Syngenta Seeds Kft. - a helyi igényekhez igazodva

Agro Napló
Egy évtizede meghatározóan a magyar piacon A Syngenta jelenlegi formájában 2000 óta tevékenykedik. A cég a Novartis és a Zeneca mezõgazdasági üzletágainak egyesülésébõl jött létre nyolc évvel ezelõtt. A cégcsoport két alapvetõ tevékenységi köre a vetõmag-elõállítás és a növényvédõszer-gyártás. Jelenleg a Syngenta 81 országban van jelen világszerte, és 21 ezer embert foglalkoztat.  

A cég meghatározó tevékenysége a növényvédőszer-előállítás, amely 65 százalékban határozza meg a piaci jelenlétet. A fennmaradó hányad esik a vetőmag-termelésre és -forgalmazásra. Ez utóbbiról tájékoztatta az Agro Naplót a cég magyarországi vetőmag-előállító és -forgalmazó érdekeltségének, a Syngenta Seeds Kft-nek a marketingvezetője, Bíró János (képünkön).

 

 

 


 

A szakember elmondta: a Syngenta Seeds Kft. a szántóföldi növényvetőmagok mellett zöldség- és virágmag-előállítással és forgalmazással is foglalkozik. Ez utóbbi tevékenységek az elmúlt években jelentős mértékben megerősödtek és a forgalom már mintegy 20–30 százalékát adják, de a cég magyarországi mûködését még mindig döntően a szántóföldi kultúrák határozzák meg.

A szántóföldi növények közül a napraforgó és kukoricahibridek valamint az őszi káposztarepce és a cukorrépa az a négy növényfaj, amely meghatározó a Syngenta Seeds Kft. magyarországi vetőmag-nemesítő és -termesztési tevékenységében. A gazdálkodókkal az elért eredményeket minden évben nyár végén egy roadshow keretében ismertetik meg. A Syngenta Seeds Fiestáin a termelők a cég szakembereinek segítségével kaphattak információkat arról, hogy melyek, a cég által kínált fajták a legmegfelelőbbek a számukra.

A napraforgó-vetőmag forgalmazásában a Syngenta Seeds Kft. 52 százalékos piaci részarányával Magyarországon az első. Bíró János szerint a gazdálkodók azért vásárolják a Syngenta napraforgó vetőmagjait, mert a termőképesség, a termésstabilitás és a betegségtolerancia alapján rendkívül jó eredményeket lehet velük elérni, amelyek révén fokozható a versenyképesség.

A kukoricahibrideknél 4–5 vezető fajtát kínálnak igen széles skálán, a legkorábbitól a legkésőbbi érésû fajtáig. A múlt évben mutatták be a termelőknek azt a Synplus névre hallgató termékcsaládot, amely a korábban megszokottaknál is több plusz szolgáltatást nyújt a termelőknek. A kukorica vetőmag-forgalmazásban a Syngenta Seeds Kft. piaci részesedése eléri a 14 százalékot Magyarországon.

A repcehibridek iránti kereslet az utóbbi időben élénkült meg, nem kis mértékben annak köszönhetően, hogy a piac felfigyelt a bioüzemanyagok előállításában rejlő előnyökre. E területen az Syngenta egyedülálló nemesítéséből kikerülő úgynevezett SafeCross hibridek jelentenek újdonságot. A Syngenta piaci részesedése e növényből mintegy 11 százalékra ugrott a magyar piacon, s cukorrépában a területcsökkenés ellenére stabilan őrzi 30%-os piacrészét.

A magyar természeti és gazdasági adottságokhoz illeszkedő kukoricahibrideket a cég karcagi tenyészkertjében vizsgálják a kutatók. A 10–15 hektáros nemesítőkertben és mellette országosan 40 ezer parcellán vizsgálják azokat a magyar viszonyokra adaptálható tulajdonságokat, amelyek nyomán speciálisan helyi viszonyokhoz alkalmazkodó fajtákat kínálhatnak azután a gazdálkodóknak. Bíró János külön is hangsúlyozta, hogy a Syngenta Seeds Kft. mindenhol alkalmazkodik a helyi viszonyokhoz és követelményekhez. Így nem kínál genetikailag módosított vetőmagvakat a magyar gazdálkodóknak, bár néha már ez az igény is megjelenne egy-egy magyar gazdálkodónál.

– an –

 


 

 


 

A fotók a Syngenta Seeds Fiestán, Enyingen készültek.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?