Három modell áll a vásárlók rendelkezésére. Az induló az LM5040 6,1 méteres emelési magassággal és 3,5 t emelő kapacitással, hazánkban legelterjedtebb középkategóriás társa az LM5060 a maga 7,1 méteres gémével és 4 tonnás maximális teherbírásával. A legnagyobb gép pedig az LM5080 ami 9,6 méter magasba tudja kinyújtani gémjét 3,3 tonna kapacitással.
Az eszközfelszereltség széles választéka biztosítja, hogy a gépek minden elvárásnak megfelelnek az általános anyagkezeléstől kezdve a nehéz szilázs és trágya mozgatásán át a bálakazlak építéséig.
A turbós 120 lóerős, 4 hengeres Tier III-as motor a gép jobb oldalán található, melynek beépítésénél a piacon egyedülálló erőátviteli hajtásláncot alkalmaz. Lényege hogy a hajtásátadás egyenes törésmentes vonalban történik, egyszerûségénél fogva minden másnál hatékonyabb hajtáslánc. Minimálisra csökkenti a más gépeknél adódó veszteségeket és a kardán szögek miatt fellépő feszültségeket.
A maximális nyomaték figyelemre méltó 525 Nm, 1400-as motorfordulaton. A vibráció minimalizálása érdekében a motor három bakon van rögzítve. A gépek PowerShiftTM és PowerShuttleTM váltókkal kaphatók. A menetsebességhez illeszkedő előremeneti és hátrameneti fokozatok kapcsolása és az irányváltás rendkívül egyszerû a PowerShuttleTM váltókkal bármilyen terhelés alatt. A kezelő négy előremeneti és négy hátrameneti sebességfokozat között választhat, melyeket kézzel kapcsol. A PowerShiftTM váltónál a sebességfokozatokat elektro-hidraulikusan váltjuk terhelés alatt. A váltások rendkívül lágyak és pontosak. Ahol sokat kel fel-le kapcsolgatni rendkívül megnöveli a termelékenységet, illetve a gépkezelőnek rendkívüli komfortot biztosít.
Az új LM5000 súlypontja alacsony, tömege tökéletesen egyenletesen oszlik el kereszt irányban, míg üres állapotban a hátsó tengelyekre 53-47% arányban nagyobb súly nehezedik mint az elsőkre, így nincs szükség nagy pótsúlyozásra, a gép még könnyebben végzi el feladatait. Nagyban köszönhető ez a kitûnő egyensúly az oldalt hosszirányban elhelyezett motornak, amelynek súlypontja kedvezőbb, mint a keresztirányban telepített motorok esetében, melyet a legtöbb konkurens gép alkalmaz.
A vízhûtő kapacitása 49%-kal, az intercooler-é 88%-kal, a váltó olajhûtőé 31%-kal, a hidraulika olajhûtőé pedig 16%-kal nőtt meg az előd LMA sorozathoz viszonyítva.
A gép jobb oldalán minden szervizelési mûvelet a talajszintről könnyedén elvégezhető a magasra nyíló motorháztetőnek és a jól átlátható, szellős elrendezésnek köszönhetően.
Elmondható. hogy a gép átlagosan 45 %-kal kisebb üzemeltetési költségeket igényel elődjénél, a váltóolaj és olajszûrő csere intervalluma 1000 üzemórára, a hidraulika olajszûrő csere intervallum 600 üzemórára, a hidraulika olaj csere pedig 2000 üzemórára nőtt. A hosszú szervizciklusokkal a piacon vezető pozíciót tölt be.
A többszörösen erősített gémek tartósan kiszolgálják a gépet. Azonban a nagy tömegeket ezek a gépek nem csak könnyedén emelik fel, hanem lágyan is kezelik. Mindezt a nagyobb emelő munkahenger átmérő és a 130 l/perc átfolyást teljesítő fix fogaskerék, vagy a 145 l/perc változtatható kiszorítású hidraulika szivattyú biztosítja. A rendszernyomás alacsonyabb, a térfogatáram nagyobb, így a hidraulika rendszer teljesítménye javul miközben megbízhatóan mûködik. A dugattyús hidraulika szivattyúval szerelt gépeknél a gémkitolás proporcionális, tehát a vezérlő Joystick segítségével a kezelő a kitolás sebességét is tetszés szerint szabályozza. Így bárkiből lehet finomkezû gépkezelő.
Az új koncepciót képviselő kabinban az elvárt kényelemben részesül a gépkezelő. Magáért beszél a 6 dB-lel kisebb 74 dB-es zajszint. A gépkezelő kényelmét szolgálja a Deluxe légrugós ülés és a gumibakokra épített kabin is. A gém alacsony elhelyezésének köszönhetően visszatolt állapotában egyáltalán nem zavarja a vezetőt a kilátásban. Az alacsony motorháztetőnek köszönhetően a gépkezelő mind a 4 kereket látja a kabinból, így a teljes beláthatóság biztosított. Az erősített szerkezetû kabin minden alkatú vezetőnek kényelmet nyújt, 1003 mm-es belső szélességével jelenleg a legtágasabb a piacon.
A tengelytáv 3010 mm-re nőtt, ami amellett, hogy javítja a gép stabilitását a közúton való közlekedést is kényelmesebbé teszi. Az összkerék-kormányzás funkció alkalmazásával a fordulási sugara 3,4 m. Az első kerék kormányzás közúton kitûnő a maximális stabilitás és kezelhetőség érdekében. Az oldalazó mozgás a raklapos árúk mozgatásakor, vagy fal melletti manőverezéskor hasznos. Az automata differenciálmû segítségével az összkerékhajtás megakadályozza, hogy például egy szilázs-tárolóba való behajtáskor vagy trágyával való munkálatoknál a gép megcsússzon.
Mivel a New Holland mélységében ismeri a mezőgazdaság igényeit, ezekkel a rakodókkal az állattenyésztők, növénytermesztők és bérmunkában dolgozók egyaránt nagy hasznot hajtanak.
A palettavilla az alapfelszereltség része, de kiegészíthető trágyavillával és trágyamarkoló krokodil villával, az igényeknek megfelelő nagyságú termény vagy föld-kavics kanállal, akár bálakarom vagy bálatüskével is.
Kitûnik, hogy ezek a gépek milyen sokoldalúan használhatóak a mezőgazdaság minden területén. Így tehát az új szériás LM5000-es rakodó amellett, hogy megőrizte elődje, az LMA összes pozitív tulajdonságát mindenben tovább tudott fejlődni, hogy megállja helyét a nehéz mezőgazdasági munkák során. Igazi sikertörténet a New Holland és a magyarországi gazdálkodók számára egyaránt.
Molnár István
IKR Bábolna