A szervezők által összegyűjtött adatok alapján a 2015-ös kiállításra összesen 2907 kiállító regisztrált, melyből 45% a német határokon kívülről érkezett, ami minden tekintetben páratlannak bizonyul. 450.000-es látogatói számmal a 2013-ban elért eredményét megismételte. 76%-uk Németország területéről érkezett, míg a fennmaradó 24% külföldi állampolgár volt. Utóbbi – ugyan csak 1%-kal, de – elmaradt a 2013-as eredményektől. A látogatók informálódási szokása megmaradt a korábbi szinten, így a DLG-felmérésben részt vevők 35%-a továbbra is az újdonságok és a legújabb trendek megismerésének céljából vett részt a kiállításon, további 34%-ukat a gyártókkal való személyes találkozás vezérelte. E két csoportba tartozik az Agro Napló is, hogy olvasóinak átadja és röviden ismertesse a gyártók fontosabb fejlesztéseit, a teljesség igénye nélkül.
Arany- és ezüstéremmel díjazott fejlesztések
A hagyományoknak megfelelően még a kiállítás előtt kihirdetésre kerültek a 2015-ös év éremmel díjazott újdonságai. Idén összesen 311 nevezett termék közül ötöt talált aranyéremre méltónak a független szakértői bizottság.
Az Agritechnica egyik DLG-aranyérmes újdonsága a Krone cég fejlesztése, a világ első mobil pelletáló gépe, a Premos 5000. A vontatott berendezés a rendről felszedett szalmából, szénából és lucernából az egymáson szinkronban gördülő Kalverkamp rendszerű - matricahengerek segítségével egy menetben állít elő kb. 600-700 kg/m3 tömörségű, elsősorban tüzelőanyagként, alomként, illetve takarmányként felhasználható pelletet. Az 1300 kg tömegű és 800 mm átmérőjű furatos acélhengerek 2000 bar nyomással 16 mm átmérőjű pelleteket készítenek, amelyek hossza a beépített szeletelőkések állításával szabályozható.
A rendfelszedő szélessége 2,35 m, a gép pellettálási teljesítménye óránként 3-5 tonna. A gépen elhelyezett puffertartály térfogata 9 m3, amelybe mintegy 5 tonna pellet tölthető. A mobil berendezés hossza 8,6 m, saját tömege 13 t, teljesítményigénye min. 295 kW (400 LE). A Premos 5000 egy opcionális bálaaprítónak köszönhetően használható a betakarítási szezonon kívül is, stabil üzemű pelletálásra, mellyel akár egész évben kihasználhatóvá válik.
Az új abroncsnyomás szabályozó berendezéssel a VarioGrip Pro-val pályázott az AGCO csoporthoz tartozó Fendt. A rendszer lehetővé teszi a traktor mind a négy kerekénél az egyidejű
abroncsnyomás-változtatást 0,8 bar nyomásról (szántóföld) 1,8 bar nyomásra (közút), mindössze 30 másodperc alatt motorfordulatszám-változás nélkül. Ezzel a gyártó csökkenti a töltési időt a gyorsan változó munkakörülmények számára, annak érdekében, hogy időt és pénzt takaríthassanak meg a vásárlók. A Mitas vállalattal közösen fejlesztett koncepció egy integrált belső abroncs. Ezzel a megoldással két eredményt is elértek: egyrészt kb. 30%-kal csökkent a külső abroncs megtöltendő térfogata, másrészt a nagy nyomással előtöltött belső abroncs szolgál hatékony nyomástárolóként, a külső abroncs közvetlen töltése során. A külső abroncs trakciós és teherbírási tulajdonságait az új rendszer nem befolyásolja. Az optimális abroncsnyomás egyszerűen és kényelmesen a Vario terminálon keresztül állítható. A rendszer alkalmazásával 80%-os időmegtakarítás érhető el.
A 2015-ös Agritechnica kiállítás képzeletbeli éremtáblázatának győztese a John Deere vállalat volt, hiszen 3 arany- és 10 ezüstérmet érő fejlesztésével az abszolút első helyen végzett. A szakmai bizottság legmagasabb elismerésben részesítette a saját fejlesztésű, ún. ProCut rendszert, ami a járvaszecskázó dobjára szerelt kések és az ellenpengék közti távolságot nem vibrációs szenzorok segítségével, hanem induktív módon, két szenzor segítségével méri. Továbbá a kések automatikus élességének mérésére is lehetőség van.
Betakarításról betakarításra karbantartani a föld tápanyag-egyensúlyát jelenleg kiterjedt számítási és tervezési feladatokat ró a gazdára. A John Deere „kapcsolt tápanyag-menedzsment” (Connected Nutrition Management) rendszere egy felhasználóbarát, optimalizált tápanyag-utánpótlási rendszer, amely lehetővé teszi az elvárt és precíz nitrogén és foszfor alapú szerves- és műtrágya-kijuttatást. A Land Data Eurosoft, a VISTA, a Rauch és a Sulky vállalatokkal közösen a John Deere egy innovatív aranyérmet érő újdonságot mutatott be.
Utolsó kiemelt fejlesztésük a John Deere „kapcsolt növényvédelem és növényvédő szer kijuttatási menedzser” (Connected Crop Protection and Chemical Application Manager) rendszer, melyet a BASF, ISIP, ZEPP, KTBL és JKI társaságokkal együttműködve dolgoztak ki. A rendszer lényege, hogy segít a döntésmeghozatalban mikor a gazda célirányosan, megfelelő időben és pontosan kíván növényvédő szert kijuttatni a táblán. A rendszer a növényvédelmi eljárások kulcsfontosságú technológiáit, a gépkezelőt segítő permetezőgép-feltöltési és permetlé-kijuttatási megoldásokat a törvényes előírások automatikus figyelembevétele mellett hiánytalanul dokumentálja.
Ezüstérmet érő fejlesztések:
Erőgépek, rakodástechnika
Az Agritechnica jó alapul szolgált a Steyr új zászlóshajójának bemutatására. Ünnepélyes keretek között rántották le a leplet a Terrus CVT névre keresztelt új traktorszériáról. A családot egy 6,7 literes, a károsanyag-kibocsátási normáknak megfelelő FPT motor hajtja, névleges teljesítményük 270 és 300 LE (2100 1/min fordulaton), míg a két tagból álló család nagyobbik változatának maximális teljesítménye 313 LE, 1800 1/min fordulaton. A Terrus család minden tagjába fokozatmentes CVT váltót építettek. Függően a helyi szabályozásoktól az erőgép 30 m/h és 40 km/h, valamint 30 m/h és 50 km/h közötti sebességtartományban képes haladni. Tolatáskor a maximális sebessége 27 km/h. 2995 mm széles tengelytávja és a 2,15 m átmérőjű abroncsa gondoskodik a megfelelő vontatási teljesítményről. TLT fordulatszáma elöl 1000/1000 ECO 1/min, hátul 540/540 ECO/1000/1000 ECO 1/min. A Steyr az univerzális Terrus CVT-vel a kínálatukban eddig nem szereplő teljesítményszegmensbe lépett be.
