Ki kell próbálni, egyszer közvetlenül a kombájn mögött azonnal és ugyanazon a parcellán két-három hét múlva. Óriási a különbség. Közvetlenül a kombájn mögött még omlik a talaj, de később, akár csak pár nap elteltével, már csak reped. Az otthagyott tarló olyan mintha kis kémények lennének a felületen és ezek viszik ki a nedvességet a földből. Aki mulcsos technológiában dolgozik, annak úgymond „feketén” kell tartania a földet. Ez azt jelenti, hogy tarlóhántás, tarlóápolás. Stimulálni kell a kihullott magvakat, az árvakelést kivágni, sekélyen művelni a talajt azért, hogy a következő növény vetésekor és utána ne legyen árvakelés az állományban.
A kombájn után van még némi nedvesség a talajban, így a baktériumok is elkezdenek dolgozni, bontani a szármaradványt. Mert ez is fontos annak, aki nem NoTill technológiát folytat.
Az aratás után érdemes megnézni milyen a talaj felszíne, mennyire egyenetlen, és mennyire volt sikeres a szalma terítése. Amennyiben minden tökéletes jöhet egy tárcsa és sekélyen elvégezzük a tarlóhántást. Amennyiben azonban úgy látszik, hogy a szalma terítése még jobb lehetne, a területen különböző taposási nyomok vannak, így érdemes kapás géphez nyúlni.
Az ilyen gondok kezelésére készítette a Horsch a Cruiser nevű sekély kultivátort. A nagyon szűk, 15 cm-es kapaosztás mellett a hat gerendellyel rendelkező eszköz nagyon intenzíven kever és egyenget. Mindemellett a nagy mennyiségű szármaradvány sem okoz gondot. A rugós kapaszárakra különböző kapabetéteket tehetünk, különböző igényeket kielégítve. Amennyiben csak sekélyen teljes átfedésben vágni kell, a lúdtalpkapát használjuk, az intenzív keverésnél és egyengetésnél a vésőorrokat, amelyek 5-8-10 cm szélesek lehetnek. A különböző talajminőségeken különböző szélességű kapát használunk, kemény talajon a keskeny, homokos laza talajon a széles kapát.
Cruiser XL – tarlóhántás és szalmaterítés
A Cruiser kapaszárak 150 kg-ra elő vannak feszítve, így amikor behatol a földbe, akkor a kapa sokáig megtartja a pozícióját. A hosszú kapaszár vibrál, de nem nyílik ki hátra, ez is pluszkeverési intenzitást ad, és jobban repeszti is a földet, apróbb morzsás talajt állít elő.
Cruiser 150 kg-ra előfeszített rugós kapa
Amennyiben a tarlóhántást elvégeztük és kijön az árvakelés, arra kell odafigyelni, hogy ez ne nőjön 10–15 cm-nél nagyobbra. Amennyiben nagyon megnő, úgy sok vizet visz ki a talajból, a gyökérzet is nagyon megerősödik, és a következő munkamenetnél a talajfelszín olyan lesz, mintha vaddisznó túrta volna fel.
A második menetben lehetséges ugyancsak a Cruisert használni. A felszínen levő szalmát még jobban rendezni, és a talajfelszínt egyengetni. Amennyiben a tarlóhántás után nagyon sok csapadék hullott, érdemes elgondolkodni azon is, hogy a sekély műveletet kihagyva Tigerrel elvégezzük a mély alapművelést. Ezután a felszín közelében levő magvak kicsíráznak és ezt fogjuk vetés előtt sekélyen megművelni.
A Cruiser kapamezőt egyengető tárcsasor követi, amelyik a henger előtt egyenletes talajfelszint képez.
Lezáró hengerek között megtaláljuk úgy a laza talajokra, mint a kötöttekre a legjobb megoldást. A dupla RingFlex henger nagyon intenzív aprítást végez, középkötött és laza talajokon, valamint nedves körülmények között a legtovább lehet vele dolgozni. A SteelFlex henger az SD és a RingFlex házasítása, kötött földeken végez nagyon szép munkát.
Dupla RingFlex hengerrel tavaszi első menetben
Tavaszi magágykészítésben a sok kapa és a hosszú felépítés ugyancsak előny, jól egyengeti a talajfelszínt, és az OptiRoll henger RingFlex laprugó és a pálcás henger kész magágyat varázsol.
A Cruiser egy olyan sekély intenzív szántóföldi kultivátor, amely úgy kivasalja a földet, mint a vasaló az inget, ezenfelül egyik legjobb szalmaterítő is!
Sekély intenzív egyengető talajművelés
– akkor Cruiser!
A Horsch magyarországi forgalmazója az AXIÁL Kft.
Szász Zoltán+36-30/743-0302
A cikk szerzője: Szász Zoltán