Újdonságok a teleszkópos rakodógépeknél

Agro Napló
A teleszkópos rakodók a rakodógépek világában viszonylag fiatal konstrukciónak számítanak. A múlt század '80-as éveiben jelentek meg először a piacon és azóta óriási karriert futottak be.

Elsősorban a mezőgazdaság és az építőipar a fő felhasználási területük. Mintegy 20–22 márkával lehet találkozni a piacon. Nagy gyártóknak számítanak a Bobcat/Doosan, a CASE  IH, a Caterpillar, a CLAAS, a Dieci, a Faresin, a Hyundai, a JCB, a Kramer, a Liebherr, a Manitou, a Massey Ferguson, a Merlo, a Liebherr, a New Holland, a Schäffer és a Weidemann.

Többen is kooperációban állítják elő a gépeiket. Évente több mint 200.000 db talál belőlük gazdára a világon a kínai piac nélkül. Magyarországon a mezőgazdaság által vásárolt teleszkópos rakodók száma 300–400 db között változik évente és mintegy 15 márka van jelen a hazai piacon.

A magyar mezőgazdaságban évente munkába állt 400–500 magajáró hidraulikus rakodó, közel 80%-a teleszkópos kivitelű. Ez nem véletlen, mert az emelőképesség, emelési magasság, ill. mozgásmód és gyorsaság szempontjából ez a konstrukció felel meg leginkább a mezőgazdaságban előforduló rakodási technológiáknál. Sőt egyes gyártók (Dieci, Faresin, Merlo stb.) traktort helyettesítő modelleket is gyártanak, amelyek szabványos hátsó hidraulikus függesztő szerkezettel, ill. kétfokozatú (540/1000 f/min) TLT-vel is rendelkeznek. Pótkocsi vontatására pedig szinte mindegyik alkalmas. Ezek, az univerzalitás növelésére irányuló törekvések érzékelhető tendenciák az újabb modellek fejlesztésénél. Az újabb korszerű teleszkópos rakodók fejlesztésénél érvényesülő főbb tendenciák közül az alábbiak emelhetők ki:

klasszikus felépítésű – hátsó gémtámaszú, a motor és a fülke közötti térben elhelyezkedő teleszkópos gémmel rendelkező, nagy emelési magasságú – rakodók mellett megjelentek a csuklós kormányzású, a kormánycsukló előtti teleszkópos gémmel épített nagy emelőképességű, de alacsonyabb emelési magasságú gépek is.

Az új típusokba új, korszerűbb, nagyobb teljesítményű, alacsonyabb üzemanyag-fogyasztású, teljesen elektronikus vezérlésű, terheléssel arányos teljesítményt szolgáltató, EU Stage IV környezetnormás motorok kerülnek beépítésre, reverzibilis hűtőventilátorral. A leggyakrabban előforduló motortípusok a Deutz,
az FPT, a Kubota és a Perkins.

A motor teljesítményének (fogyasztásának) és az emeléshez, ill. mozgáshoz szükséges hidraulikus teljesítmények optimális összehangolásáról új elektronikus vezérlések gondoskodnak. Különféle „moduszok” (Eco, Fahr, Transport, Loader) előválasztásával spórolásra lehet fogni az üzemanyag-fogyasztást, a rakodási teljesítmény csökkenése nélkül.

A korábbi tiszta hidrosztatikus, ill. mechanikus powershift járószerkezeti hajtások mellett megjelentek az elektronikusan vezérelt hidro-mechanikus (DualTech, EcoSpeed, Vario Shift) sebességváltók és járószerkezeti hajtások is, amelyeknek a hidraulikus ága elsősorban a rakodási műveleteknél dolgozik, a mechanikus ág pedig nagyobb sebességű vándorlásnál lép funkcióba. Ezzel szintén üzemanyagot lehet megtakarítani. Az újabb fejlesztésű teleszkópos rakodók legnagyobb sebessége 40 km/h, és tempomattal (állandó sebességtartással) is rendelkeznek.

A rakodók mellső vagy hátsó tengelyét billenő (+ 10 fokos) rendszerűvé építik, míg a másik merev marad. Ezzel is a terepegyenetlenségekhez való jobb alkalmazkodást segítik elő.