Teljesítményével tűnik ki a traktorok sorából a Fendt 1000 Vario széria. A német gyártó egy teljesen új univerzális traktort dobott a piacra a 400–500 LE teljesítménykategóriában. A Fendt 1000 Vario kompakt univerzális nagytraktorokat négy típussal, 1038 Vario, 1042 Vario, 1046 Vario, 1050 Vario változatokban 2016 második felétől gyártják majd. A gyártó kifejezetten nehéz munkákra, talajmunkákra fejlesztette ki, amelyeket eddig derékcsuklós, hevederes járószerkezetű vagy rendszertraktorok tudtak csak elvégezni. A traktorba egy hathengeres, 12,4 literes MAN motor került változtatható geometriájú turbófeltöltővel. A Fendt 1050 Vario maximális nyomatéka 2400 Nm, amelyet 1100-as percenkénti motorfordulatnál ad le. Az alacsonyfordulat-koncepcióra (Fendt ProDrive) kialakított motor névleges fordulatszáma 1700 fordulat percenként. A fő munkatartománya 1150–1550 1/min. 60 km/h végsebességét az 1000 Vario 1450, az 50 km/h sebességet 1200, a 40 km/h sebességet 950 motorfordulatnál éri el. Az ismert Vario hajtóművet továbbfejlesztették és egy ún. VarioDrive hajtásláncot építettek az erőgépbe. Az új VarioDrive révén a mellső tengely egy külön hajtóműkihajtás révén függetlenül a hátsótengely meghajtásától meghajtható. Új fejlesztés továbbá a Fendt 1000-es hűtőrendszere is.
Az AGCO csoporthoz tartozó Massey Ferguson három újdonságot hozott a kiállításra, amelyek közül hazai viszonylatban legjelentősebb a Massey Ferguson 5700 SL széria. A 100–130 LE közötti teljesítménykategóriába tartozó erőgépcsalád univerzális használhatósága révén nemcsak szántóföldön, hanem telepi munkákra, állattartó gazdaságokba és vontatásra is alkalmas. Várhatóan magyarországi bemutatására 2016 közepéig ugyan várni kell, de Lőwi Barna (Austro Diesel GmbH) jóvoltából néhány fontosabb információt előzetesen megtudtunk. A traktorszéria négyhengeres, 4,4 l-es AGCO POWER SISU motorokkal érkezik, melyek üzemanyag-takarékos üzemeltetését áthozták a korábbi háromhengeres változatokból. Motorja SCR + DOC katalizátor segítségével teljesíti a Tier 4F emissziós normákat. A fülke a kategória Iegnagyobb helykínálatával rendelkezik. Dyna-4 (16/16-os) vagy Dyna-6 (24/24-es) váltók közül választhatunk. A traktorokat természetesen fel lehet szerelni fülke- és mellsőhíd rugóval, nagy teljesítményű hidraulikaszivattyúval, AutoGuide automata kormányzással, valamint AutoDrive rendszerrel, melynek segítségével közúton minden fokozatot magától vált a hajtómű. Tulajdonképpen ugyanazokat az ergonómiai és műszaki funkciókat tartalmazza az MF 5700 SL széria, mint egy 200–250 LE-s MF erőgép.
A 2016-os év változást hozott a Challenger MT800 E széria életébe is. Oláh Gergely, a Challenger európai, közel-keleti és afrikai régiójának termékmarketing specialistája rámutatott, hogy a legszembetűnőbb változás a gumihevederes traktor új motorháztető kialakítása, amit a 2013-ban bemutatott MT700 E szériából emelt át a gyártó. Tulajdonképpen e módosítással egy egységes „családi” kialakítást kapott a széria. Új opcióként jelent meg a Bluetooth-os rádió mikrofonnal, kormánykerék-vezérléssel, LED munkalámpák, illetve a kabin körül elhelyezett LED lámpák, valamint egy új légkondicionáló rendszer.
Fordulóponthoz érkezett a McCormick az X8 traktorszéria bemutatásával, mivel áttörte a 300 LE-s teljesítményhatárt és így már komoly kihívóként áll szembe a nagyobb traktorokat is gyártó vállalatokkal. Az új fejlesztésű erőgép szíve egy hathengeres, 6,7 literes, változó geometriájú turbófeltöltős IVECO motor, ami a három tagból álló családban 264, 286 és 310 LE maximális teljesítményt biztosít.
A McCormick a német ZF gyár fokozatmentes VT Drive váltóját szereli az X8-asokba. A fülke és az első híd rugózása az alapfelszereltség része, és akár 900 mm széles hátsó gumiabroncs is rendelhető a gépre. A hidraulikaszivattyú alapkivitelben 157 liter/perc teljesítményű, de opcionálisan nagy teljesítményű, percenként 212 liter szállítási kapacitással bíró változat is kérhető. Az X8 traktorsorozat megkapta a McCormick új egységes arculatát, és az X7 sorozat sokat dicsért luxus kivitelű fülkéjét, és a legújabb innovációkat felvonultató műszerezettségét.
Kétség kívül a CASE IH standján az új Puma modellek megjelenése mellett az új fejlesztésű Optum CVX bemutatása kapta a legnagyobb figyelmet. Az Optum CVX az első Case IH traktor, mely a gyártó új formavilágát kapja, megújult motorháztető, fülke és hátsó sárvédő kialakítással, valamint a gép környezetét 360°-ban megvilágító munkalámpákkal. A fejlesztés elsődleges céljának hátterében egy, a Pumánál nagyobb, de a Magnumnál kisebb méretű traktor megalkotása állt. Az Optum CVX széria jelenleg két tagból áll, melyek 270 és 300 LE-s névleges teljesítményre képesek.
Az Optum CVX üzemi súlya 11.000 kg, ez 16.000 kg-ig növelhető pótsúlyok használatával. A fokozatmentes váltó megbízhatóan kezeli a 300 lóerős motorok nagy teljesítményét is, miközben maximális kényelmet nyújt a sofőr számára. Maximális sebessége 50 km/h is lehet 1600 1/min. mellett. A 4 fokozatú TLT alapfelszereltség az új gépen, a 2 fokozatú mellső TLT pedig opciós tételként érhető el.
A Case IH mérnökei dolgoztak a felszerelhető abroncsok méretének növelésén, amit az üzemanyagtartály speciális kialakításával értek el. Ez egy viszonylag kicsi fordulási szöget eredményezett. A gumiabroncs belső levegőnyomás figyelő rendszer szintén elérhető opció és az AFS700 monitoron keresztül érhető el. A vezetői kényelmet és optimális munkakörnyezetet számos tényező segíti, mint a rugózott fülke, számos prémiumülés-opció, kétállású ülés forgatható fejtámlával, előre és hátra mozdítható ülőpárna, elektronikusan állítható kartámasz, 15 fokban elforgatható ülés a jobb kilátásért, ülésfűtés és -szellőzés szövet- és bőrkárpittal is. A gép ISOBUS II/III kompatibilis, melyből utóbbi opciós tétel. A traktor elő van készítve a precíziós gazdálkodási rendszerhez, amivel akár a 2,5 cm-es pontosság is elérhető.
