Sajnos ez mit sem változott napjainkban, sőt, a hirtelen egekbe szökő gabona- és más takarmány-alapanyagárak miatt egyik pillanatról a másikra egészen szélsőséges helyzet alakult ki, hiszen az élőállat eladási ára alig emelkedett az utóbbi hónapokban.
A megoldás csak egyetlen egy lehet: növelni kell a termelés hatékonyságát. Arról, hogy mindez hogyan lehetséges, a téma gyakorlati és elméleti ismerőjével, a Mangal Ilona Kft. (évi 120 ezer sertés) és az AnimalSoft Kft. (LiveStocker szoftver) tulajdonosával, az RTL Klub Cápák Között című műsorának egyik befektetőjével, Moldován Andrással beszélgettünk.
Miért elengedhetetlenül szükséges az állattenyésztés digitalizációja?
– Mert enélkül képtelenség ma már sikeresen és eredményesen gazdálkodni. Mert nem lehet adatok nélkül jó döntéseket hozni, mert lehetetlen az információkat nem összegyűjteni és közös halmazban elemezni. Sokszor mondom: minden telep egy aranybánya, csak itt az aranyat adatnak hívjuk. Éppen azért fejlesztettem egy olyan összetett szoftvert, mint a LiveStocker, hogy a gazdák és partnereik képesek legyenek értéket teremteni ezzel a technológiai eszközzel. Egy szoftvert ugyanis éppen úgy kell integrálni egy telep életébe és mindennapjaiba, mint egy szellőztető, vagy egy etető berendezést.
Van lehetőség pályázat keretein belül megvásárolni a LiveStockert?
– Természetesen van! Az agrárkormányzat különös figyelmet fordít a digitalizációra, és a többi technológiai eszközzel, megegyező intenzitás mellett, támogatja a szoftverbeszerzést. Így az éppen most újra, vagy megint megnyíló ÁTK-pályázatban is be lehet szerezni a LiveStocker rendszert.
Milyen állatfajokban, milyen méretű gazdaságok számára lehet sikeres a szoftver bevezetése?
– Sertés és baromfi tekintetében a LiveStocker gyakorlatilag mindenkinek használható ma már. Tudjuk a sertéstenyésztést és -hizlalást – ide értve a tenyésztő szervezetekkel történő adatcsere-folyamatokat is. A szoftver kezeli a baromfihizlalást – csirke, pulyka, víziszárnyas –, a tojás-előállítást, a keltetőt és a tojásgyártás, -csomagolás és -kereskedelem kérdéskörét is.
Hogyan zajlik a sikeres bevezetés és mi a legnagyobb kihívás benne?
– A bevezetés során megváltozik az információáramlás iránya a vállalatban. Minden egyes dolgozó, minden egyes, a termelési folyamatban részt vevő ember a maga helyén, a hozzá közvetlenül kapcsolódó adatokat kell berögzítse, akár a számítógépén, akár a mobiltelefonján keresztül. A LiveStocker egy felhőalapú rendszer, nincs szükség a bevezetéséhez semmiféle eszköz beszerzésére, gyakorlatilag működik mindenen, ami egy vállalkozásban ma is megtalálható!
Az érdekesség akkor következik, amikor a bevezetés után néhány héttel a vezető már nem kell, hogy adatokat kérjen a dolgozóktól, hanem a rendszer által összegyűjtött egyedi adatokból számára jól értelmezhető és a munkát helyesen értékelő kimutatásokat tud kapni a LiveStockerből. De a sikeres bevezetés azt is jelenti, hogy mindenki számára komfortos az alkalmazás használata, hogy sikerült platformként integrálni a szoftvert, azaz, hogy az általunk biztosított API-k segítségével a LiveStocker képes feldolgozni az eddig elszigetelten működő telepi IoT eszközökből érkező adatokat és képes más vállalatirányítási vagy könyvelési rendszernek adatot továbbítani.
Melyek a szoftverhasználat azonnal és melyek a később megmutatkozó előnyei?
– Először csak rend lesz a vállalatban, gyűlnek az adatok, minden egy helyen lesz megtalálható. Amikor viszont már eltelt annyi idő, hogy releváns adatmennyiségről beszélhetünk, akkor egy új világ nyílik ki az állattartó számára. Az elemzéseket és szakmai mutatókat tartalmazó modulok segítségével képes lesz megérteni a saját vállalatát, felismerni annak gyengeségeit, melyek kijavításával és a későbbiekben való folyamatos kontrolljával sokkal jobbá fog válni, mint a szoftver bevezetése előtt. A sokkal jobb pedig magasabb jövedelmet jelent majd, amit ugyancsak ellenőrizni tud a LiveStockerben!
Mi a LiveStocker versenyelőnye a többi szoftverrel szemben?
– Egyedi és skálázható, modulárisan bővíthető, a múltat értékelő és egy kicsit jövőbe látó rendszer a mienk. Mi vagyunk az egyetlenek, akik online önköltséget kezelünk és mindent kimutatunk, nem csak szakmai mutatókban, hanem azonnal értékben, konkrétan pénzben is. A gyógyszer modul és az integrált rendelési és elektronikus dokumentumkezelési rendszerünk szintén mind-mind különlegessé teszik a szoftvert. A termeléshez kapcsolódó egyéb szolgáltatásaink is vannak, ilyen például a munkaügy modulunk.
Mennyibe kerül ez a nyilvántartó, döntéstámogató és vezetői információs, szakmai és pénzügyi rendszer?
– Az árazás moduláris rendszerű és méretarányos, tehát annak függvényében, hogy ki hány modult vásárol meg és éppen mekkora gazdaságot működtet, lesz a szoftver olcsóbb vagy drágább.
De az biztos, hogy soha nem kerül többe, mint amennyi humánerőforrás-költség megtakarítható vele! És akkor még nem is említettem a LiveStockerben található számtalan más eredménynövelő elemet!
-Zs.Á.- hu.livestocker.euwww.linkedin.com/company/animalsoft-kft.
www.facebook.com/livestockerHU
A cikk szerzője: Zsigmond Ágnes