Növekszik a hidraulikus rendszereket kiszolgáló hidraulika szivattyúk szállítási teljesítménye (180–200 l/min) és olajnyomása (250–270 bar). A szivattyúk többsége axiáldugattyús LS (Load Sensing) változtatható szállítási teljesítményű Variflo szivattyú, amely mindig csak a szükséges olajmennyiséget szállítja a rendszerbe, ezáltal nem melegszik feleslegesen az olaj, ezzel is üzemanyagot lehet spórolni.

Több rakodónál is lehet találkozni regeneratív hidraulikus rendszerrel, amelyeknél a hidraulikus munkahengerek nyomó- és visszafolyó ágainak összekötésével az olajnak nem kell az egész rendszeren végigfolynia, hanem az közvetlenül a munkahenger másik oldalára kerül vissza. Ezáltal gyorsabb a gép mozgása, rövidebb a rakodási ciklusidő és csökken az üzemanyag-fogyasztás.

Egyre hatékonyabb gémcsillapító rendszereket alkalmaznak a rakodókon, csökkentve a gépeket terhelő dinamikus lengéseket és a stabilitást rontó tényezőket.

A legtöbb gépen megtalálható az automata gém- és munkaeszköz-vezérlő rendszer, amely emelés közben mindig vízszintes helyzetben tartja a munkaeszközt (és a rakományt), ill. a gépre ható billentő nyomatékot (Smart Handling, Smart Loanding).

A rakodók kezelési komfortja is folyamatosan kedvező irányban változik, nagyobbak lettek a biztonsági vezetőfülkék, több üvegfelülettel, jobb kilátással a munkaterületre. Jellemző a többfunkciós (5–7) egykaros plusz pedálos vezérlés, az egyidejűleg végezhető műveletek összekapcsolása. Jól áttekinthető műszerezettség, klíma, a teljes munkaterület LED megvilágítása, tolatókamerák, az ülésbe beépített motorleállító és parkolófék aktiváló kapcsoló mind a kezelő kényelmét és biztonságát hivatott növelni.

A teleszkópos rakodók zömén karbantartáskönnyítő központi zsírzó berendezés található.

A teleszkópos rakodók munkaeszköz-választéka is folyamatosan bővül, nem számít ritkaságnak a 20–30 féle adapter sem, amelyek a különféle kanalaktól, villákon át a seprűhengerekig terjedhet.

A rakodóknak minden tekintetben meg kell felelnie az EN 1459 szabványnak és az EU 167/2012 EU-s normatívának.

A következőkben csokorba szedjük a legnagyobbnak számító és a magyarországi mezőgazdasági géppiacon is érdekelt gyártók új innovációit, fejlesztéseit: Magyarországon az egyik legnagyobb számban üzemelő Manitou az új New Ag teleszkópos rakodócsaládjával jelent meg tavaly a piacon. Az új 15 tagú New Ag MLT család emelőképessége 2,5 tonnától 6 tonnáig terjed, az emelési magasságuk pedig 5,9 és 9,6 m között változik. A legkisebbet 75 LE Kubota motor, a három legnagyobbat 141 LE-s John Deere EU Stage IV normás motor, a többi 11 modellt pedig 101 és 136 LE közötti teljesítményű Deutz EU Stage IV normás, négyhengeres turbódízel motorok működtetik. A sebességváltójuk többféle – 4/4 vagy 5/3, vagy 6/3 fokozatú, ill. nyomatékváltós powershift; 2/2 fokozatú tiszta hidrosztatikus, vagy M-Varioshift; ill. M-Vario Plus +CVT teljesen fokozatmentes – típustól és típusváltozattól függően. A végsebességük is 30 és 40 km/h között változik. A kisebb teljesítményűek hidraulikus rendszerét 90–104 l/min szállítási teljesítményű fogaskerék szivattyú szolgálja ki 235–250 bar nyomáson. A nagyobb teljesítményűekben 150–200 l/min teljesítményű, 270 bar maximális nyomású Load Sensing Ultra (LSU) változtatható szállítású axiáldugattyús szivattyú dolgozik. A rakodók intelligens vezérlésű regeneratív hidraulikus rendszerrel készülnek. A teleszkópos rakodók összes funkciója egy jobbkezes JSM joystickkal és arra telepített nyomógombokkal vezérelhető. A gémeken Active CRC lengéscsillapítás található. Tágasabb, ívelt üvegezésű, komfortosabb és kényelmesebb vezetőfülke Easy Step beszállással található a gépeken. Pótkocsik vontatásához megfelelő felszereléssel rendelkeznek. Újdonság a Manitou kínálatában az MLA 145 LE-s törzscsuklós kormányzású homlok gémmel készülő modell, amely 3,3 tonnát képes rakodni egyszerre 5 m magasságban.

