a növénytermesztést és távolabb lásson, mint a hozamok – ez egyben új piacralépési modelleket jelent, amelyek a fejlődő piacokon elért sikeres együttmûködéseinkre épülnek – mondta el Czigány Tibor ügyvezető igazgató, a Syngenta Kft. magyarországi leányvállalatának vezetője.

 


 





A cég fejlődésének legfőbb motorja az innováció, elsősorban a kutatás és fejlesztés területén. A jövő termékei a kivételes hozam mellett jó hatást kell, hogy gyakoroljanak mind a földre, mind pedig az ott élő emberekre. A kiemelkedő hozam már többé nem elegendő. Túl kell lépni a külön kémiai és biológiai termékekben történő gondolkodáson – az innováció a vetőmagnál kezdődik, és lépésről lépésre áthatja az egész termesztési folyamatot.



A jövő útját jól példázzák a Syngenta egyes területeken elért eddigi sikerei, amelyek hozzájárultak a hosszú távú stratégia kialakításához. Ezek elsősorban olyan egyedi értéknövelő együttmûködések és partnerkapcsolatok, ahol kifejezetten a termelő igényeihez alkalmazkodva fejlesztettek ki különleges technológiákat:

 

 




Ilyen például a Plene integrált cukornád-ültetési és -szaporító program, amelynek köszönhetően 15% költségmegtakarítást sikerült elérniük a brazil termelőknek. A világ cukor-előállításának 70%-a cukornádból származik, de ennél is látványosabb a cukornádból előállított etanol mennyisége. Brazília a legnagyobb termelő ország, ahol már az autók fele kizárólag etanollal mûködik, kiválóan megoldva ezzel az egyre dráguló fosszilis üzemanyagok problémáját. Ráadásul az előállítási költsége kevesebb, mint a fele, a felhasználása során kibocsátott szén-dioxid mennyiség pedig csupán 10%-a a kőolajhoz képest. A Plene program keretében a fertőzésmentesség biztosítása érdekében a cukornádpalánták saját üzemben, saját szaporítóanyaggal készülnek és egy speciálisan erre a célra kialakított John Deere ültetőgéppel kerülnek a földbe. Így az ültetési folyamat hatékonyabb és kevésbé emberierőforrás-igényes, amely 1000 $/ha többletbevételt jelent a termelőknek. A technológia Brazília cukornádtermő területeinek 30%-án meghonosodott már.

 

 


 

 





Szintén egy egyedi problémamegoldásra példa az a Syngenta által fejlesztett kukorica hibrid, amelyet az etanolgyártásban alkalmaznak az USA-ban. A kukorica etanollá alakításához alfa-amiláz szükséges, amelynek előállítása nagyon víz-, energia- és kénsavigényes, emellett egyben rendkívül környezetszennyező is. A Syngenta által kifejlesztett hibrid eleve tartalmazza az alfa-amilázt, ezáltal 6,3%-kal csökkenti az etanolgyárak vízfelhasználását, 5,3%-kal a gázfelhasználást, 10%-kal a károsanyag-kibocsátást és 5,2%-kal növeli az etanoltermelést.

 

 


 

 





- Mint multinacionális cég, a Syngenta nagy hangsúlyt fektet arra, hogy jól képzett kereskedői hálózata révén ne csak a termelőkkel, de a feldolgozóiparral is jó kapcsolatot ápoljon, annak érdekében, hogy pontosan tudja, mire van szüksége a piacnak – erre kiváló példa az olasz tésztagyártás. Az olaszok a világ tésztagyártásának 40%-át adják. A kiváló és egységes minőség érdekében a Syngenta segítségével új durumbúzafajtákat nemesítettek és közös termelői protokollokat alakítottak ki, mindezt integrált megoldásként biztosítva a partnerek számára.



- A feldolgozókkal történő együttmûködésre másik példa a McCain technológiai partnerprogram. A McCain a világ hasábburgonya-termelésének 1/3-át adja. A Syngentával közösen kifejlesztett technológiának köszönhetően a krumpli, amikor a talajba kerül, egy menetben kap egy Amistar-kezelést, amelynek köszönhetően nemcsak a terméshozam növekedik, hanem gyorsabban és könnyebben tisztítható, illetve feldolgozható eredményt kapnak.



- A gyümölcs- és zöldségtermelésben a Syngenta fontosnak tartja az értékesítői lánc képviselőinek bevonását, akik választásaikkal jelentősen befolyásolják az előállított termékek tulajdonságait. Így került a piacra a mag nélküli, egységes méretû görögdinnye, a mag nélküli édes paprika, vagy akár a hosszabban eltartható kelbimbó.



- A fogyasztók igényeinek kiszolgálása érdekében a Syngenta új üzleti modellek bevetésétől sem riad vissza: ilyen például a Nucoffee márkanév alatt létrehozott brazil kávé. Korábban a termelőket nem ösztönözték arra, hogy jó minőségû kávét állítsanak elő, így a kínálat rendkívül változó, gyakran gyenge minőségû volt. A Syngenta egy kétlépcsős technológiai ajánlattal kereste meg a termelőket, amelynek köszönhetően 20% többlettermelést tudtak elérni. Emellett a Syngentával közösen egy kereskedőházat hoztak létre, amelyen keresztül egységes minőségben és az eredetiség visszakövethetősége mellett a Nucoffee-program segítségével adják tovább a kávét. A márka alatt történő értékesítés akár 50% többletbevételt jelent a termelők számára.

 

 


 





Ezen együttmûködések során a Syngenta célja nemcsak jobban megismerni a termelőket és az értékesítési lánc szereplőit, hanem magában a terményben lejátszódó életfolyamatokat, az azok közötti ok-okozati összefüggéseket. Így olyan hibrideket és növényvédő szereket tud fejleszteni, amelyekkel nagyobb gazdasági előnyt tud biztosítani a termelő számára. A vállalat kutatóállomásai világszerte azon dolgoznak, hogy a helyi környezeti viszonyokra adaptált növényeket nemesítsenek és ezeknek biztosítsák a megfelelő kémiai védelmet.

 


 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?