Traktoros homlokrakodók

Agro Napló
Európában a mezőgazdasági rakodási munkák nagyobbik részét a traktoros homlokrakodók végzik. A családi kisgazdaságok szinte mindegyikében megtalálhatók ezek a sokoldalúan használható, univerzális rakodó eszközök.

Nyugat-Európában az ún. Utility (farmmindenes) 60–140 LE közötti motorteljesítményű traktorok zöme fel van szerelve homlokrakodóval is, amelyeket naponta használják a szérűkben, az istállókban, az udvari munkáknál és a szántóföldön, ill. a legelőkön végzett munkák során sem kerülnek le a traktorokról. Bár léteznek olyan gyorskapcsolási megoldások, amelyek segítségével már 2-3 perc alatt lerakható, vagy újra felvehető a rakodó a traktorra. Nem véletlen, hogy ennyire népszerűek a kisgazdaságokban, mivel megfizethető (6–20,0 millió HUF közötti) áron beszerezhetők, míg a magajáró homlok- és teleszkópos rakodókért ennek többszörösét kell megfizetni, ráadásul ez utóbbiak a kisgazdaságok körében csak alacsony kihasználás és magasabb költségek mellett üzemeltethetők, lekötik azok tőkéjét.

A traktoros homlokrakodóknak az is előnye, hogy ahol a traktor geometriailag közlekedni képes, ott a homlokrakodóval és rakományával elfér. A kezelésük is gyorsan hozzá tanulható a traktor kezeléséhez. A traktoros homlokrakodók először az 1950-es években jelentek meg Európa mezőgazdaságában. A méretük, a kapacitásuk és a teljesítőképességük a traktorok technikai fejlesztésével együtt fejlődött.

Az elmúlt 70 év alatt növekedett az emelőképességük, az emelési magasságuk, csökkentek a rakodási ciklusidők. A traktorok vezérlése is igazodott a rakodók üzemeltetéséhez.

A mai 15 és 350 LE közötti motorteljesítményű traktorok zöméhez választható már a piaci kínálatból homlokrakodó. Mivel a kereslet irányukban folyamatosan nőtt, a gyártók és a gyártott típusok száma is egyre bővült az elmúlt években.

Jelenleg több mint 20 gyártó gyárt Európában traktoros homlokrakodót, a gyártott típusok és típusvariációk száma pedig meghaladja a 600-at.

A rakodók a legtöbb traktorgyártó kínálatában is jelen vannak. A nagy homlokrakodó gyártók több márkanév alatt is forgalmazzák a rakodóikat, sokszor a traktorok márkanevére keresztelve. A használatuk is kiszélesedett, nemcsak rakodási, hanem kommunális takarítási, sövénynyírási, gallyazási, gyomirtási, szárzúzási stb. feladatokat is képesek elvégezni. Ezeknek megfelelően bővült a munkaeszközkészletük is.

A homlokrakodók kiválasztásának főbb szempontjai:

  • A rakodott termények, anyagok fizikai jellemzőinek meghatározása.
  • Az elvárt rakodási teljesítmények kitűzése.
  • A kívánt rakodási (emelési) magasság megválasztása.
  • Ömlesztett és/vagy egységrakományok, különböző térfogattömegű ömlesztett anyagok (bálák, konténerek stb.) kiválasztása, rakodási technológiák figyelembevétele.
  • Az emelőképesség megválasztása, a traktorkategória (motorteljesítmény, tömeg stb.), a traktor mellsőtengely terhelhetősége, pótsúlyozhatósága és a traktor hidraulikus paraméterek alapján.
  • A geometriai követelmények figyelembe vétele (ajtónyílások, épületek, színek belmagassága, garatok, szállítóeszközök megközelíthetősége stb.).
  • Az elvárt ciklusidők (markolás, emelés, ürítés, előrehaladás, süllyesztés, visszatérés) nagysága, a rakodási műveletek gyorsasága.
  • Terepviszony figyelembe vétele.
  • A kezelésével megbízott traktorvezetők képességeinek számbavétele (ez jelentősen befolyásolhatja a teljesítményeket).

A traktoros homlokrakodók konstrukciós felépítése

A rakodók az üzemeltető traktorral együtt képeznek egy működési és funkcionális egységet. Ezért az első lépés a rakodónak a traktorhoz történő csatlakoztatása. Ez történhet szereléssel vagy gyorscsatlakozók segítségével.