Két új modellel bővítette a T7-es szériát a New Holland a T7.290 (270/290 LE) és a T7.315 (300/315 LE) változatok bevezetésével, amely egyben a széria élére is sorolja őket. Erőforrásuk egy 6,7 literes FPT NEF motor, ami teljesíti a mai elvárt károsanyag-kibocsátási normákat. A megnövelt teljesítményt elsősorban az elektronikusan vezérelt, változtatható geometriájú turbófeltöltő eredményezte. Új első tengely és a T8 szériából átemelt, de átdolgozott hátsó tengely és áttervezett hidraulika rendszer jellemzi a traktort. Fülkéje hasonló a T7 széria többi tagjáéhoz. Üzemanyagtartályát megnövelték 325 literről 640-re.
A T7 HD traktorhoz rendelhető kerékméretek sokféle variációban elérhetők, többek között 900 mm széles futófelületű, de akár extra nagy, 2150 mm átmérőjű 710/75R42 méretű hátsó kerék is kérhető. A New Holland új vezeték nélküli keréknyomás-ellenőrző rendszere a kabintetőre szerelt antenna és a szelepsapka helyére csavarozott jeladó szenzorok segítségével kommunikál. Az új rendszer az IntelliView IV-es monitoron jelzi a gépkezelőnek akár 16 kerék aktuális légnyomási értékét is. Nemcsak az erőgépre, hanem akár a többtengelyes vontatmányra is szerelhető szenzor. Következésképpen mindig biztosak lehetünk abban, hogy az éppen elvégzendő feladathoz szükséges legideálisabb guminyomással dolgozunk.
Az autóiparban már régóta ismert és használt ABS (Anti Blocking System) rendszert a mezőgazdasági gépgyártók közül először a New Holland mutatta be a T7-es traktorokon, amellyel szakmai díjat is nyert. Az opciós tételként rendelhető automatikus rendszer aktiválódik 12 km/h haladási sebesség felett, a gépkezelő amint a fékre lép a négy kerék teljesen függetlenül fékeződik, jelentősen csökkentve a fékutat.
Új tanulmánytraktort mutatott be a Zetor Tractors a.s., ami igazán szemet gyönyörködtető látvány volt a gépgyártó standján. A Pininfarina olasz dizájncég által tervezett, mindenképp futurisztikus és a versenyautókat idéző külső már a gyártó jövőbeni elgondolását tükrözi erőgépei kinézetének vonatkozásában. A tervezőcég meghatározó szegmensében és olyan nagy járműgyártókat tud maga mögött, mint a Ferrari, az Alfa Romeo, a BMW vagy a Toyota. A cseh vállalat a jövőben nagy hangsúlyt kíván fektetni traktorainak külsejére, amely a technikai tudással együttesen megfelel a vásárlói igényeknek. A Zetor az olasz stúdióval együtt olyan traktort kívánt megalkotni, amely tükrözi az erőt, a dinamikát, az érzelmeket, mindezt egy a szántóföldön jól használható gépbe integrálva. A kiállítás végével a „Zetor by Pininfarina” traktor a cég brnoi Zetor Galéria kiállítótermébe kerül, ahol az állandó kiállítási gépként funkcionál.
A japán Kubota gépgyártó tekintélyes méretben vonult fel Hannoverben. Standjuk egyik meghatározó traktora, az új fejlesztésű M7-es széria kiállított tagja folyamatosan az érdeklődés középpontjában állt. A széria összesen három modellből áll és a 130–170 LE sebességtartományt fedi le. Felszereltségét tekintve a gyártó a közepes gazdaságokat, állattartó telepeket és a vegyes gazdálkodást folytatókat célozza meg. Jellemzője a nagy, 9 tonnás emelési kapacitás. Erőforrása egy 6,1 literes KUBOTA V6108 motor, ami a mai környezetvédelmi előírásokat teljesíti. Könnyed kezelhetőségéről a beépített joystick és a kabinba szerelt kijelző gondoskodik. Széles, alacsony zajszintű panorámás fülkéje gondoskodik a lehető legjobb vezetői kényelemről.
Alapvető feladata minden cégnek, hogy megfeleljen a szigorúbb károsanyag-kibocsátási normáknak – hívta fel figyelmünket Trägner Wilfried, a Mauch/Weidemann kelet-európai értékesítési vezetője standjukon tett látogatásunkkor. Ezt az európai gyártók a már ma ismert motortechnológiai megoldásokkal (katalizátor, részecskeszűrő stb.) igyekeznek teljesíteni, azonban ezzel a gépek ára jelentősen megnő. Ezt ellensúlyozandó, a Weidemann igyekszik olyan speciális csomagokat kínálni partnereinek, amivel egy alacsonyabb felszereltségi szint vagy egyszerűbb fülkekialakítás mellett vásárlóik hozzájuthatnak az új motorokat használó rakodókhoz, egy köztes árszinten. Természetesen e gépek „CX” változata továbbra is elérhető.
A Weidemann a négytonnás és hattonnás osztályban két új homlokrakodót mutatott be az Agritechnica vásáron. Az új modellek bevezetésének alapvető oka az európai IIIB szintű normának való megfelelés, így az új gépek motorjai ehhez igazodnak.
A zéró emissziót képviseli a Weidemann 1160 eHoftrac, amely csak elektromos (akkumulátoros) hajtással üzemel épületen belül és kívül. A 1160e nem új fejlesztés, már a korábbi Euro Tier kiállításon megjelent, azonban a német gépgyártó most bemutatta hozzá az akkumulátor gyors cserélését elősegítő mobil padozatot. A kisrakodó egyébként működés közben is megtekinthető volt a gyártó standján, ahol fürgeségét, gyors eszközcserélést és szűk fordulási körét hangsúlyozták. A 1160e a januári AGROmashEXPO-n is kiállításra kerül.
Magyar kiállítók az Agritechnica-n Világpremier a Linamar standján 2009 óta veszünk részt a hannoveri vásáron, ami kiemelten fontos számunkra, hiszen nemzetközi vonalon képviseljük magunkat egészen Észak-Amerikától Vlagyivosztokig. Gyakorlatilag ez egy sűrű vevőtalálkozót is jelent egyben, másrészt itt mutatjuk be a jelenlegi és a legújabb kínálatunkat, úgymint az OROS HSA kukoricaasztal harmadik generációját. Másik újdonság az OROS SUN napraforgóadapterünk zúzós kivitele, ami kvázi világpremier az Agritechnica-n. Egyre nagyobb az igény a gazdák részéről, hogy egy betakarítási menetben használjanak napraforgóasztalt és zúzóműveket. Ez a költséghatékony megoldás pozitív fogadtatásra talált a gazdák részéről. Krizsán Endre, |
1982 óta gyárt teleszkópos rakodókat a Dieci S.r.l. Hannoverben bemutatták a legújabb fejlesztésű, speciálisan a mezőgazdaság igényei szerint kialakított teleszkópos és derékcsuklós-teleszkópos rakodókat.
