MENÜ

A Kubotával és a Fendt-tel a legelégedettebbek az európai kereskedők

Agro Napló 2018.10.29.

Magyarország mellett Ausztria is idén először vett részt a CLIMMAR Traktorkereskedői Elégedettségi Index (DSI) kutatásában.

 

A Mezőgazdasági Gépkereskedők Európai Szövetsége (CLIMMAR) örömmel számolt be arról, hogy két újabb országban ismerték fel a jelentőségét a traktorkereskedők beszállítóikkal való elégedettségét mérő független felmérésnek. Ausztriával és Magyarországgal így a résztvevő országok száma tízre nőtt. A további résztvevők Belgium, Dánia, az Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, Lengyelország, Németország és Olaszország.

Az idei felmérés, melyet 2018 júniusában és júliusában készítettek, a traktorkereskedők beszállítóikkal való elégedettségét vizsgálja 14 szempontból:

1. Márka népszerűsége és befolyása
2. Traktor marketing
3. Alkatrész marketing
4. Szerviz és garancia
5. Számítógépes szolgáltatások
6. Reklám és terméktámogatási anyagok
7. Adminisztrációs és fizetési feltételek
8. Képzés
9. Menedzsment
10. Gyártói-kereskedői kapcsolatok
11. Hozzájárulás a jövedelmezőséghez
12. Javulás
13. Finanszírozási ajánlatok
14. Lopás elleni védelem

Az idei felmérés több mint 1000 kereskedő válaszaiból állt össze. Ez a tavalyi évben elért 1159 kitöltőhöz képest 19%-os visszaesés. Anne Fradier, a francia mezőgép kereskedőket tömörítő SEDIMA főtitkára, a DSI-felmérés végrehajtásának felelőse úgy véli, ez a csökkenés összefügg a kereskedők számának csökkenésével, valamint a kérdőív kiküldésének időpontjával (június a megszokott április helyett). A kitöltők alacsonyabb száma azonban semmilyen módon nem befolyásolja a felmérés eredményeit vagy jelentőségét.

2018-as eredmények

Az összes márka és az összes szempont figyelembevételével kalkulált átlagos elégedettségi index 0,1 ponttal 12,7 pontra nőtt. Összességében tehát enyhén emelkedő tendenciát mutat a DSI. Ugyanakkor az egyes márkák eredményei között jelentős eltérések találhatóak. Ezért fontos, hogy a kitöltésben résztvevő kereskedők megtekinthetik saját pontszámaikat az egyes kategóriákban az adott szempont átlagához viszonyítva. Csak azok a traktorbeszállítók/traktormárkák szerepelnek a közzétett eredményekben, amelyeket legalább négy ország kereskedői értékeltek.

A Kubota és a Fendt az élen

Az előző évi DSI felméréshez képest az első két helyen nincs változás, újra a Kubota és a Fendt áll az élen, ezúttal holtversenyben 14,5 ponttal. A Kubota számára ez stagnálás tavalyhoz viszonyítva, a Fendt számára azonban 0,7 pontos növekedés az előző évben elszenvedett 0,6 pontos csökkenés után. A további márkák, amelyek összességében javítottak tavaly elért pontszámukon a John Deere (+0,7), a Case IH (+0,6) és a Valtra (+0,5). Az előző évihez képest csökkent a Massey-Ferguson (-0,9), Deutz-Fahr (-0,4), New Holland (-0,3), Same (-0,3) és Claas (-0,2) márkákkal szembeni elégedettség. A CLIMMAR azonnali párbeszédet kezdeményezett azokkal a beszállítókkal, amelyekkel láthatóan kevésbé elégedettek kereskedőik.

climmar-brand-satisfactory-2018

Jelentős változások

A tavalyi év átlagaihoz képest jelentős pozitív fejlődést figyelhetünk meg az alábbi területeken:

  • Finanszírozási ajánlatok: a 2017-es 11,1 pontról 2018-ban 11,5 pontra nőtt
  • Lopás elleni védelem: a 2017-es 8,3 pontról 2018-ban 8,9 pontra nőtt
  • Hozzájárulás a jövedelmezőséghez: a 2017-es 11,9 pontról 2018-ban 12,1 pontra nőtt

A CLIMMAR örömét fejezi ki a fejlődés iránt, azonban arra ösztönzi a traktorbeszállítókat, hogy tovább javítsák teljesítményüket, hiszen az átlagos pontszámok még meglehetősen távol vannak az elérhető maximum 18-tól.

A többi szempont átlagai a tavalyi évhez képest nagyon hasonlóan alakultak egyetlen területet kivéve. A javulás szempontban, amely a traktorgyártók gyenge pontjaiban elért javulás iránti hajlandóságot méri 0,2 pontos esés tapasztalható (a 2017-es 11,8 pontról 2018-ban 11,6 pontra csökkent). A CLIMMAR számára ez egy fontos vészjelzés, hogy aktív párbeszédre van szükség a traktorbeszállítókkal egy jobb 2019-es elégedettségi mutató elérése érdekében.

A 2018-as DSI-felmérés részletes eredményei megtekinthetőek a CLIMMAR weboldalán angol nyelven.


A CLIMMAR-index egyetlen számmal jellemzi az európai ágazati trendeket

A 17 nemzetből álló szövetség Prágában, a 2018 októberében tartott éves kongresszusán mutatta be először a világnak az új „CLIMMAR-indexet”. Ez mindössze egyetlen értékkel írja le a jelenlegi márkakereskedők és a szolgáltatók helyzetét a több mint 16.000 vállalattal rendelkező 17 tagországban. Az új CLIMMAR-index az aktuális és a még várható forgalom és beruházási helyzet súlyozott értékeiből kerül kialakításra; 3 (minden mindenhol a legjobb) és -3 (abszolút negatív rekord) közötti tartományban mozoghat. A CLIMMAR-elnök, Erik Hogervorst szerint: „A CLIMMAR-index Európa első és egyedüli ágazati mércéje, amely leírja az agrotechnikai szektor helyzetét a kereskedők és szolgáltatók számára.”

Pillanatnyilag a CLIMMAR-index +0,61-es értékkel rendelkezik, de a tavalyi csúcspontot még mindig nem érte el. Ez a jelenlegi európai helyzeten is múlik: a meglehetősen jó tavasz után az európai országok többségében uralkodó nyári szárazság miatt kevesebb gépet lehet eladni, és ennek következtében a beruházások tervezése szinte teljesen leállt.

climmar-index-3