Hogy indult az idei év az agráriumban?
A 2010-es ősz nem kedvezett a növénytermesztési munkáknak és ez rányomta bélyegét az idei évkezdésre is. Az őszi gabona és repce vetése késett a csapadékos időjárás miatt, és ezért fejletlen állományokkal indultunk a télbe. A szélsőséges téli hőmérsékletingadozások sem voltak optimálisak a vetéseknek, ezért sok termelő tavasszal a repcevetések kitárcsázására és azok más növénnyel való helyettesítésére kényszerült. A tavaszi gabonák, a napraforgó és a kukorica vetése lényegében már lezajlott, annak ellenére, hogy a kora tavaszi időjárás nem kedvezett a vetés-előkészítési munkáknak, ráadásul a kukorica vetőmag ellátásban folyamatos fennakadásokkal szembesültek az integrátorok és a gazdálkodók.
Melyek voltak ezek a fennakadások, problémák?
A korábbi években a 200-300 zsák feletti rendeléseket a fajtatulajdonosok közvetlenül a termelőkhöz kiszállították, de az idei évben ennek szervezési és szállítási költségeit a forgalmazókra hárították. Ráadásul az integrátorok raktáraiba sem érkeztek meg a megfelelő időben, mennyiségben, és fajtaösszetételben a vetőmagok. Mindemellett – főleg a speciálisan csávázott vetőmagok esetében – a problémák még hatványozottabban jelentkeztek. A szállítási csúszások egyes termelőknél sajnálatos módon már a vetés megkezdését akadályozták, és előfordult az is, hogy az alaprendelés módosítására volt szükség. Tetézte a problémákat, hogy nem tudták előre jelezni a vetőmag előállítók a szállítási időpontokat, ezáltal az árubeérkezés és -kiszállítás idejét csak egy nappal lehetett előre kalkulálni, és sok esetben a szállításokkal kapcsolatos előzetes tájékoztatás sem volt pontos.
Az ebből fakadó kapkodás sajnos házon belül is okozott hibákat, amiket igyekeztünk azonnal javítani, hogy a kényelmetlenségen túl ne okozzunk fennakadásokat termelőinknek. A szállítási csúszások kiküszöbölésében a fajtatulajdonosok területi képviselői is igyekeztek besegíteni az egyedi szállítási megoldásokkal.
Miként tudta a Baki Agrocentrum ezeket a problémákat kezelni?
Elsősorban fokozott rugalmassággal. A több szállítás nagyobb fuvarkapacitás-lekötést igényelt, hiszen egy termelőhöz többször kellett szállítást szervezni, ezért 2-3 plusz fuvareszközt is bérbe kellett venni. Emellett a hétköznapi ügyfélfogadást és hétvégi ügyeletet is meghosszabbítottuk. Nagy segítséget jelentett a februárban leadott termelői rendelések, valamint a megérkezett vetőmagok kora márciusi lefogadása és átvétele a termelők részéről. A szokásostól eltérően a beszállítókkal és fajtatulajdonosokkal napi többszöri konzultációt folytattunk, és amennyiben partnereink kérték, közvetlenül a szántóföldre, a vetőgéphez szállítottuk ki a vetőmagot.
A késedelmes teljesítésekből adódó pluszköltségeket cégünk magára vállalta, melyet azonban a fajtatulajdonos cégeknek kellene kompenzálnia.
Igyekeztünk úgy alakítani a mûködésünket, hogy a partnereink minél kevesebbet érezzenek a szállítási fennakadások okozta problémákból, és bízunk benne, hogy ez nagyobb részt sikerült is!
Mit tud tenni a Baki Agrocentrumannak érdekében, hogy ezek a problémák elkerülhetőek legyenek a jövőben?
Mindenekelőtt javasoljuk termelőinknek, hogy a következő szezonban korábban adják le rendeléseiket, és a megérkezett vetőmagokat mielőbb fogadják le telephelyükre, ezzel elősegítve a vetés időben történő elkezdését.
Továbbá az input anyagok – mûtrágya, vetőmag, növényvédő szer – tavaszi felhasználását követően konzultálunk termelő partnereinkkel, összegezzük tapasztalatainkat és a gazdálkodók igényeinek figyelembevételével javaslatokat teszünk a beszállítók és fajtatulajdonosok felé a felmerült problémák okainak megszüntetésére. Célunk nem más, mint hogy a következő szezonban minél zökkenőmentesebben tudjuk ügyfeleink vetőmag ellátását biztosítani.