A CLAAS is lecserélte a korábban a Kramer céggel kooperációban gyártott SCORPION teleszkópos rakodó családját. Az új kooperációs partner a Liebherr, amely szintén gyárt saját márkanév alatt is teleszkópos rakodókat (ugyanúgy, mint a Kramer is). A korábbi nyolc SCORPION modell emelőképessége 3,0 és 5,5 tonna között, az emelési magassága 6,15 és 8,75 m között, míg a motorjai teljesítménye 136 és 156 LE között változott.

Az új (liebherres) CLAAS SCORPION család 7 tagú. Az emelőképességük 3,3 és 5,6 tonna között, az emelési magasságuk pedig 6,13 és 9,75 méter között változik. A CLAAS megtartotta a korábbi Deutz TCD 3,6 L4 és TCD 4,1 L4 turbódízel motorokat 136 és 156 LE névleges teljesítménnyel, de EU Stage IV normás katalizátorokkal. A motorokat Dinamic Power teljesítményszabályzóval és Dinamic Cooling reverzibilis hűtőventilátorral látják el. Az új SCORPION rakodókban új három fokozatú (0-7/0-20 és 0–40 km/h) hidrosztatikus VARIO POWER sebességváltó található. A sebességváltó Smart Roading vezérléssel is rendelkezik, amely Transport/Fahr üzemmódban ECO (1900 f/min) motorfordulatszámra szabályozva teljesíti a 40 km/h sebességet. A rakodók hidraulikus rendszerét 160 és 200 l/min közötti változtatható szállítási teljesítményű LS (Load Sensing) axiáldigattyús szivattyúk szolgálják ki 240 vagy 270 bar nyomáson. Kényelmesebb, jobban áttekinthetőbb a vezetőfülke, a funkciók egykaros joystickról vezérelhetők, az emelési folyamatot Smart Loading gém- és munkaeszköz-szabályzó szabályozza.

A CLAAS az idén új 7 tagú TORION homlokrakodó családdal is debütál a piacon, amely a szintén a Liebherr együttműködés terméke. Ezeknek a klasszikus homlokrakodóknak az emelőképessége 3,45 és 12,4 tonna között, a motorteljesítményük 63 és 228 LE között változik.

A teleszkópos rakodók piacán erősnek számít a Merlo is, amely Európában és hazánkban is komoly piaci részesedést mondhat magáénak. Évente 5000 db teleszkópos rakodót gyárt, 90%-át exportpiacokon értékesíti, 50 országban üzemelnek rakodói, 600 dealerrel dolgozik világszerte. Egyedüliként gyárt hibrid (dízel-elektromos) meghajtású teleszkópos rakodót is (TF 40.7 Hybrid). Mezőgazdasági felhasználásra a 2,7 és 3,3 t közötti emelőképességű és 6 és 9 m közötti emelési magasságú Compact, 3,3 és 4,2 t közötti emelőképességű és 7 és 10 m közötti emelési magasságú Turbofarmer, valamint a 3,4 és 4,0 t emelőképességű, 7 és 9,6 m közötti emelési magasságú Multifarmer modelleket gyártja. Ez utóbbi család traktorfunkciókat is képes ellátni, mivel szabványos hátsó hidraulikus 3 pontos függesztő berendezéssel és TLT-vel is rendelkezik. A Turbófarmer rakodócsaládjuk rendelkezik a legszélesebb kínálattal. Mintegy 25 féle változatban készül. Teljesítménytől függően 122 vagy 150 LE-s Deutz TCD 3.6 L4 vagy 4.1 L4 Stage IV környezeti normás turbódízel motorok találhatók bennük, EPD (Eco Power Drive) elektronikus teljesítményszabályozással. A legújabb modellekben 0–40 km/h közötti tartományban szabályozható fokozat nélküli CVT Tronik sebességváltó található SC (Speed Control) vezérléssel. A gémrendszer DLC- (Dynamic Load Control) vezérléssel és BSS (Boom Suspension System) gémcsillapítással dolgozik. A tágas és komfortos CS vezetőfülkében található E-Joystik multifunkciós kezelőkarral irányítható a teljes rakodási művelet. A Multifarmer modelljeik erősebb FS (Flow Sharing) hidraulikaszivattyúval rendelkeznek, szabványos hidraulikus 3 pontos a hátsó függesztőművük, amely 3,0 tonnás munkagépek üzemeltetésére is alkalmas, valamint 20 t össztömegű pótkocsit képes vontatni. A mechanikus meghajtású hátsó TLT-jük, két – 540 és 1000 f/min – fordulatszámmal üzemeltethető.

