A talajkímélés szempontjából kiemelten fontos, hogy a gumiabroncsozású kerekek talajterhelése, a minél nagyobb felfekvési felületük következtében, minél kisebb mértékű legyen. Ez elsősorban az alacsony (0,4–0,8 bar körüli) belső levegőnyomás alkalmazásával érhető el. Ugyanakkor a szilárd burkolatú útfelületen történő haladásnál a nagyobb sebességű, biztonságos közlekedés csak jóval nagyobb (terheléstől függően traktoroknál 1,6–1,8, kombájnoknál 2,2–2,4, míg nehéz vontatmányoknál 4–6 bar) nyomásértékekkel lehetséges. A központi levegőnyomás-szabályozó rendszerek bevezetésével a gumiabroncsok belső levegőnyomása menet közben változtatható a szántóföldi vagy a közúti használatra.
A Michelin cég az EvoBib márkanevű, „2 az 1-ben” elnevezésű gumiabroncsát elsősorban a beépített levegőnyomás-szabályozóval rendelkező erőgépekhez tervezte. Az új, radiál szerkezetű traktorabroncs futófelületén nem a hagyományos kettő, hanem öt bordasor fut körbe. Szilárd burkolatú úton, a terhelésnek és a sebességnek megfelelő nagyobb belső levegőnyomással haladva, az útfelülettel a koronavonalban (középen) sűrűn elhelyezett blokk bordák érintkeznek, ezáltal kisebb a gördülési ellenállás, jobb a teljesítménykihasználás, nyugodtabb a futás. Szántóföldi munkáknál a belső levegőnyomás az erősített, flexibilis oldalfalnak köszönhetően a talajterhelés szemponjából ideális 0,6 bar-ig is csökkenthető, így az eddigiekhez képest mintegy 20 százalékkal megnő a felfekvési felület. Ennek következtében a perembordák is teljes felületükkel érintkeznek a talajjal, növelve az abroncs kapaszkodóképességét. Az EvoBib a belső levegőnyomás megváltoztatásával hatékonyan, gazdaságosan használható a szántóföldön és a közúton egyaránt. Erre utal a találó elnevezése is.
Michelin „2 az 1-ben” traktorabroncs |
A Trelleborg cég az önjáró betakarítógépek kerekeire adaptálható levegőnyomás-szabályozó rendszert fejlesztett ki VIP (Variable Inflation Pressure) elnevezéssel. Ez a keréktárcsákra felszerelhető adapter, a betakarítás során ciklikusan változó terhelés függvényében a gumiabroncsok belső levegőnyomását úgy optimalizálja, hogy azok felfekvő felülete a körülményekhez képest mindig a legnagyobb legyen az elkerülhetetlen talajtömörödés minimalizálása érdekében. A rendszer folyamatosan méri a gumiabroncs terhelését, a sebességét, a belső levegőnyomását és a hőmérsékletét, ezek alapján vezérli a gépre szerelt kompresszort, szabályozza a gumiabroncsok feltöltését, illetve a levegő kiáramlását. A Trelleborg, a Fendt céggel együttműködve ilyen VIP rendszerű, intelligens, komplett kereket elsőként egy Fendt kombájnra alakította ki a gumihevederes futómű alternatívájaként.
Trelleborg VIP levegőnyomás-szabályozó adapter |
Az alacsony belső levegőnyomással üzemeltethető, speciális kivitelű, úgynevezett flotációs gumiabroncsokat elsősorban a nagyméretű és nagy tömegű vontatott mezőgazdasági járműveken (pótkocsik, tartálykocsik, bálázók stb.), ritkábban egyes önjáró munkagépeken (pl.: permetezők, műtrágyaszórók), vagy segéd-mellsőkerék hajtású traktorok mellső kerekein alkalmazzák a káros talajtömörödés megelőzésére. Ezek kifejlesztésében úttörő szerepet játszott a napjainkban már a japán Yokohama konszern kötelékébe tartozó izraeli Alliance gumiabroncs gyár, amely a világon elsőként készített VF (Very High Flexion) technológiával flotációs implement gumiabroncsot. Ennek lényege az új szerkezetű, erősített oldalfalú, flexibilis karkasz, amely lehetővé teszi, hogy az abroncs egy adott terhelést jóval alacsonyabb belső levegőnyomás mellett képes hordozni, vagy adott belső levegőnyomásnál jóval nagyobb mértékben terhelhető, mint az azonos méretű, de hagyományos felépítésű flotációs abroncsok. Az új Alliance-389 VF gumiabroncsok 30 százalékkal kisebb belső levegőnyomással üzemeltethetők, vagy 30 százalékkal nagyobb terhelést képesek elviselni, mint a normál flotációsok. Mintázatuk hasonlít a jól bevált Alliance-380-as mintázatához. A 380-as sorozat legújabb tagja a 800/60 R32 méretű, alacsony profilú, nagy átmérőjű, ultraszéles változat, amely a piacon jelenleg a legnagyobb flotációs implement gumiabroncs. Különleges NSD (Non Directional Tread – forgásirány-független) mintázata a szántóföldön jó iránytartást és jó kapaszkodást, a szilárd burkolatú utakon sima gördülést és jó úttartást biztosít, futófelületének anyagösszetétele pedig kíváló tapadást eredményez. Nedves talajon hatékony az öntisztuló képessége, betonúton nyugodt a futása. Az új 800/60 R32 gumiabroncs terhelési és sebesség indexe 185 D, és mélyágyazású DW27 A jelű keréktárcsával használható.
Ebben az abroncs családban szintén újdonság az Apollo csoporthoz tartozó Vredestein cég 800/40 R22.5 méretű flotációs abroncsa is. Ezt az 1.230 mm külső átmérőjű Flotation Trac implement gumiabroncsot a közepes méretű pótkocsikhoz, rendfelszedőkhöz tervezték, amelyeknél konstrukciós okokból 1.250 mm-nél nagyobb átmérőjű kerék nem alkalmazható. Kiváló az oldalirányú stabilítása, a futófelületének középvonalában lévő hosszirányú bordablokkok jó gördülést biztosítanak, a lekerekített váll része pedig kevésbé károsítja a gyepet.
A Trelleborg céghez tartozó Mitas abroncsgyár a nagy teljesítményű, speciális önjáró betakarító-, illetve munkagépekhez (burgonyakombájn, önjáró szervestrágyaszóró stb.) fejlesztette ki az 1000/50 R25 SFT (Super Flotation Tire) nyílbordázatú gumiabroncsát, amely az előbbiekhez hasonlóan szintén 65 km/h sebességig használható. Alacsony belső levegőnyomás mellett is nagy a teherbíró képessége, ami 2,4 bar-nál és 10 km/h sebességnél 10 tonna lehet.
Alliance, Vredestein és Mitas új flotációs abroncsok |
Mindegyik újdonságot az idei párizsi SIMA nemzetközi mezőgép kiállításon mutatták be előszőr, közülük a Michelin és a Trelleborg fejlesztését aranyéremmel ismerték el.
Antos Gábor
A cikk szerzője: Antos Gábor