Eni – Az első kilencven év

Agro Napló
A nagy múltú olasz olaj­társaság idén ünnepli fenn­állásának 90. évfordulóját. Ebből az alkalomból teszünk most egy kis retró sétát, és tekintünk a jövőbe, a következő 90 évre tervezve. 

Agip hirdetés 1945-ből

1926, Olaszország. Az éppen reg­náló pénzügy- és gazdasági minisz­terek közösen nyújtanak be egy törvény­javaslatot az olajkutatás és -készletezés, valamint az olaj­ipari termékek forgal­mazásának szabá­lyozására, és meg is alakul az Azienda Generale Italiana Petroli, vagyis az Agip (Olasz Általános Olajvállalat).

A cég nemzetközi színtérre lépését az jelentette, amikor 1928-ban a britekkel közösen kezdték meg a mezopotámiai térségben (mai Törökország, Irak és Szíria egy része) az olajkutatást. Az innen kezdődő dinamikus terjeszkedést a II. világháború sem tudta igazán megtörni – ez alatt a dél-amerikai kontinensre fókuszált a cég.

 

A híres hatlábú kutya

A híres hatlábú kutya embléma megjelenésére egészen 1952-ig kellett várni. Az új logó bevezetése része volt annak a megújulási folyamatnak, amelyet Enrico Mattei neve fémjelez, és amelynek eredeti célja a fasiszta diktatúra idején létrejött vállalat felszámolása lett volna. Ezzel szemben Mattei jelentős átszervezést hajtott végre, ezzel jelentősen megerősítve az óriáscég szerepét, sőt az addigi nagy olajvállalatok egyeduralmát is megtörte.

Agipból Eni

Az olasz kormány a nemzeti energia­stratégia kidolgozására 1953-ban megala­pította az Ente Nazionale Idrocarburit (Nemzeti Szénhidrogén Társaság, röviden Eni). A vállalat nem csak beszerezte, finomította és árusította a kőolajtermékeket, hanem például jelentős volt a gázüzletága is, de tevékenysége hamar kibővült fő­ként sztráda menti éttermek és motelek üze­meltetésével.

Az első Agip éttermek egyike Olaszországban

1964-ben indult a máig meghatározó kenőanyagok gyártása. A hetvenes években a legendás olasz Forma 1-es istálló, a Ferrari kezdi használni az Agip termékeit. A cég 1992-ben alakul részvénytársasággá, amely egyúttal a privatizáció kezdete is életükben.

Az Eni Magyarországon

Bár az Agip motorolajok az egykori ÁFOR kúthálózaton kaphatóak voltak már korábban is, a hazai gyártás akkor indult meg, amikor a 70-es évek második felében Magyarországon megjelentek a nagy tel­jesítményű mezőgaz­dasági gépek. Gondot okozott azonban, hogy ezekhez a gépekhez a hazai kínálatban nem voltak megtalálhatóak a megfelelő kenőanyagok. Ekkor a Komáromi Kőolajipari Vállalat az Agippal kötött licenszszerződést és egészen a 90-es évek első feléig gyártották a világszínvonalú kenőanyagokat.

SINT 2000 dobozok kiállítva…

A vállalat egyik sikertörténete a SINT 2000 sorozat, mely az első szintetikus összetevőt is tartalmazó kenőanyagok közé tartozott, amit kereskedelmi forgalomban is kapni lehetett. Amikor a cég a jubileumra készülődött, különös dolog történt…

 

Egy garázs mélyén felbukkant 4 l 30 éves olaj

A négy doboz érintetlen SINT 2000-es, 10W-40 viszkozitás indexű motorolajat megtalálója nem akarta kidobni. Érdeklődött hát és egy szakember azt tanácsolta, hogy ezt az olajat – még ha eredeti csomagolása is van – ne töltse be autójába, mert túl öreg. A négy doboz ezután került az Eni Hungaria Zrt. birtokába. A vállalat lelkes munkatársai időt és fáradságot nem kímélve több vizsgálatnak is alávetették a 30 éves olajat. Az, hogy milyen eredményekkel zárult a laboratóriumi vizsgálat és hogyan képzeli el a következő 90 évet az Eni, cikksorozatunk következő részéből kiderül.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
A higiénia iránti igény kialakítása

A higiénia iránti igény kialakítása

A rendszerváltás idején, 20-21 éve új színfoltként alakultak az első olyan vállalkozások, melyek új típusú fertőtlenítőszereket, takarítási-fertőtlení...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?