A CLAAS cég gyártmányaira is az elmondottak jellemzőek. A korábban jól bevált és hazai viszonyok között is ismert DOMINÁTOR és MEGA család mellett ma a MEDION sorozat 340; 330; 310 tagjait, valamint a LEXION hagyományos keresztben elhelyezett, tangenciális magleválasztású APS cséplőszerkezetû és szalmarázós gépeit az 560; 550; 530; 520 és 510 típusok képviselik. Az 560 típus TERRA-TRACK gumihevederes járószerkezettel is készül. A sorozat tagjai nagyságrendjüknek megfelelően 4,55–9,12 m széles vágóasztallal, ill. 5,46–9,12 m változtatható 480–780 mm, ill. repce esetében 1080 mm kinyúlású kaszaszerkezettel rendelkező vágóasztalokkal szerelhetők fel. Mind a standard, mind a vario vágóasztalok auto-control kivitelben készülnek, opcióként alkalmazható a „Leser Pilot” vagy a „GPS Pilot” is.
A CLAAS cég legnagyobb teljesítményû gépe a LEXION 600 típus, mely az előzőekhez hasonló „APS” cséplőszerkezettel rendelkezik, de a szalmaleválasztást két dobos rotor végzi. A gép erőforrása 16 literes V8-as Daimler Chraisler (OM 502 LA) motor. A vágószerkezet tekintetében 7,6; 9,12 m munkaszélességû standard és vario vágóasztalok szerelhetők fel az előzőeknek megfelelő változatokban. Szintén rendelkezésre áll a TERRA TRACK gumihevederes járószerkezet is. A LEXION 580 és 570 típusok konstrukciójukat tekintve az előzővel megegyezőek.
A JOHN DEERE cég a hagyományos, tangenciális cséplőszerkezetû és szalmarázó-ládás gépei közül az egyszerûbb szerkezeti kivitelû CWS sorozat 1450; 1550 típusú változatai mellett újdonság a bonyolultabb igényeknek megfelelő 9000i WTS, CTS, STS sorozat gépei. Az „i” újdonsága az AUTO-TRACK automata kormányzás és nyomkövetés, valamint HARVEST SMART automatikus terhelésszabályozás, növelt motorteljesítmény és menethajtás, nagy pontosságú nedvességmérő, külső kamerák és színes monitor, automata vonófej. A hazai vizsgálati eredmények azt mutatják, hogy az őszi búza betakarításban egyébként is kimagasló áteresztőképességet elért 9660 WTS és a 9780 CTS gépek „i” változatainak a szemtömeg és területteljesítménye mintegy 10–15%-kal növekszik. A 9600i és a 9500i WTS sorozat – a magyar viszonyok között is – nagy teljesítménnyel és jó munkaminőséggel dolgozó Z-sorozat konstrukciójára épül. A sorozat legnagyobb tagja a 9660 WTS kombájn 6 hengeres, 8,1 literes, soros JOHN DEERE 305, ill. 338 LE-ös motorral rendelkezik. A hagyományos cséplődob méretei Ø 660x1670 mm, a fordulata 240–990 1/min között változtatható. A JOHN DEERE cég tangenciális cséplőszerkezetû és rotoros szalmaleválasztású gépe a 9780i CTS. A cséplőszerkezet az előzőekkel megegyező, a szalmaleválasztást a gép hosszirányú szimmetriatengelyével párhuzamosan elhelyezett kettő elöl 464 mm, hátul 502 mm átmérőjû és 3400 mm hosszú rotor végzi. A gépek erőforrása a szintén JOHN DEERE gyártmányú 8,1 l-es, soros egyenként a hengerekre épített magas nyomású befecskendező szivattyúval szerelt dízelmotor.
Az elmúlt évben a hazai gyakorlatban is megjelent a JOHN DEERE cég axiáldobos arató-cséplő gépcsalád legnagyobb teljesítményû tagja a 9880i STS típus.
A JOHN DEERE 9880 STS axiáldobos arató-cséplő gép esetében a magleválasztást az arató-cséplő gép hosszirányú szimmetriatengelyében elhelyezett 1 db 750 mm átmérőjû és 3130 mm hosszú dob végzi. A forgórész munkája három szakaszra osztható, az első szakaszban a speciális csigalevelek három irányba viszik rá az anyagot a cséplőszakaszra, ahol 15 db cséplőelem dolgozik, a harmadik szakasz a magleválasztó rész, melyben 24 fésülő ujj választja ki a szalmaszem-keverékből a magokat.