Jelentős számban találnak gazdára a mezőgazdaságban a New Holland LM Compact, Standard és Elite típusú teleszkópos rakodói is, amelyek közül a Compact modellek 2,5–2,8 t emelőképességgel és 5 ill. 6 méteres emelési magassággal készülnek. Motorteljesítményük 75–101 LE. A legszélesebb választékot az LM Standard modellek alkotják, amelyek emelőkapacitása 3,2 és 4,2 tonna között, az emelési magassága pedig 6 és 9 m között változik, motorjaik teljesítménye 111 LE-től 121 LE-ig terjed. A legnagyobb teljesítményű változatokat az Elite modellek képviselik 3,5 és 4,2 tonna emelőképességgel és 6, ill. 7 méteres emelési magassággal. Motorjaik teljesítménye 129 és 143 LE között változik. Valamennyi modellben 4,5 literes, négyhengeres, elektronikusan vezérelt EU Stage IV normás, FPT gyártmányú NEF 4.5 L turbódízel szolgáltatja a hajtóteljesítményt. Compact és Standard rakodókban 4 előre/3 hátra fokozatú, az Elitekben 6/3 fokozatú, elektronikusan kapcsolható powershift sebességváltók találhatók, amelyek 40 km/h max. sebességre képesek, többféle (Load, Transport, kézi és automata) móduszba kapcsolható. A hidraulikus rendszerüket többnyire 120 l/min szállítási teljesítményű LS (Load Sensing) rendszerű szivattyú szolgálja ki 250 bar nyomáson, az Elite változatok szivattyújának  a teljesítménye 140 l/min. A rakodók teljes egészében joystickról vezérelhetők, a kormányberendezésük kormányzássegítő rendszerrel, a futóművük LS korlátozott csúszású differenciálzárral (Limited Slip). Rendkívül komfortos, alacsony zajszintű a Vision típusú vezetőfülkéjük.

A New Holland testvérmárkája a Case IH is megújította a Farm Lift teleszkópos rakodóinak legtöbb modelljét. Új Stage IV normás FPT.NEF motorok kerültek a gépekbe 121 és 145 LE közötti teljesítménnyel. A robotizált és Power Shutle elektronikus irányváltóval felszerelt 4/3 fokozatú AutoShift sebességváltójuk több üzemmódba (szállítási, rakodási stb.) kapcsolható. A hazai piacon erős a pozíciója a JCB teleszkópos rakodóknak is, amelyek közül a Laadal 500-as család Agri, AgriPlus, AgriSuper és AgriPro változatait vásárolják szívesen a hazai gazdaságok. Ezeknek az emelőképessége 3,1 és 6,0 tonna között, az emelési magasságuk pedig 6 és 9,5 m között változik, többségüknek motorteljesítménye 125 LE, a legnagyobb, AgriPlus 560-80 típusú modellé pedig 145 LE. Mindegyikükben a legújabb fejlesztésű JCB Ecomax motorok találhatók. A JCB teleszkópos rakodók négyféle 6 fokozatú mechanikus Torque Loch, kétféle hidrosztatikus és a legújabb automata Dual Tech sebességváltóval készülnek. Ez utóbbi automatikusan változtatja a mechanikus és hidrosztatikus teljesítmény-átviteli ágát a sebesség függvényében. Az Agri modellekben 140 l/min szállítási teljesítményű JCB Variflo hidraulikaszivattyú található, amely 250 bar nyomáson dolgozik és a terhelés függvényében szállít olajat. Regeneratív gémhidraulika, Smoth Ride gémcsillapítás, a kormányközpontosító automatika, egykaros joystickos irányítás jelenti az innovációt a rakodókban. Új modellcsalád a JCB-től a csuklós kormányzású TM 320-as 3,3–4,0 m közötti teleszkópos rakodócsalád 130 és 145 LE-s motorokkal, 6 sebességes powershift váltóval, 40 km/h végsebességgel.