Az Agri Pivot család már 6 tagúra bővült. A T 80-as modellben 105 kW-os (141 LE-s) FPT Stage 4/Tier 4 F motor dolgozik, mely alkalmassá teszi a gépet akár 20 t-ás pótkocsik vontatására is. Hidrosztatikus hajtóműve egy változó teljesítményű szivattyúból és egy automatikusan és folyamatosan változtatható folyadéknyelésű hidromotorból áll, mely lehetővé teszi az országúti vonuláskor a nagyobb sebesség elérését (0–36 km/h) sebességváltás nélkül, mialatt folyamatosan fenntartja a nagy vonóerőt. A hidraulikus szivattyújának teljesítménye 114 l/perc. A gép akár 30° fokos lejtőkön is biztonságosan üzemel, ami a kétdimenziós duplacsapos derékcsukló kialakításnak köszönhető. A hátsó oszcilláló híd biztosítja a jó stabilitást meredek lejtőkön, egyenetlen talajokon is. Az Agri Pivot T90 a család legnagyobb tagja, egytagos 5,8 m-re emelő, illetve kéttagos 7 m-re emelő gémválasztékban érhető el.
Funkcionálisan és esztétikailag is újratervezett a Mini Agri 25.6. Új kialakítást kapott a motortér, a fülke komfortosabb lett és csökkent a beáramló zaj mennyisége. Esztétikailag is fejlődött a gép, köszönve az új színezéseknek.
Az Agri Plus 40.7 VS EVO2 modellt műszaki szempontból megújították, megkapta a VS EVO2 DANA Vario hajtóművet, illetve megnövelték az üzemanyagtartály kapacitását.
A gabonaraktározáshoz ajánlott Agri Max gépcsalád teljes szériája, valamint az AGRI STAR 40.7 EVO típus már Vario hajtással érhető el.
A tavalyi évben 50 éves jubileumát ünneplő Wilhelm Stoll Maschinenfabrik GmbH 800 m2 alapterületű standon várta az Agritechnica kiállítás látogatóit. Első alkalommal mutatta be a Stoll FC Compact kategóriában az FC 150-es típust, mely már 15–25 Le-s kistraktorokra kínál komplett megoldásokat.
További nagyszabású fejlesztés, hogy a korábbi Stoll FE Ecoline rakodócsaládot felváltja az új Stoll CL ClassicLine család, amely formabontó újításokat tartalmaz. A már jól ismert kiváló teljesítménnyel és a rendkívül kedvező önsúllyal bíró ClassicLine rakodók már standard és széles konzolra is szerelhetők. Ezáltal a legújabb négyhengeres típusok esetében adott esetben egy szélesebb alváz vagy motorháztető sem szabhat határt, ráadásul a rakodó is stabilabb.
Egyedülálló innováció a Stoll automata lengéscsillapító rendszer, melyet eddig csak mechanikusan vagy elektronikusan (kabinból) lehetett vezérelni. A rakodók a jövőben sebességarányos
Comfort-Drive lengéscsillapító rendszerrel is szerelhetők.
Az „Év traktora 2016” kitüntető cím nyertesei
Már 19. alkalommal került sor az „Év traktora” címek odaítélésére. A címért mindig a legfeljebb egy éve piacra került új traktoros konstrukciók versenyezhetnek, korábban három, az idén négy kategóriában. A traktorok kiválasztásában Európa különböző országaiból meghívott 23 szakértő újságíró vesz részt, ezek képezik a szakmai zsűrit. Magyarországról Dr. Hajdú József, ezen összefoglaló szerzője tagja a zsűrinek, immár 11. éve. A kiválasztási folyamat mintegy hat hónapig tart, mindig a címhasználatot megelőző év májusától novemberéig. A kiválasztás több lépcsőben történik. Először a gyártók és a zsűritagok jelölhetnek traktortípusokat. Ebből általában 30 feletti jelölés kerekedik ki. A zsűri a májusi tanácskozásán – részben meghallgatva a gyártói prezentációkat – szakmai vita keretében szavazással választja ki a versenyben maradt finalistákat. Az „Év traktora” szántóföldi kategóriában legfeljebb 7 különböző típus, az idei év újdonságának számító „Év Best Utility” farmmindenes kategóriában szintén 7 különböző típus, az „Év Best of Specialized” speciális kategóriában legfeljebb 5 különböző típus kerülhet be a finalisták közé. Az „Év traktora 2016” címért szántóföldi és a farmmindenes kategóriában 7-7 traktor, a legjobb speciális traktor címért pedig 3 traktor maradt versenyben. Az „Év aranydizájn 2016” legszebb formatervezésű traktor címért pedig mindhárom kategória összes traktora versenyzett. Ezek a következők voltak:
A versenyben maradt traktorok tüzetesebb megismerésére a gyártók zöme gyakorlati tesztnapokat jelölt ki a júliustól október elejéig terjedő időszakban, ahol a zsűritagok a gyakorlatban is megismerkedhettek a traktorok kezelésével, kipróbálhatták azokat különböző munkafolyamatokban, eltérő munkagépkapcsolásokkal. Ezek a személyes benyomások és tapasztalatok sokat segítenek a traktorok pontozásos értékelésénél, amelyre október hónapban került sor. A pontozás a traktorok kilenc fő paraméterére terjedt ki, ezek a következők:
- a motorikus jellemzők és tulajdonságok,
- a sebességváltó felépítése, szolgáltatásai, kezelése,
- az elektronikus egységek és funkciók,
- a hidraulikus jellemzők, illetve szolgáltatások,
- a vezetőfülke és kezelési komfort,
- az új innovációk (újdonságok)
- opcióban kínált kiegészítők,
- a külcsín, forma és dizájn,
- valamint az ár/érték arány (euró/LE) kétszeres szorzóval.
A részpontszámok összesítése utáni összpontszám adja meg a traktor helyezését. Az egyes szakértők pontszámainak összesítése után alakul ki a nyertesek végleges sorrendje, amely a 2016-os év vonatkozásában az alábbiak szerint alakult:
Az „Év traktora 2016 – Tractor of the Year 2016” (szántóföldi) kategória címet a Fendt 1050 Vario traktor érdemelte ki. Az 500 LE (368 kW) motorteljesítményű traktor igazi német mestermunka, új kategóriát nyitott a nemzetközi traktorlépcsőben. Alacsony fordulatszámú (Fendt ProDrive) hajtáskoncepcióra épül. Energiatakarékos, alacsony fordulatszámú, hathengeres, 12,4 literes MAN motor hajtja meg. A HiSCR katalizátoros + EGR + DOC füstgázkezelő rendszere révén a motor teljesíti az US EPA Tier 4 final/EU Stage IV legszigorúbb levegőtisztasági normákat is. Új, innovatív nyomólevegővel dolgozó CAS (Concentric Air System) hűtőpakettel szerelték fel. Új TA-400 Vario Drive fokozatnélküli sebességváltóval rendelkezik, amelynek hidraulikus ágában két hidromotor dolgozik, ezek külön-külön hajtják meg a mellső és a hátsó futóművet.
