Középpontban a gépforgalmazás - Mezõgépészeti Vállalkozói Napok Rustban

Agro Napló
A MEGFOSZ német testvérszervezete, a H.A.G. Rust városában szervezte meg szokásos évi rendezvényeként szakmai napjait az esztendõ elsõ hónapjában. Az elõadássorozat tematikailag a gépforgalmazást állította a középpontba – ebbõl a helyzetbõl tárgyalta a mezõgépiparral szembeni elvárásokat, a gépipar lehetõségeit, és a kereskedelem közvetítõ szerepét hangsúlyozva fogalmazták meg a termelõk igényeit.

A hagyományos program ezévben öt fő témakört ölelt fel. A kerekasztal-beszélgetések egyik kiemelt témája a „Feszülnek a határok a középosztálynál” címet kapta. Az előzetes becslések szerint Németországban 2006-ban hozzávetőlegesen 30 ezer vállalkozás megy majd csődbe. Az okok látszólag egyediek, de közös bennük a piacon való egyediség hiánya. A középszerûség helyettesíthető termékkínálatot jelent, ami a fokozódó versenykényszeren keresztül forgalomcsökkenéshez vezet, s innen már a következő lépés az életképtelenség. A talponmaradást nagymértékben az egyediség biztosíthatja. Ez azt jelenti, hogy az adott vállalkozásnak valamiben mást kell kínálnia, mint amit a többiek nyújtanak, legyen az termék vagy szolgáltatás. Ennek eléréséhez öt hatótényező fogalmazódott meg; új célok, potenciálok, versenyelőnyök az ügyfeleknek, újítás az irányításban valamint a szûk keresztmetszetek feltárása és feloldása. A faktorok természetesen összefüggenek egymással, s mindegyikre példákat is hoztak az előadásban, majd az előadók felsorolták a siker garanciatényezőit, amelyek között előkelő helyen szerepelt a problémák újszerû megközelítése, a motiválás, az ügyfelek érdekeltségének megfogalmazása.



A gyártók előadásai kiterjedtek egy sikeres világcég bemutatásán túl a tengerentúli példákra és a trendekre is. A hallgatóság megismerhette így a CNH stratégiáját, ám a CASE, a NEW Holland és a STEYR üzletpolitikája, marketingstratégiája is sok példával szolgálhat kereskedőknek, illetve szolgáltatóknak egyaránt.



A mezőgépészetről szóló konferenciák során számos aktuális téma kapott helyet, mint például az aratócséplés vállalkozói stratégiája, a kihívások, illetve a technológia jövője. Külön blokk foglalkozott az aratócsépléssel, a kombájnnal. Több előadás keretében különböző szempontból vizsgálták a betakarító gépet és a betakarítás folyamatát. Kihangsúlyozták, hogy a kombájn a legnagyobb kihívás mind a hat világcég és forgalmazóik számára, hiszen az a legkomplexebb mezőgép, valódi mozgó gyár, amelynek megalkotásánál a mechanika korszakát mára a mechatronika váltja fel. Elemezték a költségtényezőket is, s az egyik előadás teljesítményben még 50 százalékos, szemveszteségben pedig 10 százalékos tartalékot állapított meg.



Jelentős érdeklődés kísérte a kereskedői blokkot, hiszen az ágazat szereplőinek fontos tudniuk, mit várhatnak a jövőben, és az milyen hatással lehet a láncolat többi szereplőjére, miként válik érdekeltté a gazda, mit vár a bérvállalkozó a kereskedőtől, illetve mit nyújt a gyártó és hogyan teljesíti a kereskedő a vevők elvárásait. Természetesen hangsúlyt kapott az elektronikai lehetőségek perspektívája is a mezőgépészetben. A megfogalmazott igények között olyan elvárások fogalmazódtak meg, miszerint a kereskedő legyen mûszakilag is képzett, legyen hosszú távon partner, toleráns, empatikus, személyében is a biztonság hordozója. Fontos még, hogy legyenek jól felszerelt mûhelyeik jelentős készletekkel, segítsenek az újdonságok megismertetésében.



A technikában a gépcsoportok, géprendszerek kerülnek a jövőben előtérbe az egyedi gépekkel szemben. Az AGCO-Fendt németországi kereskedelmi vezetője a mezőgazdaságban végbemenő változásokat elemezte. Előadásában kiemelte, hogy az utóbbi tíz évben 20 százalékkal csökkent az üzemek száma, szakosodás megy végbe az üzemek között, nőtt a szakmai ismeretek színvonala, csökkenő a költséghatékonyság. A kereskedők kockázata növekszik, mert jelentős a koncentráció, kevesebb az ügyfelek száma és a kereslet az új gépekre, valamint problémás a használt gépek forgalma és csökken a haszon. A kereskedők lehetőségeiben változást hozhat, hogy nőnek az üzemméretek, a gépek teljesítménye és üzemideje, folyamatosan nő és fokozódik a szerviz, illetve szaktanács iránti igény.



A forgalmazó stratégiájában a javasolt súlyponti elemek között szerepelt a törekvés az attraktív választékra, beruházás az informatikába, a munkatársak szaktudásának növelése, kiemelt figyelem a szakmai tanácsadásra, valamint a szerviz hatékonyságának fokozása. Szlogenként fogalmazódott meg, miszerint a gyártók versenyfutása a piaci részesedésért jobban hat a forgalmazókra, mint az egyes gyártmányok.



Az elektronika a mezőgépészetben címen tartott előadás áttekintette az elektronika térhódítását, példákat hozva a hannoveri Agritechnica kiállításon már megjelent újdonságokból, mint a távirányítású fûnyíró, a John Deere kormányautomatikája, a Fendt 936 Vario traktora – de szó esett még a szecskahossz automatikus beállításáról, a robotokról, illetve a mechatronika megjelenésének formáiról és azok várható hatásairól is.



A közeljövő kérdéseinek fókuszában természetesen a nagykoalíció agrárpolitikája állt. A megújuló energiákról tartott előadások is részei voltak a programsorozatnak, ennek kiemelt jelentősége megkérdőjelezhetetlen a jövőt illetően, hiszen a teljes energiaellátás megújuló energiaforrásokból származó arányát 2020-ig a mainak mintegy háromszorosára kívánják emelni.



A színvonalas előadásokon háromszáz résztvevőt regisztrálhatott a H.A.G., a rendezvény és a jelentős érdeklődés példaértékû lehet a magyar testvérszervezet számára, hiszen célszerû a németek nyomdokain járnunk az EU-ban.

A cikk szerzője: Keresztes

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?