2024. november 2. szombat Achilles

Nincs megállás a gabonakombájnok fejlesztésében

Agro Napló
A szemestermények betakarításában nélkülözhetetlen gabona arató-cséplő gépek a traktorok után a szántóföldi növénytermesztést folytató gazdaságok legfontosabb alapgépei.

A magajáró változataik első példányai 80 évvel ezelőtt jelentek meg a mezőgazdaságban.  Fejlesztésük és gyártásuk 70 évvel ezelőtt a 40-es évek végén és az 50-es években gyorsult fel és a világ számos országában gyártották a hagyományos keresztdobos – szalmarázós konstrukciókat, amelyeknek a motorteljesítménye, az áteresztőképessége és szemteljesítménye az évek során folyamatosan növekedett, napjainkig mintegy tízszeresére. Az 1970-es évek közepén jelentek meg a hosszdobos rotoros (Axial Flow) cséplő-magleválasztó rendszerű gabonakombájnok (New Holland, CASE  IH, Gleaner). Az 1990-es évek közepétől kerültek használatba – keresztdobos cséplőrendszerrel és rotoros magleválasztóval rendelkező – hibrid kombájnok. Mindkét konstrukciós fejlesztés az áteresztőképesség és szemteljesítmény növelését célozta.

A világon mintegy húszféle kombájn­márkával lehet találkozni a piacokon, ezen belül 14 márka uralja az európai és az észak-amerikai piacokat.

 „Az éves eladások belőlük 30–35 ezer db közöttire adódnak világszerte.”

A legtöbb kombájnkonstrukciót az AGCO (Challenger/Fendt Massey Ferguson) gyárt, amelyek között szerepelnek szalmarázósok, hibridek és rotorosok egyaránt. A legtöbb gabonakombájnt a John Deere állítja elő évente, amelyek az 5 és 6 szalmarázós (T és W), ill.  S-jelű rotoros (hosszdobos) konstrukciókból tevődik össze. Korábban a John Deernek is volt hibrid kombájnja is. A második legnagyobb gyártó a világon a CLAAS, amely a keresztdobos, szalmarázós és hibrid kombájnjait a legszélesebb szortimentben gyártja. Keresztdobos cséplőszerkezetű konstrukciókból 4/5 és 6 szalmarázós változatokat (AVERO, TUCANO, LEXION), míg hibrid rendszerűeket egy- és kétrotoros kivitelben (LEXION 700/TUCANO 500) is gyárt. A New Holland gyártmányok között 4/5 és 6 szalmarázós (TC/CX), ill. kétrotoros hosszdobos konstrukciók szerepelnek (CR). A Rostselmash/Versatile is nagy gyártónak számít, szalmarázós és egyrotoros kombájnokat is előállít. A CASE IH a klasszikus egyrotoros (AF) kombájnok legnagyobb gyártója a világon. Rajtuk kívül még a nyugati régióban számottevő kombájngyártónak számít a finn Sampo-Rosenlew, keleten pedig a fehérorosz Gomselmash, valamint a kínai Foton Lovol is. Talán nem is kell hangsúlyozni, hogy a legtöbb fejlesztés a legnagyobb piaci szereplőktől (AGCO, CLAAS, CASE IH, New Holland) kerül ki, de a többi gyártó is igyekszik legalább követő fejlesztésekkel lépést tartani velük.

Fejlesztések a kombájnok erőforrásainál

Az arató-cséplő gépek többségében új fejlesztésű, rendkívül korszerű, két teljesítményszinten dolgozó, a szigorú levegőtisztasági normákat (EU Stage IV. ill. US EPA Tier 4 final) teljesítő, energiatakarékos, hosszú szervizciklusú (Mercedes, FPT, Agco Power, John Deere, Deutz, MAN, MTU, Caterpillar, Cummins stb.) motorok szolgáltatják a hajtási teljesítményt.

„2019-től ezek helyébe pedig már majd Tier 5-ös, ill. Stage V normás motorokat kell  beépíteni, amelyek fejlesztésén gőzerővel dolgoznak a motorgyártók.”