A motor teljesítményét 40%-ban mechanikus, 60%-ban hidraulikus hajtáslánc közvetíti a járókerekekre. A hajtásláncok vezérléséről intelligens elektronika gondoskodik. A traktor maximális sebessége 60 km/h.
Ebben az évben először meghirdetett „Év farmmindenes traktora 2016 – Best Utility 2016” kategória győztese a 130 LE maximális motorteljesítményű Massey Ferguson 5713 SL lett. A traktorban 4,4 literes, négyhengeres, 16 szelepes, elektronikusan vezérelt, 125 LE (92 kW) névleges és 130 LE (96 kW) maximális teljesítményű, nagy nyomatéki rugalmasságú, energiatakarékos Agco Power (Sisu) motor szolgáltatja a teljesítményt. A motort hatékony Visitronic hűtőpanellel szerelték fel, amely a lassú rakodási munkánál is tökéletes motorhűtést garantál. A motor füstgázkezelő rendszere HiSCR/AdBlue katalizátorból és új fejlesztésű, rendkívül hatékony Turbo DOC (Dizeloxidációs) katalizátorból épül fel, és képes teljesíteni az US EPA Tier 4 final/EU Stage IV levegőtisztasági normákat. A traktor 16/16 fokozatú Dyna-4, vagy 24/24 fokozatú Dyna-6 hidraulikus vezérlésű, GiMA gyártmányú, Semi Powershift reverzibilis sebességváltókkal készül, amelynek fokozatai jól megfelelnek a szántóföldi talaj- és felszíni, valamint a farm körüli és az állattartótelepi munkáknak is. A traktor mellső tengelye rugózott kivitelű és a viszonylag nagy tengelytávja nyugodt járást kölcsönöz a traktornak, a szántóföldi és szállítási, valamint a rakodási munkákban egyaránt.
Az „Év speciáltraktora 2016 – Best of Specialized” címet a Same Frutetto S 90.3 Active Drive keskeny építésű ültetvénytraktor érdemelte ki, amely keskeny (2 m-es) sortávú szőlő- és gyümölcsültetvényekben is jól alkalmazható. A traktor SDF gyártmányú háromhengeres, háromliteres, turbóintercooleres motorja 90 LE-t (66 kW-ot) szolgáltat 2200-as fordulatszámon. Füstgázemissziója EU Stage III.B normatívának felel meg. Az üzemanyagtartályt a motor elé telepítették, csökkentve a traktor szélességi méretét. A kertészeti kultúrákban rendkívül előnyös, 45 előre és 45 hátra fokozattal rendelkezik a hidromechanikus sebességváltója, amelynek tartománya 180 m/h mászó fokozattól 40 km/h-ig terjed. A traktor igazi különlegessége a Traction Controllal és szenzorokkal vezérelt, hajtott és rugózott mellsőkerék-felfüggesztés (Active Drive), amely kivételes stabilitást, jó terepjárást és lejtőn való közlekedést tesz lehetővé. Automatikusan kompenzálja a lejtőszöget, mindig függőleges helyzetben tartja a traktortestet, csökkenti a bólintó mozgásokat.
Az „Év aranydizájn traktora 2016 – Golden Tractor for the Design” címet a Valtra N 174 Versu traktor kapta. A kiváló műszaki jellemzőkkel rendelkező traktornál a tartalom és az
elegáns külső harmóniában van. A legnagyobb teljesítményű (max. 185 LE/136 kW) négyhengeres motorral rendelkezik a kategóriájában. Az egységnyi lökettérfogatra jutó fajlagos motorteljesítménye 37,8 LE/liter, kiemelkedően magas. A motor a legszigorúbb levegőtisztítási normákat képes teljesíteni és a szervizciklusa pedig 600 üzemórás. Fokozat nélküli a sebességváltója. Erős a hidraulikus rendszere. Sokféle TLT hajtással rendelhető. A lekerekített formák, a kívül-belül elegáns kialakítású vezetőfülke, a formához jól illeszkedő műanyag sárvédők, a sokoldalú színválasztékot biztosító fényezés, a jól pozícionált LED-es megvilágító lámpák, a fülkéhez simuló katalizátoros kipufogódob és levegőszűrő megnyerő külsőt kölcsönöz a traktornak. Tipikusan illik rá, hogy nemcsak „jó traktor, hanem szép is”.
Zöldsort érintő fejlesztések
A Krone csoport az idei kiállításon is nagy területen állította ki termékeit, újdonságait. A rivaldafénybe természetesen a már említett Premos pellettáló került – amire kimondottan büszkék –, de az aranyérmes fejlesztés mellett továbbiakat is bemutattak. A Maschinenfabrik Bernard Krone GmbH magyarországi kereskedelmi képviselője, Varga Annamária segítő tolmácsolásával ismertük meg a legfontosabb innovációkat. Elsőként egy teljesen új tárcsás kasza termékcsoportra, az ActiveMow oldalkasza családra hívta fel a figyelmet. Az ötféle, 2,05 és 3,6 m közötti munkaszélességben elérhető eszközei nagyban megegyeznek a vállalat felső kategóriás kaszáival specifikációjukat tekintve, de súlyánál fogva a teljesítményigényük kisebb, mint a jól ismert EasyCut kaszáké. Az ActivMow kaszákkal a Krone a 2-3 méteres kaszapiacot kívánja megcélozni.
Megújult a Swadro rendsodró család is. A változás a fogakat érinti, így 2016-tól a Swadro 907 kivételével minden modellt az ún. Lift Inside fogakkal szerelik. A talajhoz képest közel 90°-ot bezáró fogak jobb felszedést és alacsonyabb sérülési esélyt, egységes rendet, jó minőségű és szennyeződésmentes takarmányt eredményeznek. A Swadro TS/TS Twin és a TC/TC PLUS vontatott rendképzőkkel új családot vett fel portfóliójába.
A rendfelszedő kocsiknál a 3 tagból és 6 modellből álló ZX sorozat újult meg. A korábbi változatokhoz képest módosítottak a fogak elhelyezésén a rendfelszedő egységen. A rendfelszedő fogak W-formában kerülnek elhelyezésre. További változás, hogy a ZX GL változatokra egy front fal is beépítésre került, amely egyrészt növelheti a pótkocsi térfogatát további 4,5m3-el, és kocsi leürítésekor is jó szolgálatot tesz.
