Amerikai Egyesült Államokban 2007-ben a kukorica vetésterület 33%-án a Monsanto vállalat két márkáját, 23%-án a DEKALB és 10%-án az ASI (American Seed Inc.) hibrideket használták az amerikai farmerek (forrás: Merill Lynch, 2007, elemzők Don Carson és Steve Byrne). Ezzel az eredménnyel a Monsanto a világ legnagyobb kukoricatermelő országában a legnagyobb kukoricanemesítő vállalat lett. Az amerikai sikerekkel párhuzamosan a Monsanto Európában is vezető pozícióba került a kontinens legnagyobb kukoricatermelő országában, Franciaországban 17%-os piacrésszel (Kleffmann, 2007), illetve Magyarországon 34%-os részesedéssel (Kleffmann, 2007).
A Monsanto lendületes fejlődésének oka soktényezős. Először is a vállalat menedzsmentje a 90-es években kiválóan felismerte a XXI. század legfontosabb növénynemesítői sikertényezőit, melyet a vállalati küldetésében fogalmazott meg:
„A világ mezőgazdasági termelőinek olyan technológiai megoldásokat kíván nyújtani, melyekkel a gazdálkodók a környezet és a társadalom számára fenntartható módon tudják termelékenységüket fejleszteni.”
A cég ennek a küldetésnek az érdekében sikeres stratégiát tervezett és valósított meg. Ennek eredményeként ma a vállalat fejlődését a legkiválóbb teljesítményû, hagyományos módszerekkel nemesített növények, a biotechnológiai nemesítési módszerekkel kialakított új agronómiai tulajdonságok (szigorúan betartva az egyes országok törvényi előírásait) és a kiváló szakemberek biztosítják.
A stratégia kivitelezése során a vállalat létrehozta a világ legmodernebb nemesítési technológiáját beleértve az óriási nemesítési alapanyagbázist, a rendkívüli mennyiségû keresztezést és tesztelést, a tulajdonságok átörökítésének gyorsított felismerési technikáját és az adatfeldolgozásnak a legmodernebb informatikai hátterét. A Monsanto a nemesítési technológiai újítások mellett sok figyelmet fordított a szakemberek személyes fejlesztésére is. A vállalat célja, hogy a dolgozók tudásukkal az agrárszektor élvonalában legyenek, és tisztességes módon érjenek el kiváló eredményeket. Ennek a törekvésnek a következménye, hogy a vállalat alkalmazottainak kötelessége a termékek tulajdonságait etikus módon, a valóságnak megfelelően, a versenytársakat tiszteletben tartva megismertetni a vásárlókkal.
A Monsanto vállalat DEKALB márkájú hibridkukorica újdonságait a gazdálkodók évről-évre egyre többen próbálták ki, és miután meggyőződtek személyesen saját gazdaságukban a hibridek értékéről, egyre nagyobb mennyiségben használták fel őket a termelékenység növelése és a termelési kockázat csökkentése érdekében. A nemesítő vállalatok kukoricahibridjeinek jelenleg kialakult vetésterület megoszlása hosszú folyamat eredménye, mely sok kísérlet, kipróbálás és tapasztalatnak köszönhetően következett be és megfontolt termelői döntéseken alapult, amelyhez a Monsanto mérnökei mindig korrekt szakmai támogatást nyújtottak.
A piaci átrendeződésnek eredményeképp a nemesítő vállalatok közötti verseny élesedik, ezért ma még nagyobb szükségük van a termelőknek, hogy a hibridek teljesítményéről szakmailag megalapozott, valós és statisztikailag értékelhető információt kapjanak. A Monsanto-t és a DEKALB hibrideket ért támadások ellenére vállalatunk folytatja az eddigi tisztességes kommunikációs gyakorlatát a termelők érdekében, azaz:
• csak homogén, szakmailag kiértékelt kísérleti helyekről származó eredményeket használunk fel kommunikációs anyagainkban;
• az eredmények mérésénél biztosítjuk a lehetőséget a tőlünk független kontrollra;
• a mért eredményeket nem módosítjuk, a valóságnak megfelelően hozzuk nyilvánosságra.
Meggyőződésünk, hogy ezek a módszerek segítséget nyújtanak a termelőknek, a hibridválasztás fontos döntéshozatala előtt. Továbbra is mindent megteszünk annak érdekében, hogy tevékenységünkkel, az általunk ajánlott hibridekkel és technológiákkal javítsuk a gazdálkodók eredményességét és mérsékeljük termelési kockázatukat.
A Magyarországi TOP 10-be tartozó népszerû DEKALB® hibridek az idén is meggyőző teljesítményt nyújtottak.
Az újonnan bevezetett kukorica hibridek, a DKC 4860, a DKC 4964 és a kereskedelmi forgalomban jövőre debütáló DKC 5276 mind termés, mind vízleadás tekintetében előrelépést jelentenek éréscsoportjukban. Teljesítményük igazolja a MONSANTO innovatív nemesítői munkáját.
Kökény Benő kukorica vetőmag termékmenedzser
–Szeidl Balázs regionális marketing menedzser
Hagyatkozzunk a tényekre! – Válasszunk DEKALB kukoricát!
Az utóbbi évek legmagasabb kukorica termésátlaga várható idén. A Kárpát-medence kedvező időjárási körülményeket biztosított 2023-ban a legtöbb kukoric...