A két legnagyobb (626-700 LE) motorteljesítménnyel rendelkező, egyben a legnagyobb áteresztőképességű és számtalan cséplési rekorddal is rendelkező kombájn a világon a CLAAS LEXION 780 hibrid cséplő szerkezetű és a New Holland CR 10.90 Twin Rotor kétrotoros axiáldobos cséplőszerkezetű gabona arató-cséplő.

A csúcskombájnok választékát növelik és új versenyzőként jelentek meg a piacon az Agritechnica 2017 kiállításon debütált legújabb három tagból álló AGCO (Ideal 7/8/9) kombájnszéria, amelyek Challenger, Fendt és Massey Ferguson logókkal kaphatók. Ezek közül a 9-es széria kétrotoros axiáldobos kialakítású, 600 mm átmérőjű és 4840 mm hosszú dobokkal, 647 LE-s MAN motorral, és 17,1 m3 magtartállyal, amely méltó ellenfele lehet a több betakarítási világcsúcsot tartó New Holland CR 10.90 arató-cséplő gépnek. A John Deere is a közelmúltban váltotta az S 600-as rotoros csúcsmodelljeit a nagyobb teljesítményű, korszerűbb motorokkal épített S 700-as szériára, amelyeknél a legnagyobb S 790 modell motorteljesítménye már 625 LE. Ez azt is megerősíti, hogy az aratva cséplésben a szemteljesítmény növelésének lehetőségei a hibrid és rotoros cséplőrendszereknél látszik elsősorban, ahol fontos szerepet kap a motorteljesítmény is.

Cséplő-, magleválasztó szerkezetek fejlesztése

A hagyományos keresztdobos (tangenciális) cséplőszerkezeteknél a teljesítmények növekedését a cséplésben résztvevő dobok geometriai méretének és a dobok számának növelésével, valamint szalmarázó ládák számának (4/5/6/8 db) és felületének bővítésével érték el. Sokat javított a cséplési teljesítményeken a cséplődobok elé beépített gyorsítódobok (CLAAS APS, Gomselmash stb.), ill. a cséplődob utáni magleválasztó szeparátor dobok alkalmazása. A keresztdobos, tangenciális cséplőszerkezetű kombájnok paraméterei valószínűleg elérték felső határukat, amelyeket a kombájnok, még közlekedésre alkalmas, befoglaló méreteik (szélesség, hosszúság, magasság) megengednek, ezen belül is kritikus a 3,0–3,5 m közötti max. szélesség és 4 m-es max. magasság. A világon gyártott gabona arató-cséplő gépek zöme azonban ezt a konstrukciót követi napjainkban is. A cséplésben és a magleválasztásban résztvevő, egymást követő dobok száma egyről 3 vagy 4-re emelkedett, a dobszélesség 1780 mm, a dobátmérő 800 mm maximális értékre nőtt. Ezeknél a gabonakombájnoknál a szalmában maradt gabonaszemek kiválasztását végző szalmarázók munkája (az onnan kikerülő szemveszteség) határolja be rendszerint az áteresztőképességet, ez határt szab a motorok teljesítménynövelésének is, amelyeknél a maximális értékek  455 LE körül alakulnak.

A hagyományos keresztdobos cséplőszerkezetek teljesítményének jobb kihasználására születtek meg a szalmarázó ládákat kiváltó egy- vagy két rotoros rotációs magleválasztású, ún. hibrid cséplőrendszerű kombájnok. Ezek 20–25%-kal nagyobb teljesítményre képesek, mint hasonló műszaki tartalommal bíró szalmarázós társaik. A hibrideknél a keresztdobos cséplőrendszer geometriájának növelésével (0600 x 1700 mm), ill. a rotoros magleválasztó felület – hossza- és átmérője (0475 x 4200 mm) – változtatásával, valamint a rotorok számának, ill. fordulatszámának széles tartományban történő szabályozásával fokozzák az áteresztőképességet.