A BigPack 870 HDP(XC) Multibale nagykocka bálázó mindent tud, ami egy bálázótól elvárható. Az idei AGROmashEXPO kiállításon lesz Magyarországon először bemutatva.
Az 530, 630, 600 és 770 típusokkal kiterjesztette a BIG X járvaszecskázó kínálatát is a német gyártó, így 490 LE-től 1110 LE-ig összesen 9 modellt kínál. A BIG X sorozatot már egy új, ún.
MaxFlow szecskázódobbal szerelik. Megváltoztatták a kések elhelyezését, amivel nem csak a kopástól óvják a dobot, de megnövelték a kések közti helyet is, amivel megduplázták az anyagáramot. Könnyítettek a szemroppantók leeresztésén is, így csörlő helyett egy hidraulika henger segítségével könnyedén leengedhetők.
2015-ben is eredményes újdonságaival a CLAAS az Agritechnica-n. Öt ezüstérmet ért a zsűrinek a CLAAS mérnökök technikai újdonságai, melyből 2 érintette a zöldsor kínálatot. Díjazták az új Jaguar számára fejlesztett CLAAS MULTI CROP CRACKER MCC MAX szemroppantót. Az MCC MAX fő alkalmazási tartománya silókukoricában a 7-től 22 mm-es szecskahossz. A szemroppantó lehetővé teszi a szemek intenzív, továbbá a szár rostokra történő feltárását. Az MCC MAX alkalmazási lehetőségei a hagyományos szemroppantóhoz képest egy lényegesen szélesebb szecskázási hossz- és szárazanyag-tartalom tartományra terjed ki, továbbá egy jó minőségű terményfeltárást eredményez. A CLAAS a fenti mellett egy MCC SHREDLAGE modellel egészíti ki a jelenleg kapható MULTI CROP CRACKER szemroppantó kínálatát.
A hagyományos évenkénti sajtótájékoztatóján ugyan a német gyártó már bemutatta, de az Agritechnica-n először jelent meg a CLAAS QUADRANT bálázókban használt automatikus nyomásszabályzás (APC). Az új QUADRANT 5200 és 4200 szögletes bálázók esetén már a tapasztalatlan gépkezelők is elérhetik a gép maximális teljesítményét, valamint a befolyásoló tényezőktől függetlenül mindig elérhető, hogy a bálák egyenletes nyomással készüljenek el.
A rendfelszedő kocsik fejlesztése és gyártása 50 éve történik a CLAAS németországi Bad Saulgau településen. 2009-ben megjelent a CARGOS 9000 kombikocsi, majd 2015-ben a 8000-es, kisebb változat. Egy silószállító kocsi követelményei is napirendre kerültek, így a hannoveri kiállításon bemutatkozó CARGOS 700 család mindhárom tagja már ugyanazzal a stabil és erős vázszerkezettel valamint csavarozott felépítménnyel rendelkezik, mint a kombikocsik. A CARGOS 700-as a 2016-os betakarításra három modellben, 36,5 m3-estől az 51 m3-es kiszerelésig lesz kapható a piacon.
Magyar kiállítók az Agritechnica-n A nagyobb gazdákra koncentrált az Optigép Kft. Közel 10 éve rendszeresen visszatérő vendégei vagyunk az Agritechnica kiállításnak. Jelenlétünkkel nemcsak Németországot, hanem Európát kívánjuk megcélozni. Most, a jól ismert napraforgó betakarító adapterünk mellett OptiCorn Premium csőtörő adapterünket állítottuk ki, amely típussal a nagyobb területtel rendelkező gazdaságokat szeretnénk kiszolgálni. A német GKN Walterscheid céggel közösen fejlesztett hajtásrendszerrel rendelkező gép lényegében teljesen karbantartásmentes, a teljes vázszerkezet és az alkatrészek 80%-a rozsdamentes acélból, illetve alumíniumból készül. Patkás János |
A McHale főként a bálázók, illetve bálacsomagolók specialistájaként vált ismertté a munkagépgyártó cégek között. Az idei év újdonsága, hogy a szálastakarmány betakarítás műveletéhez kapcsolódó új gépcsoport a fűkaszák gyártásába kezdett bele. Ezt egy hosszabb, többéves kutatói és fejlesztőmunka előzte meg. Az új McHale Pro Glide kaszasorozat az Agritechnica-n debütált a nemzetközi publikum előtt. A kiállításon a sorozat három tagja jelent meg, a McHale Pro Glide F3100 típusjelű 3 méteres front kasza, a szintén 3 m széles R3100 oldalsó kasza és a 9 m munkaszélességű B9000 kombi kasza (amely egy jobb, illetve egy bal oldali hátsó kaszából, illetve egy front kaszából áll). A kaszák egyelőre szársértővel vannak ellátva, de a közeljövőben elérhetőek lesznek hengeres szársértővel vagy szársértő nélküli kivitelben is. Viszonylag széles választékot tudnak kínálni munkaszélességből, attól függően, hogy milyen a felhasználási igény. Ezekre a gépekre – mint minden McHale gépre – a robusztusság és a nagy teljesítmény a jellemző.
Bemutatta 4-rotoros, ISOBUS vezérlésű rendterítőjét az AGCO csoporthoz tartozó FELLA, amely új formájának köszönhetően igazán kellemes látvány volt. A TS 14055 típusú gépet egy proCONNECT menedzsment rendszerrel látták el, amely intelligens és automata funkcióival megkönnyíti a gépkezelő munkáját. A FELLA proCONNECT három funkciót foglal magába: automatikus magasságállítás, a traktor kijelzőjén megjeleníti a front és hátsó rotorok közötti átfedést, valamint az ún. „MyMemory” rendképző menedzsment rendszert, ami automatikusan szállítási pozícióba helyezi a gépet.
2015-ben 40 éves fennállását ünneplő Fliegl Agrartechnik GmbH témába vágó fejlesztése a Fliegl Hawk front kamerarendszer. A traktor elejére kapcsolt eszközök, például front kasza, seprőgép vagy bármilyen más függesztett gép esetén a két kamerából álló rendszer jobb kilátást és biztonságosabb üzemeltetést tesz lehetővé. A kétoldali kamera azonnal továbbítja a képet a gépke
zelőnek, aki az osztott monitoron azt is láthatja, ami eddig takarásban volt. Biztonsági előnye mellett jó hasznát vehető a keskeny utakra vagy kereszteződésbe való fordulásnál, a gépszínből való kiálláskor stb.
