Szinte ugyanekkora mennyiségben növekedett az (őszi és tavaszi) árpákból, valamint a rozsból betakarított termés mennyisége, ami a jövőre nézve újabb kihívást jelent a gazdálkodók számára. Előre tekintve, a következőkben az ezévi kalászosok vetéséhez, a sorbavető gépek beállításához és üzemeltetéséhez kívánunk ajánlásokat és tanácsokat adni.
A gabonavető gépek csoportosítása
A gyakorlatban ismert és az országban forgalmazott gabonavető gépcsaládok jellemző paramétereit, illetve a gépek lehetséges mûszaki megoldásait az 1. táblázatban foglaltuk össze.
Kalászos gabonák sorvető gépeinek főbb mûszaki jellemzői
1. táblázat
Mutatók megnevezése |
Mutatók értékei/lehetséges mûszaki megoldások |
Jellemző paraméterek | |
Munkaszélesség |
1,8 – 9,0 m (12 m) |
Sortávolság |
9,3 – 16,6 cm |
Csoroszlyák száma |
13-80 db (96 db) |
A magtartály térfogata |
300 – 3500 dm3 (4700 dm3) |
A vetőgépek tömege |
300 – 11200 kg |
Teljesítményigény |
22 – 220 kW |
Fajlagos vontatási teljesítményigény |
0,6 – 2,3 kW/csoroszlya |
Üzemeltetési sebesség |
8 – 12 km/h |
Átlagos üzemi teljesítmény |
~ 1,5 – 10 ha/h |
Jellemző mûszaki megoldások | |
Traktorkapcsolat |
függesztett, félig-függesztett, vontatott |
Vetési módok |
soros, sávos, teljes felületû |
Csoroszlyatípusok |
csúszó(késes), tárcsás v. ikertárcsás |
Magadagolás rendszere |
mechanikus |
Magtovábbítás módjai |
gravitációs, pneumatikus |
Adagolási és elosztási módok |
soronkénti adagolás és elosztás, vagy központi adagolás, soronkénti elosztás |
Adagolószerkezetek típusa |
tolóhenger, bütykös henger, cellás kerék |
Magtartály kialakítás (elhelyezés) |
a vetőgépen teljes gépszélességben, a vetőgépen központosítva, külön kocsin v. mellső függesztésen központosított |
Mélységállítási módok |
mechanikus, kombinált (mech. + hidr.) |
Vetőszerkezet meghajtása |
talajkerékről,. körmös küllős-kerékről, vagy elektromotorral |
Nyomjelzők – kialakítása |
tárcsás v. ékes (lándzsa alakú) |
– mûködtetése |
mechanikus v. hidraulikus úton |
Talajtömörítés/magtakarás módja |
magnyomó kerék v. tömörítő kerék egyenes rugós fogú v. villás magtakaró |
A csoportosításból látható, hogy ebben a felosztásban normál sorbavető, direktvető és kombinált (magágykészítő + vető) gépekkel, kombinációikkal lehet találkozni. Ezen munkagépek többségében függesztett és féligfüggesztett kivitelben készülnek, de nagyobb munkaszélesség és gépkapcsolások esetében a vontatott gépek az irányadóak. A hazai gyakorlatban a soros, sorbavető gépekkel találkozhatunk, de a sávos és a teljes felületû vetési módok is ismertek. A vetőcsoroszlyák (tárcsás, ikertárcsás vagy csúszúcsoroszlya) kiválasztása mindig a bevetendő terület talajától függ, kötött talajokon és direktvetés esetén a tárcsás csoroszlyák (csoroszlya-párok) előnyösebbek, laza, könnyû talajokon a késes (csúszó) csoroszlyák is eredményesen alkalmazhatók. Valamennyi gabonavető gép mechanikus magadagoló rendszerrel rendelkezik, és a magadagolás soronkénti vagy központi adagolású, de soronkénti elosztású lehet. A gépek magadagoló szerkezete tolóhengeres, bütyköshengeres vagy központi adagolóelemes (cellás kerekes) megoldású, ahonnan a magtovábbítás gravitációs/pneumatikus úton történik a tárcsás/késes csoroszlyákhoz. A különböző vetőgépek vetési mélysége mechanikusan vagy kombinált (mechanikus + hidraulikus) módon állítható be. A gépek magtartályai a vetőgépen teljes szélességben vagy központilag (központosítva) vannak elhelyezve, de egyes nagyobb munkaszélességû gépeknél – pl. vetőkultivátorok – a központi magtartály a vetőgép elé kapcsolt (külön) kocsin, vagy a traktor homlokfüggesztésén található meg. A vetőmag tartályok feltöltése kézi úton zsákokból, homlokrakodóval konténerzsákokból, vagy csigás feltöltőkkel lehetséges.
Vetés előtti ellenőrzések, beállítások:
● a vetőgépek mûszaki állapotának felülvizsgálata a vetés technikai megvalósítása lehetőségének (lánckerekek, hajtóláncok; talajkerék és lehajtása stb.) ellenőrzése;
● vágó/nyitócsoroszlyák, magnyomó/tömörítő kerekek, és egyéb szerkezeti részek ellenőrzése;
● a vetési sortávolság ellenőrzése, beállítása;
● a pneumatikus magtovábbítású gépeknél a tömítetlenségek megszüntetése, a szükséges nyomás biztosítása;
● mechanikus rendszerû gépeknél a magfelvétel és a magtovábbítás (a magkivetés) lehetőségének ellenőrzése;
● a hidraulikus csatlakozások ellenőrzése, a hidraulikus rendszer mûködésének kipróbálása;
● a magfajtához igazodóan – a kezelési utasításban foglaltak szerint – a kivetendő magmennyiségnek megfelelő gépbeállítások;
A vetőmagnorma meghatározása
A kivetendő mag mennyiségének (az un. vetőmagnorma) meghatározására több módszer szerint nyílik lehetőség. Őszi vetésû kalászosaink – a vetés szempontjából – főbb jellemzőit a 2. táblázatban foglaltuk össze.