A szerelésnél a robusztus tartóvázat, amely a gémtartók csuklópontjait és az emelő munkahengerek támaszkodó pontjait is tartalmazza, csavarokkal rögzítik az alváz motortartó keretének főtartóihoz.

A csatlakozásokat a rakodókat gyártók az egyes traktormodelleknek megfelelően alakítják ki, ill. ha ritkaságnak számító modellről van szó 3D-s szkenneléssel felvételezik és pontosan gyártják le az illesztéket. A szerelést igénylő csatlakoztatás időigényes művelet, ezért nem is szívesen szerelik le a gazdák az ilyen rakodókat a traktoraikról, hanem a rakodáson kívüli munkáknál is az emelő gém rendszeresen traktoron marad.

Főleg a nagyobb teljesítményű traktorokhoz kifejlesztett rakodóknál azonban gyakori a homlokrakodó gyorscsatlakoztatása a traktorokhoz. Ebben az esetben csak a gyorscsatlakozók traktoroldali párjait kell egyszer felszerelni a traktorra, amelyhez a rakodógém tartóihoz tartozó gyorscsatlakozó felekkel, a támasztólábakkal megfelelő magasságban felállított rakodót, a traktor előrehaladás közben ráállással képes felvételezni. A vezetőnek csak a rögzítőcsapokat kell elhelyezni a gyorskapcsoló szerkezetbe. Mindezek mellett mindkét esetben (szerelésnél és gyorscsatlakozásnál) a hidraulikus tömlők csatlakoztatása még a feladat, amely történhet a tömlők egyenkénti, vagy csoportos csatlakoztatásával. A kiépített hidraulikus körök számától függően, ez 4–8 db tömlő csatlakoztatását jelentheti. A csoportos csatlakoztatás „Machmulti, Multi Connector, FastLock csatlakozók” segítségével egy mozdulattal elvégezhető több hidraulikus kör csatlakoztatása olajcsöpögés nélkül. A homlokrakodónak a traktorhoz történő fel- és lecsatlakoztatása, gyorscsatlakozók segítségével, csupán 2-3 percet vesz igénybe. Szereléssel ez órákat is igényelhet és még daruzásra is szükség lehet.

A traktoros homlokrakodók gémjei kb. 110 fokos szögben megtört szekrényes kialakítású, egyenszilárdságú párhuzamos tartókból épülnek fel, amelyeket kereszttartók merevítenek. A gémszerkezet végén jellemzően a munkaeszközök csatlakoztatásához gyorscsatlakozókat alakítanak ki, amelyekkel a munkaeszközök cseréje egy mozdulattal elvégezhető és ehhez a traktor vezetőjének nem is kell kiszállnia a vezetőfülkéből. Az utóbbi időben gyorsan terjedő Euro3 Kombi szabványos gyorscsatlakozók (AutoLock, SpeedLink, SynchroLock, FastLock) alkalmazásával és segítségével a különböző márkájú traktoros homlokrakodók munkaeszközeit már csereszabatosan lehet használni.

A gém emelését a jobb- és baloldali gémtartó és a csatlakozó vázkeret közé beépített egyes, vagy kettős működésű hidraulikus munkahengerek végzik. Ezek mérete és erőkifejtése a rakodó teherbírásától függ. Az emelő munkahengerek körébe fojtó-, zuhanásgátló és gázrugós lengéscsillapító hidroakkumulátorokat építenek be. A hidraulikus lengéscsillapítások védik a rakodókat a lökésszerű dinamikus terhelésektől, javítják a stabilitást és csökkentik a rakodási (szóródási, kibomlási stb.) veszteségeket (SchockEliminator, Soft Drive).

Egyes modelleknél a csillapítás mértéke a traktor vezetőfülkéjéből is szabályozható. A munkaeszközök működtetésére a gém könyökrésze és a munkaeszközök csatlakoztatására szolgáló keret közé két párhuzamos, kettős működésű hidraulikus munkahenger kerül beszerelésre. Ezekkel billenthetők és üríthetők a rakodó munkaszerszámai (kanalak, villák stb.). A két munkahengerpár működésének összehangolásával hidraulikusan valósítják meg a munkaeszközöknek (rakományoknak) a talajjal párhuzamos emelését (ACS/SCS). Erre a célra a kisebb kapacitású, olcsóbb homlokrakodókon mechanikus párhuzamvezetőket alkalmaznak. Egyes gyártók pedig alternatív megoldásként kínálják ezt. A két (emelő és billentő) hidraulikus körök mellett gyakran építenek ki harmadik vagy negyedik hidraulikus kört is a gém végébe, a speciális munkaeszközök (magas emelésű keretek, seprűk, silómarók, takarmánykeverő-kiosztó kanalak stb.) működtetéséhez. A hidraulikus csővezetékeket gyakran vezetik a szekrényes kialakítású gémtartókban, részben a sérülések csökkentése miatt, részben hogy ne zavarják a vezető számára a munkaterület belátását.