Növényvédelem és tápanyag-utánpótlás
Hét évvel piacra kerülése után és 500 darab értékesített Berthoud Raptorral a háta mögött a francia gyártó megújítja az önjáró permetező családját. Sok újdonság közül kiemelendő, hogy a gép kapott egy új motorháztetőt és egy új ROPS kabint. Ez kissé megkülönbözteti a „testvéreitől”, hiszen az Exel csoporthoz tartozó gépgyártók közül nemcsak a Berthoud-nak van önjáró permetezője, hanem a többi tagjának is. A motorháztető könnyebb hozzáférést enged a motorhoz karbantartás esetén. Az új kabinból jobb a kilátás, ugyan kisebbnek tűnik az előzőnél, de méreteiben teljesen megegyezik azzal. A kialakítása egy kicsit különbözik: új a kartámla – amibe integrálták a kezelőszerveket; új a kijelző – ami több információt ad vissza a gépkezelőnek magáról a traktor működéséről, funkciókról. Motorikusan is történt változás, erősebb váltót kapott nagyobb teljesítménnyel. A 3200 literes változat esetében a 90 liter/perces szivattyú helyett egy 125 liter/perc szállítási teljesítményű szivattyú dolgozik. A 4200-as és az 5200 literes kivitelben 140 liter/perc teljesítményű szivattyúkat helyeztek el a korábbi 125 liter/perc teljesítményű helyett.
A Hardi Mega kialakításakor az a fő cél lebegett a gyártó előtt, hogy a tartály méretét a lehető legnagyobbra tervezze, míg a gép súlypontja a traktorhoz közel essen. 2200 literes tartályával az új Mega a legnagyobb függesztett gép a dán Hardi kínálatában. Új a függesztési rendszer is, a 3-pont felfüggesztést egyedülálló légrugós csillapítóval látták el. A Mega jelenleg 20–28 m közötti munkaszélességben lesz elérhető. Magyarországra várhatóan 2016 őszére érkezik.
A magyar felhasználókat érintő legérdekesebb permetezőgép a Hardi Navigator ECHO változata. A nyugati piacon nagy sikert aratott Navigatort 3000 literes változatban kínálja a gyártó, így előbbi tartálymérettel jól beilleszthető a hazai felhasználási körbe. Felépítését tekintve a már ismert Delta szórókerettel rendelkezik, és a korábbi változatokból ismert átfolyásmérőből és sebességjeladóból álló kétszenzoros szabályozó rendszert használja. Egyszerű elektronikája ellenére képes az AUTO TRACK nyomkövető kormány automatika vezérlésére. A limitált szériás gépcsalád 2016 elejétől már elérhető a hazai felhasználók részére.
Nem csak a függesztett és vontatott növényvédő gépeket, de a nagy hasmagasságú önjárókat is érintette a változás szele Dániában. Az ALPHA EVO sorozatot kibővítve egy új 5000 literes változat is a piacra került. Ráadásul olyan újításokat tartalmaz, mint az alapkivitelben elérhető Dynamic Fluid 4 szabályozó rendszer. Új a szivattyú és a kezelőszervek, illetve a teljes szériára vonatkozóan elérhető a hidraulikusan állítható nyomtávszabályzás és a független légrugós felfüggesztés, amely leváltotta a korábbi lengéscsillapító-spirálrugó kapcsolatot. Ezekkel a Hardi legnagyobb lemaradását küszöbölte ki a konkurensekkel szemben.
Magyar kiállítók az Agritechnica-n Exportpartnerek nyomában az Agrogazda.hu Különböző, a precíziós gazdálkodást érintő fejlesztéseinket mutatjuk most be itt Hannoverben, többek közt egy új automata szakaszoló berendezést, ami eddig hiányzott a palettánkról. Azonban nem elsődlegesen a német gazdák miatt állítunk most ki, hanem kelet-európai exportpartnerek keresése céljából. A nyugati piac telített, ezért is szeretnénk kelet felé nyitni. Ott az ár domináns, mi is a megfizethető termékekkel való jelenlétet tartjuk fontosnak. Fejlesztéseinkben sem a csúcskategóriára törekszünk, hanem az abszolút megfizethetőségre. Varga Gábor
|
Európai piacra gyártotta a Challenger az első vontatott kivitelű szántóföldi permetezőgépét, a RoGator 300 szériát. Jelenleg két modellt kínálnak, az RG333 3300 és az RG344-et 4400 literes tartálykapacitással. Az előzetes információk alapján az elsődleges célpiac most Németország, valamint Franciaország és az eladások függvényében szélesítik az értékesítést Európában.
Az Agritechnica zsűrije ezüstmedállal díjazta a Horsch Boom Control Pro keret-vezérlési rendszer kiegészítéseként piacra kerülő lézeres szkennert, a Boomsight-ot. A rendszer tartalmaz egy, a fülke tetején elhelyezett lézerszkennert, amely a gép teljes munkaszélességében beolvassa az előtte, illetve mellette lévő környezetet, majd az adatokat összegyűjtve a rendszer létrehozza a felszín modelljét. Működés közben a felületi modell segítségével állítja be a megfelelő magasságba és pozícióba a keretet. Ily módon lehetőség van arra, hogy megbízhatóan észlelje a terepen lévő akadályokat. A rendszer dönti el, hogy elég csak a keret megemelése, vagy szükség esetén a vészfék használata.
A 2016-os év új gépe a Horsch LEEB LT permetezőcsalád, amely jelenleg két modellel, 4 és 5 ezer literes tartályméretekkel érkezett a piacra. Árát tekintve egy alacsonyabb kategóriát képvisel, mint a LEEB GS, így a kisebb gazdaságoknak biztosít egy jó felszereltségű, profi permetezőgépet 18–42 m közötti munkaszélességben. A gép megkapta a Boom Control keretvezérlést, viszont már egy új, saját fejlesztésű elektronikával dolgozik.
A Dammann cég a hannoveri kiállításon több műszaki újdonságot mutatott be. Részben van olyan, ami az eddigi fejlesztéseknek az összefoglalása, egységesítése és egy rendszerbe foglalása, részben vannak teljesen új fejlesztések, illetve a meglévő gépeknek a műszaki paramétereit is továbbfejlesztették. A gyártó ezüstérmet kapott a DIS-PSM direkt befecskendezési rendszerért. A koncepciós megoldással a permetezőgép teljes egészében tisztítható. A tiszta vizet egy külön tartályrészben szállítja és mikroadagolóval adagolja a szert hozzá a területre való kijuttatáskor. Ennek biztosítása érdekében a permetezőgép tartálya öt részre osztott, így három különböző szer kijuttatása végezhető el helyspecifikusan. Az elsodródás csökkentésére az eddigi ultrahangos szórókeret vezérlését továbbfejlesztették. Az eddigi 2 helyett 4 szenzor került a keretre.
Az önjáró gépeket is érintette a megújulás, ami nem csak a műszaki elemeket, de a dizájnt is érintette. Az eddigi hidrosztatikus hajtású gépek maximum 40 km/h-val tudtak haladni, azonban a jövőben 50 km/h haladási sebesség lesz jellemző, köszönhetően egy új hidromotor beépítésének. Új a lökhárító, amibe integrálták a reflektorokat és egy szerszámosládát. Az eddigi munkalámpákat, illetve a helyzetjelző lámpákat a mai kornak megfelelően több gépen lecserélték ledes világításra.
