Gazdaságaink új vetőgép vásárlása esetén a vetési pontosságra, a teljesítményre és a megbízhatóságra helyezik a fő hangsúlyt.
Vajon mi adja a Rapid vetőgépek méltán híres precizitását? A valászt a magadagolás módja, valamint a csoroszlyák és a tömörítő keréksor kialakítása adja. Cikkünk első részében a Rapid vetőgépek vetőegységéről szóltunk, most a magadagolás és a vetés utáni tömörítés módját tekintjük át.
Bármilyen hihetetlen, de a Rapid vetőgépek 0,5–600 kg/ha vetőmagmennyiséget tudnak hektáronként kiadagolni. Apró és nagy magvú növények egyaránt pontosan kivethetők. A mechanikus típusokon soronként két magadagoló henger – egyik az apró-, a másik a nagymagvú növényekhez – felelős a pontos vetésért. Nem egy Rapid vetőgép bizonyított már mákvetésben például, ahol nem csupán a kis magdózis, de a sekély vetési mélység is nagy kihívást jelentett.
A gyár saját fejlesztésû egysége a Fenix-rendszer, melyet a pneumatikus gépeken alkalmaznak. Ellenben a sok vetőgépen alkalmazott Accord-rendszerrel, ez a megoldás két pontban javított és pontosabb vetést garantál. Ugyanannyi magmennyiség kiadagolásakor többet fordul a vetőhenger, így pontosabb is, sőt a mûvelősávok kialakításakor a kizárt sorokból a mag visszakerül a tartályba, nem dúsítja fel a magmennyiséget a vető- sorokban.
2006-tól kezdődően a pneumatikus gépek szériatartozéka a hidraulikus magadagolás, mely esetében egy radar érzékeli a haladási sebességet. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a gépkezelő a traktorfülkéből, menet közben is változtassa a kivetendő magmennyiséget. A gép kalibrálása is csupán egy pillanatot vesz igénybe. A vetőgép monitorja kompatibilis a mûholdas navigáción alapuló Agrocom és Fieldstar rendszerekkel. A monitor magyar nyelvû utasításokat ad, a mûvelősáv program az alapfelszereltség része.
Vannak gyártók, akik szintén a nagy vetési menetsebességgel büszkélkednek. Vajon a magadagolás módja is összhangban van ezzel? Az elektromos magadagolású gépek gyakori problémája, hogy a nagy menetsebességet nem tudja a magadagoló követni.
A csoroszlyák mögé tett tömörítő keréksor jobb tömörítést és mag/talajon kapcsolatot biztosít. A nagy kerékátmérőnek a homokos talajokon, míg a traktormintázatnak a főként agyagos, nedves talajon van jelentősége. Az OffSet elrendezés nagyobb teret enged a föld és szármaradvány keveréknek a gépen való keresztüljutáshoz, ami például kukorica elővetemény után végzett, általában késő őszi vetéseknél jelent előnyt. Ugyanakkor jobb súlyelosztást biztosít, ami főként a forgókon lényeges (kisebb a taposási kár). A kerekek egyenként, külön kerékvillákra vannak kapcsolva, ami tökéletes felszínkövetést és könnyebb hozzáférést ad deffekt esetén szemben azon típusokkal, melyek tömörítő kerekei egy közös tengelyre vannak felfûzve. A keréksor tisztítását hatékony sárkaparók végzik. Ennek hiányában gyakran előforduló probléma más géptípusokon, hogy a vetésmélységet kontrolláló tömörítő kerék felrakódik sárral és egyszerûen kiemeli a csoroszlyát. Normál csapadékmennyiségû és eloszlású évjáratban nincs szükség a vetőgép után külön menetben hengerezni, viszont aszályban ennek létjogosultsága és haszna nem kérdőjelezhető meg. A tömörítő keréksor mögött pálcás borona gondoskodik arról, hogy a letömörített felszín ne cserepesedjen le egy-egy nagyobb eső után.
Őszi teendőnk: a gyeptelepítés
Az idei év első felében ritkán tapasztalt hosszúságú aszály volt jellemző, ami megviselt minden szántóföldi növénykultúrát. Ennek ellenére nagyon sok...