A traktor homlokrakodók vezérlése

A működtetésük mindig az üzemeltető traktor hidraulikus rendszeréről történik, a vezérlésük pedig a traktor vezetőfülkéjébe telepített kezelőelemek segítségével végezhető. Minél nagyobb a homlokrakodó gépek teljesítménye, annál nagyobb munkahengerek kerülnek beépítésre a gémrendszerbe és még gyakran plusz hidraulikus fogyasztókat is ki kell szolgálni, annál nagyobb hidraulikus teljesítményt (szivattyú teljesítményt, kivezethető olajmennyiséget, olajnyomást) igényelnek a gépek a traktortól. Ezért fontos követelmény a kiválasztásnál az elvárt traktor hidraulikus paramétereinek pontos ismerete.

A traktorokon a homlokrakodók üzemeltetéséhez kiépített hidraulikus csatlakozások körébe hidraulikus vagy elektrohidraulikus vezérlésű szelepek találhatók, amelyekkel vezérelhető az olajáramlás iránya. A szelepek hidraulikus vagy elektrohidraulikus vezérlése (működtetése) hidraulikus vezérlőtömbök, vagy elektrohidraulikus vezérlőközpontok segítségével történik (Propilot, Flexpilot, Techpilot, Electropilot). Az utóbbiakra jellemző, hogy a traktorba már gyárilag beépítik a homlokrakodót működtető többfunkciós joystick-ot, vagy a rakodóval együtt szállítanak olyan vezérlő (joystick) szettet, amely viszonylag könnyen beszerelhető a traktor vezérlőpultjába.

A joystick-os vezérlésnél a kar előre és hátra, ill. jobbra és balra mozgatásával működtethető az emelő és a kanálműködtető funkciók. A joystick-on elhelyezett gombokkal pedig további funkciók vezérelhetők (pl. a traktor haladási irányának kapcsolása).

A rakodó működési sebessége – a rakodási ciklusidő – a motorfordulaton keresztül a hidraulika szivattyú szállítási teljesítményével növelhető vagy csökkenthető. A rakodási ciklusidők a gépeknél átlagos körülmények között rendszerint 40–50 sec között alakulnak. Traktorokkal szemben fontos elvárás, hogy hidraulikus vagy elektrohidraulikus haladási irányváltó kapcsolóval és kuplungolás nélkül működtethető sebességváltóval (SyncRewers, PowerShuttle, ShuttleCommand) rendelkezzenek a gyors irányváltás, ill. az előre- és hátrafelé haladáshoz. A legkorszerűbb traktorokon már sebesség- és haladásmemória is rendelkezésre áll, a gyakori mozgásmódok automatikus ismétléséhez.

Fontos követelmény, hogy a homlokrakodót üzemeltető traktorok vezetőfülkéje jó kilátást biztosító tetőablakkal is rendelkezzen a rakodó függőleges munkaterületének jobb belátásához. Erre egyedüli megoldást kínál a CLAAS, ahol a mellső szélvédővel egybeépített, annak folytatásaként alakították ki a tetőablakot, más traktorokon a kormányoszlop fölötti tetőrészbe építenek be átlátszó, legtöbbször nyitható- és árnyékolható tetőablakot.

Munkaeszközök és anyagmozgatási technológiai alkalmazások

A homlokrakodók munkaeszköz-kínálata egyre bőségesebb. Gyakorlatilag a mezőgazdaságban előforduló legtöbb rakodási feladathoz választható hozzájuk megfelelő munkaeszköz.

Az egyik leggyakoribb rakodási feladat számunkra a különböző térfogattömegű (kg/m3) ömlesztett termények, anyagok (föld, műtrágya, szemes termények, gyökgumósok stb.), kanállal történő rakodása. Ezekhez alap-, univerzális-, föld-, termény-, többfunkciós, nagy térfogatú kanalak állnak rendelkezésre. Az almostrágyák, komposztok mozgatásához trágyavillák, markolókanalak és markolóvillák választhatók.  Egyik fontos logisztikai terület a nagybálák rakodása és mozgatása.

