Sok mindent tudtunk erről az adapterről, de az elmúlt négy év tapasztalatai nagyon sok újdonságot tartogattak a gép tartósságáról, megbízhatóságáról, munkaminőségéről, szervizigényéről, felhasználó barát konstrukciójáról.
150 gép mûszaki kiszolgálása már komoly odafigyelést igénylő mûszaki feladat. A németországi Josef Baumann cég ugyanakkor több mint 1000 db OLIMAC DRAGO szervizét látja el Dél-Németországban és Ausztriában a vevők nagy megelégedésére, amit mi is szeretnénk megtanulni. Az olaszországi gyártmányú adapter a márkás-patinás német betakarító adaptereket a piaci versenyben Bajorország és Ausztria jelentős területein maga mögé utasítja.
Az OLIMAC DRAGO ismert tulajdonságai a teljesség igénye nélkül röviden felsorolva a következők:
a gép extra hosszúságú, felkésezett csőtörő hengerei nagy sebesség mellett is veszteségmentesen takarítják be a kukoricát, ugyanakkor a törőhenger funkció ellátása mellett a felszerelt kések a szár „előzúzását” végzik.
A gép talán legunikálisabb, egyedibb mûszaki megoldása az automata törőléc állítás, amely biztosítja, hogy az adapter a legnagyobbtól a legkisebb kukoricacsőig minden kukoricacsövet betakarítson. A gödöllői FVM Mûszaki Intézet mérési eredményei szerint a kukoricacső elhagyás 10 km/h betakarítási sebesség mellett még 0%. Ez az automata szerkezet soronként, a többi sortól és a kombájn vezetőjétől függetlenül önmaga mindig a kukoricaszár átmérőjéhez igazítja a törőlécek közötti hézagot. Ez olyan gyors reagálást jelent a szárvastagság változására, amely emberi beavatkozással szinte nem is lehetséges, ezt csak az automatika tudja.
A hármas szárzúzó hatáson alapuló minőségi szárzúzás a törőhengerekre szerelt kések által történő beirdalással kezdődik, majd a közvetlenül a törőhengerek alatt elhelyezkedő megemelt fordulatszámú szárzúzó késekkel folytatódik, végül a folyamatot az optimális helyre felhegesztett álló ellenkések zúzási minőséget javító hatása fejezi be.
Mindez a szárzúzási folyamat viszonylag nagy sebességnél is kiváló minőségû tarlót, egyenletes 8–10 cm zúzási magasságot eredményez a tábla teljes területén. Ennél a mûszaki megoldásnál nem létezik csak a kukorica sorban történő szárzúzás, amely egyes konkurens gyártmányokra jellemző.
Nincs kompromisszum: a gyártó nem volt hajlandó lemondani a legjobb minőségû LUND késekről. A szárzúzó fej a talajjal párhuzamosan helyezkedik el mintegy 8–10 cm magasságban, és megvédéséről a talajt érintő csúszótalp gondoskodik.
Figyelemre méltó a gép rendkívül alacsony, 180°-os talajrahelyezési szöge, amelynek következtében az összedőlt állományba is szinte „belekúszik”.
Összecsengő adatok érkeztek a belföldi és külföldi felhasználóktól, valamint a külföldi szakirodalomból is arról, hogy az OLIMAC DRAGO az a géptípus, amely a legkevesebb veszteséget produkálja a kukorica betakarítása során.
Szervizkörútunk során Krausz Zoltán Szekszárd környéki bérbetakarító elmondta, hogy az OLIMAC adapterrel olyan „összedőlt kukoricákat” tudott betakarítani, amelyek felszedése más géppel csak nagyon nagy veszteséggel volt megoldható. Előfordult, hogy „összedőlt kukoricaállományban” ugyanazon a táblán az OLIMAC adapterrel dolgozó kombájn magtartályába egy tonnával több mag került hektáronként, mint a szintén korszerû versenytárs adapterekkel betakarítást végző kombájnok magtartályába.
Az OLIMAC típusú gépek exportja az Egyesült Államokba szintén körülbelül négy évvel ezelőtt kezdődött meg. Az ottani mérések is hasonló jó eredményeket mutatnak azzal kapcsolatban, mennyire kevés kukoricamagot hagy el az OLIMAC adapter. Ezen mérések szerint az OLIMAC képes arra, hogy ugyanarról a tábláról 140–300 kg-val több magot takarítson be hektáronként, mint a versenytárs gépek.
Itthon a legtöbb új tapasztalatot a szántóföldön szereztük: az OLIMAC adapternek soronként összesen két hajtómûve van, a meghajtás mindkét oldalról 3-3 soronként történik. A nyomaték egy T-hajtómûvön, majd egy biztonsági kapcsolón keresztül jut el a fő hajtómûbe. Rendkívül leleményes megoldással a főhajtómûből kerül meghajtásra a két törőhenger, a két lánckerék, valamint egy fordulatszám gyorsító áttételen keresztül a hajtómû alatt elhelyezkedő szárzúzó fej is.
Tipikus meghibásodás, hogy amikor a szárzúzó tengelyének forgása a kések egyenetlen kopása vagy törések következtében kiegyensúlyozatlanná válik, a tengely kiveri a szimmeringet és ezen a résen elfolyik a hajtómû zsír, amely következtében a hajtómû tönkremegy.
Az olaszok leleményes megoldást kerestek erre a problémára: a hajtómûben összesen 7 liter zsír van, amelynek viszkozitása olyan, hogy még melegítéssel sem tehető folyékonnyá. A kezelési utasítás szerint a hajtómûben levő zsír szintjét 20 óránként ellenőrizni kell. Gyakorlati tapasztalat szerint 20 óra alatt még átszakadt szimmering esetén sem távozik a hajtómûből több mint egy–másfél kg. zsír, amely az egység mûködését még nem veszélyezteti.
Íly módon, aki rendszeresen végez karbantartást, és a zsír, valamint olajszintek ellenőrzését is végrehajtja a karbantartási utasításban előírtak szerint, gyorsan, még időben felfedezheti a hibát.
A szárzúzó tengely a szántóföldön is javítható: a szárzúzó tengely kúpos csapágyát után tudjuk húzni, a szimmering és annak borítása pedig egyszerûen és gyorsan kicserélhető.
Minden partnerünknek felajánljuk, hogy erre a mûveletre rövid úton megtanítjuk, illetve szívesen felhívjuk figyelmét arra a néhány apróságra, amelyek leírása a szervizkönyvben is szerepel és amelyek betartásával valóban mindennapi „szervizbarátságba” kerülhetnek a géppel.
Új technológiával bővíti gyártókapacitását a békési Optigép Kft.
Több mint félmilliárd forintos kapacitásbővítő fejlesztést hajtott végre a mezőgazdasági gépgyártással foglalkozó békési székhelyű Optigép Kft. – tájé...