2024. november 17. vasárnap Hortenzia, Gergõ

Gépfejlesztési trendek az Agritechnica kiállításon

Agro Napló
Több traktorgyár állított ki új fejlesztésű  traktorokat és traktorszériákat. Ezeknél az új innovációkat a tisztább, környezetbarátabb motorok, az alternatív automatizálható vagy fokozat nélküli sebességváltók, erősebb hidraulikus rendszerek, új, fejlettebb, kezelőbarát fedélzeti elektronikák, terminálok és monitorok, új generációs ISOBUS (III és IV), magasabb vezetési komfort, a traktor és munkagépek kapcsolódását, ill. a munkavégzést segítő megoldások találhatók.

Bővült a gumihevederes járószerkezetű traktorválaszték. Újabb alternatív üzemanyaggal üzemeltethető traktorok és tisztán elektromos meghajtású traktorok (Rigitrac SK50 Electric) mutatkoztak be.

Rigitrac SK50 Electric 

A motorok EU Stage V normáknak történő megfeleltetéséhez, amelyhez drasztikusan kellett csökkenteni a szilárd részecske (korom) kibocsájtásokat és a nitrogén-oxidokat a füstgázba, a füstgázkezelő (DOC-dízeloxidációs, a DPF – a dízel részecskeszűrő és az SCR-szelektív katalitikus redukciós) katalizátorok továbbfejlesztésére, ill. új beépítési megoldások alkalmazására volt szükség.

Ezekhez kompakt, kisebb helyigényű katalizátor modulokat alakítottak ki, amelyek pl. a CNHi a Case IH, New Holland és Steyr traktorok utility változatainál lapos kivitelben a motorháztető alá kerültek beépítésre. Ugyancsak a CNHi a korábbi DOC-DPF-SCR sorba kapcsolt katalizátorait részben Hi-e SCR 2 második generációs, ill. SCRoF katalizátorokkal váltotta fel. Ez utóbbi esetében a DPF a SCRoF modulba került beépítésre. Ezekkel az új második generációs füstgázkezelő rendszerekkel a gyártók képesek teljesíteni az EU Stage V normatív előírásait is.

FPT F28 motor

Már az idén a 130 kW (177 LE) feletti traktorokhoz ez kötelezővé vált, jövő évtől a kisebb, 56–130 kW (76–176 LE) közötti traktorokra is kötelezővé válik.

Új automata kapcsolású, vagy automatizált powershift sebességváltók kerülnek beépítésre (Valtra PowerShift Revolution, Case IH/New Holland 21/5 full PowerShift) és motorteljesítmény kategóriák szerint kiszélesedett (50–435 LE között) a fokozat nélküli (Vario) váltók alkalmazása (Lindner Stufe 5). Új megoldással állt elő a John Deere a 8R traktorcsaládjával az eAutoPower elektromos-mechanikus sebességváltójával, amelyet 100 kW elektromos teljesítményt szolgáltató generátorral is összeépítettek. Ez utóbbinak a teljesítményét az elektromos meghajtású munkagépek hasznosíthatják.

John Deere 8R

Újabb gumihevederes járószerkezetek jelentek meg mind a hagyományos, mind az elektromos meghajtású traktorokon. 

Más kategóriában a Kubota M5001 Narrow Power Crawler, John Deere 8RX (a 8RX nem kisebb teljesítményű) és a Claas Xerion Trac TS stb.

Kubota M5001 Narrow Power Crawler

A növekvő digitalizáció újabb és újabb fedélzeti terminálokat és kezelőfelületeket varázsol a traktorokra.

Az új Case IH Magnum 400 traktorcsaládját teljesen új AFS Connect fedélzeti elektronikával szerelte fel, amely azon túl, hogy a kezelői igényekhez alakítható, az összes telemetriai funkciót (Data Transfer, Remote Control, Access Management, My Case IH stb.) tudja. Az adatátvitel felhőbázison működik (Cloud-to-Cloud). Az első traktor, amely személyre szabott lopásbiztos és a traktor fedélzeti elektronikáját is védő távirányítású fülkenyitó és indítókulccsal rendelkezik. A legtöbb traktorgyártó javította vagy bővítette fedélzeti elektronikáinak szolgáltatásait.