Ehhez különböző bálatüskék (egyes és többes), bálakarmok, a kíméletesen dolgozó bálafogók, fordítófejes bálafogók állnak rendelkezésre. Silókazal terítésére és egyengetésére silótoló-, rendező villák is elérhetők. Raklapok, rakományok mozgatására raklapemelő villák választhatók. Daruzáshoz és Big-Bag zsákos technológiákhoz emelőhorog is rendelkezésre áll. Különböző tolólapok a tereprendezéshez, hóeltakarításhoz kínálnak megoldásokat. Silóharapó, silómarkoló és keverő-kiosztó kanál a takarmányozásban használható jól ki. Különféle takarítóeszközök, tolt kivitelű seprűk, kefék, hajtott forgókefés és hulladékgyűjtő seprűk az istállótakarításban és a kommunális területeken tesznek jó szolgálatot. A gödörfúrók a tartóoszlopok és kerítések építésében, ill. az egyéb célú oszlopállításban hasznosak.

De különböző szántóföldön használatos eszközök, pl. tolt kivitelű talajhajtású késes száraprító hengerek, hajtott szárzúzók üzemeltetésére, vagy sövénynyírók, fűrésztárcsás ágvágók, fasorok koronaalakítására is alkalmasak.

Bizonyára még ezeken kívül is akad számukra felhasználási terület. A homlokrakodók extra felszerelései között megtalálhatók a traktorvezetőt tájékozató monitorok, a mérleg és a rakodási teljesítményösszegző, továbbá a rakodóeszköz LED megvilágítása és rakodást ellenőrző kamera.

Főbb műszaki paraméterek és árak

Az európai piacon megvásárolható traktoros homlokrakodók – Egyszerű/Solid/Compact, Standard/Classic és Power/Profi – kategóriákba sorolhatók be.

Az egyszerűbb kivitelek kisebb teherbírással, emelési magassággal és szerényebb konstrukciós tartalommal bírnak, ill. az olcsóbb kategóriákat képviselik. Jellemzően 1,5 tonna alatti emelőképességgel és 2,9–3,5 m közötti emelési magassággal rendelkeznek.

A Standard/Classic/Compact és a Standard/Classic rakodók többféle műszaki tartalommal készülnek, közepes árfekvésűek, az emlőképességük 1,5–2,5 t között, emelésmagasságuk leginkább 3,5 és 3,9 m között alakult.

A legkorszerűbbek közé sorolhatók a Power/Profi magas műszaki tartalommal bírók, melyek 3,9 és 4,75 m közötti magasságra akár 2,6–3,7 tonnát is képesek felemelni. Az emelési kapacitásuk függvényében változik a traktorokkal szemben támasztott igényük is. A homlokrakodók 1 tonna emelőképességre vetített fajlagos nettó (áfa nélküli) ára is kapacitásuktól és a felszereltségüktől függően változik. Az árukat jelentősen növeli a magasabb emelési magasság is.

Az európai piacok átlagában egyszerűbb felépítésű traktoros homlokrakodók fajlagos ára 1800 és 2400 euró/t emelőképesség (570 ezer és 760 ezer HUF/t) között, a Standard/Classic, már korszerűbb és nagyobb kapacitásúaké 2600 és 3400 euró/t emelőképesség (820 ezer és 1070 ezer HUF/t) között, a legkorszerűbb és legnagyobb teljesítményűeké pedig 3.800 és 6.000 euró/t emelőképesség (1200 ezer és 1900 ezer HUF/t) között változik a márkától és felszereltségtől függően.




Dr. Hajdú József

A cikk szerzője: Dr. Hajdú József

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Kék ikon keskeny nyomtávon

Kék ikon keskeny nyomtávon

Már közel 40 éve része a Landini gyár stratégiájának a specializáció és az erőforrások technológiába való integrálása. Az első gyümölcsösök számára te...

Traktor vezetőfülkék világa

Traktor vezetőfülkék világa

A traktorok vezetőfülkéje az a munkahelyi környezet, ahol a jármű vezetőjének akár naponta – ha megszakításokkal is – 8-12 órát is el kell töltenie. N...

Az „Év Traktora 2020” cím nyertesei

Az „Év Traktora 2020” cím nyertesei

Az elmúlt évben 12 gyártónak 17 traktora volt versenyben négy (szántóföldi, farmmindenes, speciális és fenntartható) kategóriában. A Fendt és a New Ho...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?