Ugyancsak jól ismert név a teleszkópos rakodók világában a Bobcat, amely a magyar piacon is régóta jelen van. A teleszkópos rakodók ugyancsak széles kínálatával rendelkezik, amelyek emelőképessége 2,2 és 4,0 tonna között, emelési nagysága pedig 5 és 10 m között változik. (Ennél nagyobb emelési magassággal az építőipar számára gyárt gépeket.) Mezőgazdasági felhasználásra a TL 358 Agri, TL 358 Agri Plus, TL 38.70 HF Agri és TL 470 HF Agri modelleket gyártja 3,5 és 4,0 tonna közötti emelőképességgel és 6–8 m közötti emelési magassággal, amelyekben kívánságra 102 és 122 LE-s Perkins vagy Deutz EU Stage IV normás motorok találhatók. Elektronikusan vezérelt a hidrosztatikus hajtásrendszerük, 100 és 190 l/min közötti szállítási teljesítményű az LS típusú hidraulikaszivattyújuk, Eco üzemmód, regeneratív hidraulikus rendszer, SHS (Smart Handling System) gémvezetés, panorámafülke és FCS (Fast Connect System) munkaeszköz gyorscsatlakozó rendszer az újdonság a rakodókon.

Széles teleszkópos rakodó portfólióval rendelkezik a Faresin is, amely többnyire 2,5 és 4,5 t közötti emelőképességgel és 6–11 m közötti emelési magassággal gyártja 102 LE-s Deutz motorokkal gyártott gépeit. A mezőgazdaság számára az Agri és Agri Top változatokat ajánlja. Hidromechanikus kombinált powershift sebességváltójuk 4 előre és 4 hátra fokozattal rendelkezik, mind a mechanikus, mind a hidraulikus ágban 2-2 fokozat kapcsolható, de más-más sebességtartományokban. Ezzel üzemanyagot lehet megtakarítani. Motorikus kormány, billenésgátló berendezés, mozgásblokkoló, négyfunkciós joystick, pótkocsivontatás az újdonságuk. Az AgriTop modelleket pedig hátsó hidraulikus függesztő berendezéssel és kétfokozatú hátsó TLT-vel is szállítják.

A hazai piacon tradicionális rakodómárkának számít a Caterpillar is, amely a világ egyik legnagyobb nehéz rakodógépgyártójának számít. A teleszkópos rakodó választéka viszonylag szűk, több modelljét is kifuttatja, legalábbis Magyarországon. A mezőgazdasági alkalmazásra a TH 330 B, a TH 357 D, a TH 3510 D és a TH 408 D modellek javasolhatók, amelyek 3,1 és 4,0 t közötti emelőképességgel, 7 és 10 m közötti emelési magassággal készülnek. Caterpillar/Perkins motorjaik teljesítménye 102 és 145 LE között változik. Elektronikusan vezérelt, több fokozatba kapcsolható a hidrosztatikus hajtóművük.

