A megújult Spirit vetőgép modellek bemutatását 2016 őszére időzítette a svéd gyártó. A 6, 8 és 9 méter munkaszélességű Spirit S típusok új elektronika és hidraulika rendszert, valamint új kialakítású magtartályt kaptak, mindemellett számos apró újdonság teszi még könnyebbé a vetőgép kezelhetőségét. A Spirit 600-900 modellek vezérlése ezentúl ISOBUS-on keresztül vagy az ún. E-Control segítségével valósul meg, ez utóbbi jellemzője az ISOBUS-kompatibilitás, a vezeték nélküli adatátvitel, valamint az Apple iPad adta kezelőfelület.
A megújult Spirit 600-900S sorozat |
Az újratervezett, nagyobb méretű (4000 liter) magtartály kialakítása megkönnyíti a mag lefolyását, a tartály feltöltését és leürítését, valamint az adagolókhoz való hozzáférést. A tartály alján zárható leürítő nyílásokat találhatunk, melyekhez tömlőket csatlakoztatva rövid idő alatt leengedhető a mag a tartályból. A tartályba integrált ventilátor előnyeit már megtapasztalhattuk a Rapid A vetőgépek esetében. Nem csak tisztább és zajtalanabb a rendszer működése, de kevesebb olajáramot is igényel. A Fenix II. magadagolók körüli nagyobb helykialakítással, valamint a közelükbe kihelyezett távvezérlő segítségével tovább egyszerűsödik a kalibrálás és a leürítés folyamata. A vetősorok tömörítő kerekei 60 mm-rel hátrébb kerültek, ami jobb funkcionalitást garantál agyag talajokon, csapadékos évjáratban. A Spirit 600S (BioDrillel is) és C (csak BioDrill nélkül) modellek megkapták a 40 km/h sebességgel történő közúti vontathatóság minősítését, míg a többi típussal továbbra is max. 25 km/h sebességgel lehet közlekedni. A mellső művelőeszközöket érintő változtatások a nyomlazítók továbbfejlesztésében és a CrossBoard simító 9 cm-rel előrébb helyezésében öltenek formát, aminek a szármaradvány hatékonyabb kezelésében van jelentősége. Végül érdemes megemlíteni, hogy a Spirit 400C kombi vetőgéptípus egy új, „mix” modellváltozatánál a műtrágya a duplatárcsás csoroszlya tárcsái közé kerül kijuttatásra.
Az elmúlt évi hannoveri kiállításon már látható volt a Spirit vetőgépek új nemzedékének első képviselője, a Spirit R 300S, mely számos innovatív megoldást vonultat fel, úgymint újfajta magtartály tervezés és kialakítás, új elektronika és hidraulika rendszer, ISOBUS-on, illetve E-Control segítségével megvalósuló vezérlés, valamint új, modern vázkialakítás. A magtartály polimer szálas műanyagból készül, nagy beömlőnyílása megkönnyíti a feltöltést. A zajtalanul működő, tartályba integrált ventilátor kevesebb port szív be. A magadagolást egy teljesen új fejlesztésű, elektromos hajtású Fenix III. végzi, mely akár 1–500 kg/ha közötti magmennyiséget is ki tud juttatni 5–15 km/h sebességtartományban. A vetőgép a fülkéből vezérelhető, aktív csoroszlyanyomással és változtatható követőborona intenzitással készül.
Az új Spirit R 300S izgalmas műszaki megoldásokat vonultat fel |
A Rapid vetőgépcsalád lényeges fejlesztésen esett át az elmúlt két évben, méltán adózva a márkanév 25 éves fennállásának. A Rapid vetőgépekből több mint 25 000 darabot gyártottak a mai napig, így joggal mondhatjuk, hogy a mezőgéppiac ikonikus termékévé, valamint az innováció és a megbízhatóság szinonimájává vált. 2017 újdonsága, hogy a legtöbb traktortípus virtuális termináljával kompatibilis a Rapid vetőgépek elektronikai rendszere, így lehetővé válik az automatikus félgéplezárás (RDA) szabálytalan alakú táblák vetésekor, a táblavégi forduló felismerése (RDA, RDS/C), valamint a változtatható magmennyiséggel történő vetés (RDA, RDS/C). A hidraulikus parkolótámasz a korábban értékesített vetőgépekre is felszerelhető utólag éppúgy, mint az RDS/C vetőgépek új magadagoló hengere, mely garantálja a 2 kg/ha körüli magmennyiség akár 5 km/h sebességnél történő, pontos és egyenletes kiadagolását is.
A talajművelő gépek közül a hasonló alapokra épülő TopDown és Opus nehéz szántóföldi kultivátorhoz egy új típusú hengersor is rendelhető, az ún. Double SteelRunner (dupla acélhenger) elsősorban laza szerkezetű és/vagy nedves talajokon tesz jó szolgálatot, mivel nagyobb felfekvő felülettel és könnyebb vontathatósággal jellemezhető az egysoros acélhengerhez képest. A TopDown és Opus kultivátorok hidraulika rendszerét, rögrendező tárcsasorát, valamint a lazító kapákat tartó konzolokat érintő kisebb fejlesztések mind a tartósság és a jobb használhatóság jegyében születtek. A töretlenül nagy sikernek örvendő Carrier rövidtárcsa család két évvel ezelőtt bemutatott 51, illetve 61 cm-es lapokkal szerelt Carrier L és XL modellváltozata néhány ponton megújult. Mérettől függetlenül az alaptartozék része lett a hidraulikus kerékfelfüggesztés, amely elnyeli a szállítás közben a gépet ért erőhatásokat. A Carrier L és XL szárnycsapjait megerősítette, a fogások közötti bakhátakat, barázdákat megszüntető oldallemezeket pedig újratervezte a gyártó. A Väderstad tradicionális termékének számító, széles modellválasztékkal rendelkező NZ Aggressive magágykészítő család 7–10 méteres változatai hidraulikus kerékfelfüggesztést kaptak, a közel 50%-kal hosszabb élettartamot garantáló 8 mm-es kopóhegy pedig minden NZ típuson az alapfelszereltség része lett.
Az NZ Aggressive nagyobb modelljei fülkéből állítható munkamélységgel és hidraulikus kerékfelfüggesztéssel készülnek |
A Rexius 1230 rögtörő henger ezentúl 565 mm-es Heavy Duty hengersorral is megrendelhető, amely kötött, extra tömörítő hatást igénylő, rögösödésre hajlamos talajokra ajánlott. 2017-től a nagy munkaszélességű Rexius 1020 és 1230 modellekre BioDrill aprómagvető egység is elérhető, mely lehetővé teszi takaró- és zöldtrágyanövények talajelőkészítéssel egy idejű vetését.
Az 565 mm-es HD gyűrűvel szerelt Rexius 1230 |
A 2016. október 1-jétől indult január végéig tartó előszezoni kampány során minden Väderstad munkagép 13–18% kedvezménnyel rendelhető meg. Az október és november hónapokban rendelt munkagépekre 10% előleget kell fizetni, míg a szállítás időpontját a vevő tetszőlegesen választhatja meg 2017. március 31-ig bezárólag.
Dr. Kalmár Tibor
A cikk szerzője: Dr. Kalmár Tibor