Hároméves fejlesztői munka előzte meg azt az ezüstérmet érő fejlesztést, amit az Amazonen-Werke GmbH mutatott be AmaSpot néven. Lényegében az AmaSpot egy totális gyomfelismerő rendszer, mely a keretre 25 cm osztástávolságba felszerelt zöldszenzorok segítségével, 60 cm-rel a fúvókák előtt ismeri fel a gyomokat. Alkalmazásával akár 80%-os vegyszer-megtakarítás is elérhető, magas gyomállomány esetén ez a szám hozzávetőlegesen 40%-ra tehető.
Permetezéstechnikához kapcsolódóan az Amazon bemutatta az AmaSwitch szakaszolást, amivel 50 cm-ként kapcsolhatók a fúvókák. E mellett új, robusztus L1 szórókerettel kínálják az UG permetezőket. A szegmenst érintő további újdonság az Extrem Clean tartálymosó berendezés.
A műtrágyaszórók bemérésére használható az Amazone EasyCheck díjazott applikáció. Alkalmazásakor tüskés gumiszőnyegeket helyezünk ki, amire rászór a műtrágyaszóró. A gumiszőnyeg felületén jól láthatóak a szemcsék, amelyeket fényképezés után az EasyCheck applikáció feldolgoz és visszajelzést küld a kalibrálásra. A szoftver jelenleg Apple termékekhez fejlesztett, de tervezik az Android rendszerű applikáció készítését.
A magyar piacot érintő egyik legfontosabb újdonság a ZA-V műtrágyaszóró család érkezése, amely az idei AGROmashEXPO kiállításon debütál a magyar közönség előtt. Ez fogja leváltani az egyik legnépszerűbb típust, a ZA-M profiS mérleges műtrágyaszórókat 2016-ban. Az új család jellemzője, hogy a tartály préselt, nem találhatók varratok vagy csavarok, amik megakadályoznák a szemcsék folyását, valamint a korrózió szinte kizárt. Alapkivitelben elérhető az AMASPREAD+ kezelő, amellyel vezérelhető a Limiter V+ szóráshatároló.
Az idei év mezőgépei Európában
2015. november 10-én, az Agritechnica kiállításon immár 10. alkalommal került sor a DLV (Deutschen Landwirtschaftsverlag (német mezőgazdasági lapkiadó) szerkesztőségének szervezésében „Az év gépe 2016” címek odaítélésére 14 mezőgép kategóriában. A hat európai ország szakembereiből – köztük magyarokból is – álló nemzetközi zsűri a következő gépújdonságokat választotta erre az európai elismerésre:
Két különdíj is gazdára talált, az egyiket a Mitas és a Fendt közös fejlesztésű AirCell abroncskoncepció, a másikat az Evonta cég e-3 csávázószer nélküli vetőmagkezelési eljárása kapta.
Idén először a felhasználók is jelölhettek gépet az év gépe díjra. Több mint százezren küldtek szavazatot online, amely alapján a közönségdíjat szintén a Fendt 1000 Vario szupernehéz univerzális traktor érdemelte ki.
Talajművelés és vetés
5 éve fejleszti folyamatosan Cayron ekéit az Amazone-Werke Gmbh, Magyarországon az első 5 ekefejes, nyírócsavaros biztosítású darabok már gazdára is találtak. Újdonság volt a kiállításon az ekefejek nonstop biztosítása, valamint a kevésbé kötött talajokhoz való C-Blade kormánylemez mellett megjelent a W-35 változat is a nehezebben művelhető talajokhoz.
Bővítették a Certos rövidtárcsa családot, ami így 4,5 és 6 m munkaszélességben áll kínálatukban 660 mm átmérőjű tárcsalapokkal. Munkamélysége maximum 20 cm. A gyártói vélemény alapján Magyarországon az 5-6 méteres változatokra lesz igény.
A Catros, illetve Catros+ rövidtárcsákat két fontosabb változás érinti: az Amazone elérhetővé tette a GreenDrill szórvavető egységet a munkaeszközhöz, valamint itt jelenik meg először a Matrix tömörítőkerék. Elsősorban homokos talajokra ajánlják, ahol könnyen betömődik a henger alatt a talaj. Kialakítása miatt jobb a gördülés tulajdonsága, nem fog előtte bepúposodni a talaj.
A vetéstechnikát érintően frissítésen esett át az ED Special/Super vetőgépcsalád: új dizájnt, megnövelt magtartályt és elektronikai funkciókat kapott a gép. Folytatódott Cirrus mulcsvetőgép kombináció kiteljesedése is, megérkezett a 3,5 méteres változat is a meglévők közé.
Az Amazone XTender 4200-as műtrágya-kijuttató és szórvavető egysége a nagy teljesítményű traktorok hátsó függesztő szerkezetére csatlakoztatható és a hozzákapcsolt Cenius szántóföldi kultivátorral kombinációban dolgozik. A tartályának térfogata 4200 liter, amely 50-50%-ban osztható meg a műtrágya és vetőmag között.
Magyar kiállítók az Agritechnica-n Magyar fejlesztést is díjaztak Hannoverben A Digitroll Kft. BlackEye névre keresztelt magérzékelője „Év gépe 2016” választáson, a nemzetközi szakmai zsűri előtt elektronika kategóriában vívta ki a győzelmet, a Väderstad SeedEye vetésvezérlő részeként. Az új vetőmagérzékelő technológiának köszönhetően a gabonavetőgép tulajdonosok elhagyhatják a nehézkes leforgatásos kalibrációt, a kijuttatás mennyiségét – mag/m2 vagy kg/ha – pedig egyszerűen ellenőrizhetik egy az iPad tableteken futó alkalmazáson keresztül, hiszen a BlackEye szenzor 98–100% pontossággal számolja meg többek között például a búzát, árpát, repcét és a borsót is. A BlackEye szenzor és a hozzákapcsolódó XeedSystem vetésellenőrző rendszer vetőgépmárkától függetlenül, szinte minden vetőgéptípusba beépíthető. Kőrösi Gergő
|
A szántóföldi talajművelés egy részét fedi le a Güttler GmbH, így folyamatosan törekszenek arra, hogy komplex talajművelési programot tudjanak nyújtani a gazdák számára. Sekély tarlóművelésre, szántáselmunkálásra, magágykészítésre használható SuperMaxx kultivátorukat egyre több gazda ismeri meg. Most egy új rászerelt szórva vető egységgel egészítették ki. Ezáltal zöldtrágyanövények vetésére is alkalmas tarlóhántással egy menetben.
A Güttler a GreenMaster gyepápoló berendezéseket továbbgondolta és ezt a felhasználók igényeihez alakítva, új gépet fejlesztett ki 6 és 7,5 méter munkaszélességben. Alapkivitelben két sor boronából és simítóból álló munkagépet szórva vető egységgel szerelt
A cikk szerzője: Agro Napló