Az olasz Dieci is nagy teleszkópos rakodógépgyártónak és népszerűnek számít Európában, igen széles a termékportfóliója. Mezőgazdasági alkalmazásokhoz a megújult AgriFarmer, AgriStar, AgriMax és AgriTech, ill. az újfejlesztésű törzscsuklós kormányzású AgriPivot modellek közül lehet választani. Az AgriFarmer modellek 2,8 és 3,2 tonna közötti emelőképességgel és 6 ill. 9 m közötti emelési magassággal, 101 LE-s Kubota motorokkal, hidrosztatikus (H) vagy Varió (VS) fokozat nélküli hajtóművekkel. Szivattyújuk 115 l/min teljesítményű 230 bar nyomáson. Az AgriStar modellek 3,7 és 3,8 t teherbírású gémmel, 7 és 10 m közötti emelési magassággal rendelkeznek. 114 LE Kubota motor működteti azokat, 170 l/min teljesítményű a szivattyújuk. Elektronikus vezérlésű hidrosztatikus a hajtóművük. Igazi „nagyágyúk” az Agrimax modellek, gémterhelésük 4,5 és 7,5 tonna között, emelési magasságuk 8 és 10 m között változik, 140 LE-s FPT motorok az erőforrásuk. Hidrosztatikus (H) vagy Vario (VS) a sebességváltójuk. A két modellből álló AgriTech traktorokén is használható univerzális modell 3,2 és 3,5 tonna emelőkapacitással,  7 és 9 méteres emelési magassággal, VS EVO 2 sebességváltóval, amely móduszban (normál, Eco, Lander és Creeper) üzemeltethető. A Dieci új innovációi az Ecological motorok, a CE hidrosztatikus hajtás, a két hidromotoros VS EVO 2 Vario hajtás P-ECS szabályzóval, az Agility kormányzás, az Easy Ride és Easy Dumping gémvezérlés, valamint a DCS (Descent Control System) ellenőrző rendszer.

A Kramer az utóbbi időben lett népszerű a hazai piacon a teleszkópos rakodóival. Kínálata 9 modellből áll, amelyek közül a 2,7–5,5 tonna közötti emelőképességű és 6,0 ill. 8,7 m emelési magasságúak számítanak mezőgazdasági érdeklődésre. Kohler és Deutz gyártmányú motorjaik vannak, korábbi 75, míg utóbbiak 136 vagy 156 LE-sek. A Kohler motorok EU Stage IIIB besorolásúak, míg a Deutz motorok EU Stage IV normásak. Az LS szivattyú teljesítménye 90 és 187 l/min között változik. A hajtásrendszerük EcoSpeed vagy EcoSpeedPRO fokozatmentes hidrosztatikus Smart Driving automatikus fordulatszám-szabályozással. A gémjük tartozéka a Smart Handling rakodást segítő és szintező rendszer.

A Claas ruhát felvett Scorpion rakodók mellett a Liebherr saját modelljeivel is jelen van a magyar piacon. 27 féle modell szerepel a „Top-of-the-Line” kínálatukban, 6 méteres emelési magassággal 3,5 tonnás, 7 méteres emelési magassággal, 3,2–5,5 t közötti emelőképességű és 10 méteres emelési magassággal 3,3 tonnás modell közül választhatók a rakodóik, amelyek 136 vagy 156 LE-s Liebherr/Deutz motorokkal és Liebherr Comfort Drive fokozatmentes, hidrosztatikus sebességváltóval rendelkeznek.

A Schäffer és a Weidemann a kompakt kisrakodók (Hofladerek) nagy gyártói, de egyes modelljeiket teleszkópos gémmel is gyártják. Jellemzőjük a 2 tonna alatti emelőképesség. Ezek közé sorolhatók a Weidemann T 45 LT 55 és T 60-as kisméretű típusai, amelyek az istállókban is jól mozognak. A Weidemann legújabb innovációja az újfejlesztésű T 4512 és T 6025 teleszkópos rakodóinál alkalmazott gémsüllyesztő biztonsági rendszer, amely a tavalyi Agritechnicán innovációs díjat is kapott. Lényege, hogy a gémsüllyesztésénél a gém behozódik és a teherbillentő nyomatéka nem változik.

A másik újdonságuk a Weidemann T 4270 csuklós kormányzású, nagy teherbírású teleszkópos rakodó, amely a család legnagyobb kapacitású tagja.

A Schäffer újdonságai pedig a csuklós kormányzású (Teleradler) 18620T, a 9310T és 9330T modellek, amelyek 122 és 130 LE Deutz motorjaikkal, 3,0–4,2 tonna kapacitásukkal már komoly teljesítményre képesek.

Dr. Hajdú József

A cikk szerzője: Dr. Hajdú József

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Traktoros homlokrakodók

Traktoros homlokrakodók

Európában a mezőgazdasági rakodási munkák nagyobbik részét a traktoros homlokrakodók végzik. A családi kisgazdaságok szinte mindegyikében megtalálható...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?