A CLAAS egyes LEXION modelleknél két, ill. egyes TUCANO modelleknél egy ROTO PLUS magleválasztó dobot alkalmaz. Ennek a kombájnkonstrukciónak a legnagyobb gyártója a CLAAS, amely a LEXION családjának egy részét, ill. a TUCANO család egyes tagjait ilyen cséplőszerkezettel építi. A CLAAS mellett a Massey Ferguson, a Fendt és a Challenger márkák is rendelkeznek hibrid cséplőszerkezetű kombájnokkal. Ezek mind két magleválasztó rotorral készülnek. A hibrid cséplőrendszerű gabonakombájnok a szalmarázós konstrukciókkal szemben nemcsak nagyobb áteresztőképességgel dolgoznak és nagyobb szemteljesítményre képesek, hanem kisebb a fajlagos üzemanyag-fogyasztásuk is, igaz az áruk is magasabb. A tisztán rotoros cséplőszerkezetű axiáldobozokhoz viszonyítva is kisebb gázolaj-felhasználással dolgoznak és kevésbé törik azokhoz képest a szalmát, amely a területről nagyobb mennyiségű bálázott szalma betakarítását teszi lehetővé.

A különböző cséplő-magleválasztó rendszerű kombájnok harmadik csoportját az axiáldobos (rotoros) cséplő és magleválasztó rendszerű arató-cséplő gépek képezik, amelyek szintén már régebbi (40 éves) konstrukciónak tekinthetők. Többségük egy nagy átmérőjű, többlépcsős (3-4), kúpos (John Deere), vagy hengeres (CASE IH) cséplő-magleválasztó rotorból, többszekciós (5-6) dobkosárból épülnek fel, amelybe egy töltődob adagolja be a learatott gabonát és a cséplőrotor első szekciójában behúzó csiga segíti az anyagáramlást. Ezeknek a legrégibb és egyben a legnagyobb gyártója a világon a CASE IH (legújabb típusai az AF 5000/6000/7000/8000-es szériák 140-es és 240-es sorozatú modelljei), de a John Deere, a Massey Ferguson, a Fendt, a Challenger és a Rostselmash is gyárt egy axiáldobbal rendelkező kombájnokat.

Két axiáldobbal szerelt kombájnokkal eddig csak a New Holland rendelkezett a világon (CR család), amelyek kétféle, 0432 mm (CR7.90/CR 8.80) és 0559 mm (CR 8.90/CR 9.90/CR 10.90) rotorátmérővel és 2540 mm hosszúságú rotorokkal készülnek 450 és 700 LE közötti motorteljesítménnyel. Ez évtől kezdődően komoly konkurense támadt a kétrotoros New Holland kombájnoknak a Challenger Fendt/Massey Ferguson logóval és piacra kerülő AGCO breganzai gyárában készülő, kétrotoros IDEAL 8 és 9 Dual Helix 538 és 647 LE-s kombájnokban, egyes rotorméreteikben jelentősen megelőzik a New Holland CR kombájnokét. Az egyrotoros axiáldobosoknak is új konkurense lesz, várhatóan az AGCO IDEAL 7 Single Helix szintén három logóval is gyártott 451 LE-s kombájn.

Az axiáldobos kombájnoknál a motorteljesítmények növelésével a rotor- és kosárkonstrukciók folyamatos fejlesztésével tudták növelni a gyártók a szemteljesítményeket. Az axiáldobos kombájnok előnyeiként emelhető ki, hogy ugyanolyan szemveszteség határértékeknél nagyobb teljesítményre képesek, mint a szalmarázós gépek, azaz a szemveszteség-szemteljesítmény jelleggörbéjük sokkal laposabb, mint a szalmarázós kombájnoké. Jobban megbirkóznak a nedvesebb gabonával is, kisebb szemtöréssel dolgoznak, ugyanakkor valamivel nagyobb a fajlagos motor hajtóanyag-felhasználásuk (l/t, l/ha) és jobban törik a szalmát, ami 20–25%-kal kevesebb szalma betakarítását teszi lehetővé a területről. Ez utóbbiak ellenére az utóbbi időben növekszik a számuk a gyakorlati gabonabetakarításban, mert megbízhatóan tartós teljesítményt képesek nyújtani és a teljes üzemeltetési költségük – a nagyobb fajlagos gázolajfogyasztásuk ellenére – kedvezőbb, mint a szalmarázós és a hibrid kombájnoké. Ezeket az előnyöket különösen a bérmunkavállalók képesek jól kihasználni.

