A rendelkezésre álló abroncsszériák elsősorban a szerkezetükben, a méretükben, a terhelés- és sebességindexükben, és különösen a mintázatukban különböznek egymástól. Túlnyomórészt megfelelnek a szilárd felületű utakra (a közutakra), a vegyes (szántóföldi és közúti) használatra azonban a járművektől függően speciális gumiabroncsok szükségesek. Utóbbiak esetében lehetőleg talajkímélő gumiabroncsokat kell alkalmazni, melyek lehetőleg alacsony profilú (ún. peres), ultra- vagy extrém széles, diagonál vagy radiál szerkezetű, alacsony belső levegőnyomással üzemeltethető flotációs abroncsok legyenek. Ezeknél a profiltényező 40–60 közötti, és a szélességi mérettartományuk jellemzően 340–850 milliméter. A követelményektől függően jelentős különbségek lehetnek a szélességen túl a külső átmérőben, a mintázatukban és a legnagyobb sebesség, illetve teherbírás indexben is.
A forgalomban lévő gyártmányok jelentős része még diagonál vázszerkezetű, de egyre több radiál implement abroncsot is készítenek már, amelynek főbb előnyei a diagonál abronccsal szemben, hogy futófelülete merevebb, ezért jobban érintkezik a talajjal még kanyarodás közben is, a merev futó miatt a mintázata nem torzul a talaj-, illetve az útfelülettel való érintkezéskor, ezáltal kisebb a csúszás, csökken a kopás, nő az élettartama (futóteljesítménye), a nagyobb felfekvő felület miatt kisebb a talajra kifejtett felületi nyomás, így kisebb a tömörítő hatása, lágyabb oldalfala felveszi a sugárirányú deformációkat, kevésbé melegszik, egyúttal jobb a rugózási tulajdonsága is.
Fontos az is, hogy minél nagyobb légterű gumiabroncsokat válasszunk, mert az abroncs térfogata és a benne lévő levegő mennyisége, ami a belső levegőnyomás függvénye, döntő kritérium a gumiabroncs teherbíró képességében. A műszaki fejlesztés létrehozott már olyan vázszerkezeteket (karkaszokat), amelyek alacsonyabb belső levegőnyomásnál is nagy teherbírásúak, mivel a különleges kialakításuk (pl. Michelin Ultraflex technológia) és anyagösszetételük következtében kisebb a terhelés alatti benyomódásuk (deflexiójuk).
A fémszálas erősítésű (Steel Belted) gumiabroncsok robusztusabbak, amelyek a különösen nagy igénybevételeknél előnyösek. Még stabilabb változatok a Heavy Duty szériák, ezeknél a fémszálas betétek válltól vállig futnak, és a futófelületükben külön is található néhány ilyen övbetét réteg. Ezek a gyártmányok különösen nagy teherbírásúak, és közúton akár 100 km/h sebességgel is haladhatnak.
Az ismert gumigyártók részéről óriási a kínálat a különböző szerkezetű, méretű és mintázatú flotációs implement abroncsokból. A radiál szerkezetűek 3,0–3,5 bar nyomással 60–65 km/h vontatási sebességig alkalmasak. A magasabb nyomás növeli ugyan a teherbírást, azonban talajkímélés szempontjából az alacsonyabb mérték lenne a kívánatos, lehetőleg 2 bar alatt. A diagonál szerkezetű flotációs abroncsokkal 40–50 km/h lehet a sebesség felső határa, míg az úgynevezett High Speed változatoknál 70 km/h ez az érték. A belső levegőnyomás ezekben típustól függően 2–4 bar lehet.
A tartósan a zöldtakarmánytermő területeken dolgozó gépeknél (pl. hígtrágya-kijuttató, szecskaszállító, rendfelszedő) fontos a fűfélék, a lucerna gyöktörzsének védelme, amit elősegít a megfelelő mintázaton (kis mélységű hosszbordás kialakításon) kívül a nagy felfekvő felület is, ami a korszerű radiál abroncsokkal biztosítható.
A szántóföldi használatnál a vaskosabb bordás mintázatok az előnyösek, ezeknek – többek között – jobb az öntisztuló képességük. Itt is és a közúton is szintén előnyös a nagyobb felfekvő felület amiatt is, mert növeli a haladási stabilitást és a fékezés hatékonyságát.
A mintázatokban egyébként rendkívül gazdag a választék. A flotációs abroncsok gyártásában élenjáró Alliance például csaknem húsz különböző változatot kínál. Szakmailag akkor ideális egy implement flotációs mintázat, ha a vállrészekben a bordák keresztirányban íveltek, a középső rész pedig hosszbordás kialakítású, a bordák mélysége pedig nem több 20 milliméternél. A nyitott bordázatú vállprofil a hatékony öntisztulást, a hosszirányú középső pedig a stabil iránytartást biztosítja. Ezt testesíti meg a Vredestein Flotacion Trac típusa (1. kép), de ehhez hasonló kialakítású a Michelin új fejlesztésű CargoXBib High Flotation terméke is (2. kép).
Ennél az Ultraflex technológiának köszönhetően a minimális belső levegőnyomás a szántóföldön akár 0,8 bar is lehet a terheléstől függően. A közúton „felerősíthető” 4,0 bar értékig. Ez a lehetőség jól kihasználható a levegőnyomás szabályzó berendezéssel. Az ismert gyártókhoz (pl. Michelin, Trelleborg, Vredestein, Mitas, Nokian, Alliance, Carlisle) csatlakozik a világpiacon feltörekvő indiai BKT cég is, melynek gyártmányválasztéka kibővült a flotációs implement gumiabroncsokkal is. Az új FL modelljei közül az egyik változat főleg szántóföldi alkalmazásra (70% szántóföld, 30% közút), míg a speciális kivitel szántóföldre és közútra egyaránt (50-50 %) alkalmas.
A nagy súlyú, nagyméretű mezőgazdasági szállító járművekhez az előzőekben vázoltak szerint egyre nagyobb méretű gumiabroncsok szükségesek, amelyek kielégítik a talajkímélési, a teherhordozási, a stabilitási, a közúti közlekedési és a könnyebb vontatási igényeket. Ezeknek a kritériumoknak megfelelő gumiabroncsok napjainkban már rendelkezésre állnak, tovább növelve a mezőgazdasági szállító járművek értékét és műszaki képességeit.
A flotációs implement gumiabroncsok főbb műszaki és agrotechnikai jellemzői:
- nagy teherviselő képesség
- kis gördülési ellenállás
- jó tapadás szilárd burkolatú úton
- sekély keréknyom, kisebb talajtömörítő hatás
- stabil iránytartás lejtős területen is
- alacsony vontatási teljesítményigény
- jó öntisztuló képesség
- hosszú élettartam
Antos Gábor
A cikk szerzője: Antos Gábor