Vetőmag jellemzők
2. táblázat
A növény neve |
Ezermag-tömeg |
Hektáronkénti csíraszám |
Vetőmag tisztaság |
Vetőmag csírázóképesség |
Vetési norma |
(g) |
(Mdb/ha) |
(%) |
(%) |
(kg/ha) | |
Őszi búza |
20-55 |
4,1-6,0 |
98-99 |
95-96 |
180-250 |
Rozs |
30-35 |
4,0-5,0 |
98-99 |
95-96 |
140-150 |
Őszi árpa |
40-45 |
4,5-5,0 |
98-99 |
95-96 |
130-150 |
A területegységre kivetendő magvak tömege a keléskor megkövetelt tőszám alapján:
Vm = (kg/ha)
ahol: Vm = vetőmag mennyiség (kg/ha)
Ták = tőállomány keléskor (db)
Emt = ezermag tömeg (g)
T = vetőmag tisztaság (%)
Cs = vetőmag csírázó képesség (%)
A 2. táblázat adatainak megfelelően meghatározható a vetőmagvak használati értéke:
Hé = (%) = 93,1-95,0 %
A kivetendő magmennyiség, egy másik módszer szerint:
(kg/ha)
ahol: Msz = a kilogrammonkénti magvak száma (db/kg),
vagy Vmm = (kg/ha)
A területegységre kivetendő magvak száma:
Vmsz = (db/ha)
vagy amennyiben a kilogrammonkénti magszám (db/kg) adott a kivetendő mag mennyisége:
Vmm = (kg/ha)
Beállítási lehetőségek
A gabona vetőgépek beállítása függ a magféleségtől, a kivetendő magmennyiségtől, a kívánt vetésmélységtől, és az alkalmazott sortávolságtól.
● A magféleség szerinti beállítás tolóhengeres vetőgépeknél az adagolóelem – tolóhenger – alatti fenéklemez és a tolóhenger aktív hosszának együttes beállításával biztosítható.
● Bütyköshengeres vetőgépeknél ez elsősorban a megfelelő profilú adagolóelem(ek) beszerelésével, az alattuk lévő fenéklemez, ill. az adagolóelemek feletti tolózár együttes állításával végezhető el.
● A magmennyiség szabályozása tolóhengeres vetőgépeknél elsősorban az adagolóelem – tolóhenger – mûködő hosszának szabályozásával, másodsorban a vetőtengely fordulatszámának változtatásával végezhető.
● Bütykös hengeres vetőgépeknél ezzel szemben általában a vetőtengely fordulatszámának változtatásával végezhető a magmennyiség szabályozás.
● A vetési mélység valamennyi vetőgépnél a csoroszlyára ható nyomóerő változtatásával szabályozható. A nyomóerő központilag hidraulikus úton, elemenként pedig az illető elem önsúlyán túl annak pótsúlyozásával, vagy a rugó feszítése, ill. lazítása útján szabályozható. A korszerû vetőgépeken a csoroszlya vonószárakat tartó közös gerendely(ek) hidraulikus úton történő elfordításával állítható be központilag a kívánt vetési mélység. Ezen túlmenően elemenként az egyes csoroszlyák terhelőrugóinak előfeszítésével végezhető az egyedenkénti mélységszabályozása.
● Fontos megjegyezni, hogy a traktor – vagy a vetőgép mellső – kerekei nyomában haladó csoroszlyákra nagyobb terhelést kell adni, mint a többiekre, mert ezeken a helyeken – amennyiben nincs nyomlazító – a „keréktaposás” következtében előálló talajtömörödés miatt csak így biztosítható a kellő vetési mélység.
● A megfelelő sorcsatlakoztatás érdekében a nyomjelző beállítása – az önállóan és a kapcsoltan üzemeltetett gépek esetében egyaránt – történhet a szélső sortól vagy a gépközéptől számítottan. A beállított érték – a vezetés módjától függően – vonatkozhat a traktor-középre, vagy a jobboldali mellső kerék közepére. A nyomjelző hosszát célszerû a vetési szélesség (a vetőgép) közepétől mérni. Ennek megfelelően a nyomjelző (NJ) távolsága a vetési szélesség közepétől mérve: NJ = S – (cm);
ahol: NJ = a nyomjelző hossza a vetési szélesség közepétől mérve (cm);
S = a vetési szélesség (cm) : a sortávolság x sorok száma;
A = a traktor mellső kerekeinek nyomtávolsága (cm).
● A mûvelőút (mûvelőnyom) automatika beállítása a gépkönyvben leírtak szerint. A vetőgép üzemeltetésekor a gépkezelők ügyeljenek arra, hogy a gép nem rendeltetésszerû (pl. meghibásodás, technológiai üzemzavar, stb. miatti) kiemelésekor a mûvelőút automatika (szabályozó egység) a tábla végi fordulót érzékeli – „ritmust vált” –, ezért annak visszaállítása és ellenőrzése szükséges.
● A gépbeállítást minden esetben leforgatási próba kövesse, hogy a gépkezelők meggyőződjenek a vetőmag mennyiségének pontos értékéről.
A cikk szerzője: Komlódi István