Magtisztító rostaszerkezetek fejlődése

A kombájnok áteresztőképességének növelése szükségessé tette a magtisztító rostaszerkezetek teljesítményének növelését. Ez a rostafelület növelésével, többlépcsős kialakításával, a légszállító turbó ventilátorok beépítésével, ill. teljesítményének növelésével, valamint többlépcsős szabályozással, többszintű levegő befúvással, a rostaszerkezetek 3 vagy 4D-s (CLAAS) szintezésével érték el. A termény feladását a rostaszerkezetre egyenletesen, rendezettebb formában oldják meg, gyűjtőasztalok és takaró-terelő lemezek segítségével (CLAAS 4D, AGCO IDEAL Balance). A nagy teljesítményű kombájnokhoz  soklapátos, (6–8) nagy légszállítású, automatikus vezérlésű (CLAAS AUTO SLOPE) radiál turbóventilátorokat alkalmaznak.

Magtartályok, szalmakezelés és adapterek fejlődése

A megnövekedett szemteljesítmények a magtartályok térfogatának növelését is szükségessé tették, manapság már több gabonakombájn is rendelkezik 12,5–17,1 m3-es 9,5–13,7 tonna befogadóképességű magtartállyal, amelyekhez nagy teljesítményű (120–210 l/s, ill. 100–170 kg/s) ürítőcsigák kerülnek beépítésre. Új léptéket jelent a magtartályoknál az AGCO (Challenger, Fendt, MF) IDEAL 8/9 kombájnok 17,1 m3-es (13,7 tonna befogadóképességű) magtartálya, amely ürítőcsigájának teljesítménye 210 l/s (168 kg/s) teljesítményű. A magtartály kapacitásának növelésével az ürítési gyakoriság mérsékelhető, amely nagyobb produktív munkateljesítményeket tesz lehetővé.

A melléktermékként keletkezett szalmával szemben is változtak az igények. Egy részüket bálázva betakarítják, ehhez megfelelő rendet kell képezni a kombájnoknak, más esetben a szalma alászántásra kerül, ebben az esetben felszecskázva el kell teríteni a területen. A jelenlegi szalmakezelő berendezéseknek a kombájnoknál mindkét funkcióra alkalmasnak kell lennie. A nagy szemteljesítmények eléréséhez a kombájnokhoz nagy munkaszélességű arató szerkezetek (gabona vágóasztal, kukoricacső-törő, napraforgó-, repce-, szójaadapter stb.) is szükségesek, amelyek felső határa a nagyobb gyártóknál jelenleg 12,5–14,0 m körül alakul, de a kombájnteljesítményektől függően az adapterek 3,6 méteres munkaszélességtől rendkívül sokféle lépcsőben állnak rendelkezésre, egészen 14,0 méterig. A hidrosztatikus meghajtású adapterek mellett megjelentek már az elektromos meghajtásúak is (John Deere-Zürn). Az AGCO az IDEAL kombájnjainál Auto Doc automata RFID azonosítóval működő csatlakoztatási rendszert alkalmaz.

Automatizálás és elektronikus vezérlések

A korszerű kombájnok ma már magas fokon elektronizáltak és automatizáltak. Az AGCO, a CLAAS, a John Deere, CASE IH és New Holland legújabb nagy teljesítményű kombájncsaládjának egyes modelljeiben 50–70 db szenzor ellenőrzi és szabályozza a kombájnok munkáját. Szinte minden arató-cséplő gépen megtalálható a terhelésszabályzó, amely a mért termésmennyiség és cséplési veszteség arányában változtatja a gép munkasebességét. Szenzorok szabályozzák a cséplőszerkezet dobjának és kosarak távolságát (kosárhézagot), a dob fordulatszámát, a rostaszerkezet lengésszámát és a ventilátor légszállítását (Auto Slope), vagy a szalmaszecskázó fordulatszámát és szalmaterítő szórásképét. A nagyobb gépek standard tartozékai a szemtörés mértékét ellenőrző GRAIN QUALITY CAMERA, a nedvességmérővel kombinált hozammérő, a GPS PILOT/AUTOSTEER/AUTOGUIDE/LEASER PILOT stb. automata kormányzások, ill. a kombájnok komplex irányítását és vezérlését végző félautomata (CEMOS DIALOG/CIS stb.) ill. automata (CEMOS AUTOMATIC/RDA/JDLink stb.) vagy különféle komplex optimalizáló rendszerek.