A NEW HOLLAND (Belgium) cég is a korábban bevált TC és TX sorozatú gépei mellett új sorozatot fejlesztett ki. Az egyszerûbb szerkezeti kategóriában, de teljesítményben és munkaminőségben a TC és TX sorozat közé eső CS sorozatú 520, 540 öt szalmarázós és a 640 és 660-as hat szalmarázós gépek jelentik az újdonságot. A CS sorozat tagjai – mind az öt, mind a hat szalmarázós változatok – kérhetők szalmalazító rotor nélkül is, ebben az esetben viszont a szalmarázó-ládák hossza nagyobb és a szalmarázó-lépcsők száma eggyel több, tehát a magleválasztás hatékonysága nem romlik, viszont a szalma minősége javul. A CS sorozat erőforrásai 204–281 LE teljesítményû, mechanikus regulátoros NEW HOLLAND motorok.
A nagyobb teljesítménykategóriában már több éve jelen van a TX cséplőszerkezet konstrukciójára épülő, de növelt geometriai méretekkel rendelkező CX sorozat öt és hat szalmarázós változataival is. A növelt geometriai méretû cséplőszerkezet – a TX sorozathoz képest – 10–15% áteresztőképesség, ill. szemtömeg-teljesítmény növekedést eredményezett. Ezt a teljesítmény növekedést a hazai (MGI) vizsgálati eredmények is igazolják mind őszi búza, mind kukorica-betakarításban.
A CX 720; 740; 760; 780 sorozatú gépek öt szalmarázós változatok, a cséplődob Ø 750 mm × 1300 mm méretû, a gépek erőforrásai 231–299 LE-ős elektromos szabályozású NEW HOLLAND soros dízelmotorok.
A CX 820; 840; 860; 880 változatok hat szalmarázós kivitelben készülnek, a cséplődob mérete Ø 750 mm × 1560 mm, a gépek erőforrása 281–299 LE NEW HOLLAND, a CX 860 és 880 típusoknál pedig 333–374 LE-ős IVECO elektromos szabályozású, soros dízelmotor.
Az elmúlt években megismerkedhettünk a NEW HOLLAND CR 980-as axiáldobos arató-cséplő gépével is. A CR sorozat két tagból, CR 960 és CR 980 típusból áll. A CR sorozatú axiáldobos gépekben a cséplést és a magleválasztást a gép hosszirányú szimmetriatengelyében párhuzamosan elhelyezett kettő db forgó-, cséplő- és magleválasztó dob végzi. Az axiáldobok mérete a CR 960 kombájnnál Ø 432 mm × 2638 mm, míg a CR 980 gépnél az Ø 559 mm × 2638 mm, a gépek erőforrása 333-428 LE-ős elektromos regulátoros NEW HOLLAND IVECO, soros dízelmotor. Megjegyezzük, hogy a CR 980 géppel értük el búza-betakarításban – hazai viszonyok között – a legnagyobb áteresztőképességet és kukorica-betakarításban a gép Magyarországon orosházi SF-12 adapterrel felszerelve állította fel a 24 órás világrekordot.
A SAME DEUTZ-FAHR csoporton belül a DEUTZ-FAHR kombájnok is megújult formával és konstrukcióval 5650; 5660, 5680 és 5690 típusjellel jelentek meg a piacon. A DEUTZ-FAHR hagyományos építésû, tehát keresztben elhelyezett tangenciális cséplőszerkezetû gépeknél a cséplőszerkezet a cséplődobból, a turbo-szeparátorból, valamint – szükség esetén – a ki-bekapcsolható szalmalazító hengerből áll. A cséplődob méretei öt szalmarázós az 5650 és 5660 változatoknál, Ø 600 mm ×1270 mm, míg hat szalmarázós az 5680 és 5690 típusoknál, Ø 600 mm × 1521 mm. Az újonnan kifejlesztett 5650 H és 5680 H típusok mechanikus járószerkezeti hajtásúak, az 5660 HTS és az 5690 HTS változatok hidrosztatikus hajtással és mechanikus sebességváltóval készülnek. A cég 2006 februárjában Zupanjában (Horvátország) tartott sajtótájékoztatóján ismertette az SDF kombájngyártási koncepcióját, melyben fő szempontként az egyszerû és megbízható konstrukciók, és a magas színvonalú gyártási, minőségbiztosítási rendszer megvalósítását jelölték meg. Ennek a koncepciónak megfelelő arató-cséplő gépek hazai érdeklődésre is számottarthatnak és versenytársai lehetnek a magyarországi piacot uraló arató-cséplő gépeknek. Ehhez azonban fontos lenne az új DEUTZ-FAHR típusok magyarországi tesztelése és a teszteredmények minél gyorsabb közreadása a gazdálkodók részére.
A cikk szerzője: Dr. Kelemen Zsolt