Case IH Magnum 400

A fejlesztési trendek közé tartozik az is, hogy az új traktorokra a több lehetőséget kínáló ISOBUS munkagép-kommunikáció újabb, III. és IV. generációs megoldásai kerülnek beépítésre.

Az arató-cséplő gépeknél tendencia az újabb, tisztább üzemű és nagyobb teljesítményű motorok beépítése, szinte minden kategóriában. A csúcsmodellek motorteljesítménye tovább növekedett és megközelítette a 800 LE-t.

A CLAAS új, nagyobb teljesítményű szalmarázós és hibrid kombájncsaláddal debütált az Agritechnica-n.

CLAAS LEXION 6900

A John Deere új, kétrotoros axiáldobos kombájnt állított ki, ez eddig nem szerepelt a kínálatában, ezzel egy újabb eddig ismeretlen teljesítményszintet ígérve. Több gyártó is a cséplőrendszer vagy a cséplődobok átalakításával (APS Synflow Walker, eXThreshing) növelte a kombájnok teljesítményét. A kombájnokon újabbak az automatikus terhelésszabályzók, új megoldásként először lehetett látni mesterséges intelligenciára és 3D sztereó kamerára épülő, a betakarítandó biomassza tömeget mérni képes elektronikáira épülő terhelésszabályzót (John Deere).

A kombájnok gabonavágó asztalainak tovább nőtt a munkaszélessége és a vágó, valamint a hevederes (szalagos) és új, 3D-s flexibilis kaszaszerkezetekkel épült univerzális adapterek választéka.

A Krone BiG X 1180-as modellje még mindig a legnagyobb teljesítményű gép a magajáró szecskázók között, viszont új,  az 1000 LE-höz közelítő csúcsteljesítményű szecskázók is megjelentek a kiállításon (CLAAS, John Deere, New Holland).

A Fendt is növelte a Katana 650 szecskázójának a motorteljesítményét. Az új motortechnikai fejlesztések elérték a szecskázókat is (EU Stage V).

Fendt Katana 650

A bálázógépek között tovább nőtt a nagy tömörségű HD szögletes nagybálázó gépek kínálata, amelyekkel 20–30%-kal tömörebb, nagyobb tömegű bálák készíthetők (John Deere, Case IH, Krone, Kuhn, New Holland).

New Holland BigBaler 1290 HD

A kiállított talajművelő gépek között a sekélyebb, de egyenletesebb talajfelszínt hátrahagyó, jó keveréssel dolgozó tárcsás, kultivátorkapás és kombinált talajművelő gépek bővülése figyelhető meg. A legtöbb gyártó ebben a kategóriában (Amazone, Horsch, Lemken, Köckerling, Väderstad stb.) hozott újdonságot a kiállításra. Igazi újdonságot jelentettek a talajszkennerek által vezérelt talajművelőgép-kombinációk, amelyek a talaj tömörsége és struktúrája alapján állítják be a művelési mélységet.

A vetéstechnikában az elektromos meghajtású magadagoló berendezések, új megoldású, pontosabb vetőszerkezet, a központi tőszámvezérlés és új automatikus vetőelem szakaszoló berendezések voltak láthatók Hannoverben. Tovább nőtt (15–18 km/h) a vetőgépek munkasebessége. Nőtt a nyomólevegővel dolgozó szemenként vető gépek kínálata, amelyekkel a szívólevegős konstrukciókat váltják ki.

Megjelent az első (Amazone Precea, Horsch Maestro) soronkénti elektromos vetési mélységet szabályzó távvezérlő berendezés is a vetőgépeken (SmartDepth-Precision Planting LLV).

Amazone Precea

A vontatott permetezőgépeknél egyértelmű trend a permetlétartályok térfogatának növelése és az ehhez kapcsolódó kiszolgáló egységek teljesítményének növelése, valamint a szórókeret-csillapításnál és -vezérlésnél új megoldások megjelenése. Az egyedi szórófejvezérlés és keretszakaszolás, gyom- és növényfelismerő szelektív permetezés új generációinak megjelenése.

Dr. Hajdú József

A cikk szerzője: Dr. Hajdú József

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?