A kombájnok távfelügyeletéről és vezeték nélküli adatátviteléről Telematics rendszerek gondoskodnak.
Az ISOBUS fedélzeti kommunikációkat Easy alkalmazások teszik még használhatóbbá. A tolatókamerák is megtalálhatók a kombájnok többségénél. A betakarítási flotta munkáját optimalizáló flottamenedzsmentek (Fleet View, Machine Sync stb.) rendelkezésre állnak. Az aratás teljes dokumentálásához elektronikus dokumentációs rendszerek (AutoDoc/Harvest DOC/JD Office stb.) is választhatók.

Kombájn járószerkezetek fejlesztése

A gabonakombájnok teljesítőképességének növekedésével arányosan növekszik azok tömege is és nőnek a geometriai méreteik is. A nagyobb kombájnok tömege teli magtartállyal gyakran eléri a 30–40 tonnát is, amely kerekeken keresztül átadódik a talajra és növeli annak tömörségét. Ezért egyre ballonosabb gumiabroncsok kerülnek felszerelésre, amelyeknek nagyobb a felfekvő felülete, ill. még ez is változtatható a guminyomás programozott vagy automatikus szabályozásával, de a gumiabroncs futófelületének speciális mintázatával és szerkezeti konstrukciókkal is igyekeznek a talajtömörítést mérsékelni (MICHELIN EVOBIB). A Trelleborg gumiabroncsgyártó VIP (Variable Inflation Pressure) kombájn guminyomás szabályzója szenzorokon keresztül érzékeli az útfelület szilárdságát (aszfalt, beton, földút, szántóföld stb.) és a sebességet, majd ennek arányában egy miniszámítógép állítja be a mindenkori guminyomást. A rendszer a jobb- és baloldali kerekek nyomását külön-külön is szabályozza (pl. lejtő esetében történő átterhelés kompenzálásához). Szinte minden kombájngyártó ajánl a nagy teljesítményű kombájnjaihoz gumihevederes járószerkezetet is, amellyel szintén jelentősen mérsékelhető a talajterhelés (CLAAS TERRA TRAC, Challenger/Fendt/Massey Ferguson TracRide, New Holland SmartTrax stb.). Ezeknek a felfekvő felülete 2,0 és 3,5 m2 között alakul, amelyekkel felére-harmadára csökkenthető a talajnyomás. Ezek lehetnek párhuzamos hevederágakkal szerelt (CLAAS) és „Triangel” szimmetrikus vagy aszimmetrikus háromszög kivitelű konstrukciók (CASE IH, Deutz-Fahr, John Deere, New Holland stb.). Ezeknek még további előnye az is, hogy jó hatásfokkal és minimális szlippel képesek motorteljesítményt hasznosítani a járószerkezeten keresztül.

Jövőbe mutató gabonakombájn-fejlesztésekkel is lehet már találkozni napjainkban. Ilyenek a csuklós alvázú két-, három- és négytengelyes konstrukciók, amelyek 35–40 m3-es magtartállyal rendelkeznek. A mechanikus és hidromechanikus hajtások lecserélésére gőzerővel folynak a kísérletek a dízel-elektromos hajtásrendszerek bevezetésével, amely egyszerűsíti és szabályozhatóbbá teszi a jövőbeni hajtásrendszereket. Tanulmánytervek és modellkísérletek készültek, ill. készülnek a vezető nélküli robotkombájnok alkalmazására is.

Dr. Hajdú József

 

A cikk szerzője: Dr. Hajdú József

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Mindig lehet rájuk számítani!

Mindig lehet rájuk számítani!

Az állattartó telepen a CLAAS QUADRANT nagykockabálázókra esküsznek. „Addig hajtjuk őket, amíg csak el nem nyűjük.” Első gépüket 180 ezer bála után kü...

Újabb betakarítási dimenzióba lépünk

Újabb betakarítási dimenzióba lépünk

„Nagyigmándon és környezetében gazdálkodunk. A családomban régóta élethivatás a mezőgazdasággal való együttélés” – tudtuk meg Szentirmay Károlytól.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?