Kiválóságot és környezetbarátságot igazoló új védjegyek kerülhetnek a magyar termékekre

Agro Napló
A termékek kiválóságát és a környezetbarátságát tanúsító új védjegyeket hozott létre a hazai eredetet igazoló legismertebb védjegyrendszert működtető Magyar Termék Nonprofit Kft – jelentették be a cég budapesti sajtótájékoztatóján.

Közölték: Már elnyerhető a Kiváló Termék és az ÖKOlogikus jelölés, azaz jelentkezhetnek a magyarországi gyártók. A független szakemberek által odaítélt új védjegyek közül az első Kiváló Termék a Naturlandé, az első ÖKOlogikus jelölés pedig a Creptóé lett.

A Magyar Termék Nonprofit Kft. a fogyasztói és gyártói igényeknek eleget téve olyan új védjegyeket hozott létre, amelyek független tanúsítás alapján megbízhatóan igazolják a hazai termékek kiválóságát és környezetbarát tulajdonságait - közölte Benedek Eszter, a nonprofit kft. ügyvezetője. A sajtótájékoztatón elmondta: a Magyar Termék az elmúlt évtizedben a legismertebb és legelismertebb belföldi eredetet igazoló védjegyrendszerré vált, amelyet már 170 cég csaknem 4000 terméke és szolgáltatása használ. A szóban forgó cégek éves összes árbevétele eléri az 1300 milliárd forintot, és ezek a vállatok mintegy 32 000 embernek adnak munkát

Kiemelte: a kutatások azt mutatják, hogy a vásárlók 95,7 százaléka ismeri ezeket a védjegyeket, amelyek számukra a magyar eredet mellett a megbízhatóságot is igazolják. A Magyar Termék védjegyek értékét mutatja, hogy a legfrissebb felmérés szerint a fogyasztók jelentős része már nemcsak a külföldivel, hanem a nem védjegyes hazai áruval szemben is előnyben részesíti a Magyar Termék jelöléssel ellátott árut, és egy része akár 10 százalékos felárat is hajlandó ezért fizetni.

Hozzátette: egy nemrégiben elkészített független értékelés szerint a Magyar Termék védjegyek értéke jelenleg mintegy 1,7 milliárd forint. Ez magában foglalja e védjegyek gazdasági hasznát (használók száma, védjegyes termékek forgalma, forgalomnövelő hatás, iparági jövedelmezőség) és azt a költséget, amit akkor kellene ráfordítani, ha újra létre kellene hozni.

Benedek Eszter szerint a piaci szereplők szeretnék minél jobban kiemelni a termékeiket a kínálatból, a vásárlóknak pedig szükségük van olyan jelölésekre, amelyek hitelesen eligazítják őket az áruk tulajdonságairól. A magyar piacon pedig a tapasztalatok alapján egyre inkább felértékelődik a termékek minősége és környezetbarátsága, ezért hozták létre a Kiváló Termék és az ÖKOlogikus védjegyeket.

Benedek Eszter

Az ügyvezető beszélt arról is, hogy a két új védjegyet élelmiszerek és más termékek egyaránt megszerezhetik. Ezekre bármely magyarországi gyártó pályázhat, amelynek a terméke megfelel a Magyar Termék védjegyek alapkövetelményeinek. Így ez azt jelenti, hogy az új védjegyek a vásárlók számára azt is igazolják egyben, hogy a terméket itthon gyártották. Az új védjegyek kiemelkedő lehetőséget nyújtanak a gyártók számára a termékeik megkülönböztetésére – emelte ki, hangsúlyozva: a vásárlók számára pedig megbízható információt adnak arról, melyek a kiváló, illetve környezetbarát termékek a bolti kínálatban.

Krämer Tamás a tanúsítási projektek szakmai vezetője, a ConsAct Kft. ügyvezetője a két új védjegy odaítélésének feltételeiről és folyamatáról szólva kiemelte, hogy többek között csak az lehet Kiváló Termék, amely két, mérhető vizsgálattal igazolható minőségi jellemzőben a fogyasztó számára olyan hasznos tulajdonsággal bír, amely jelentősen jobb a piaci átlagnál. Az ÖKOlogikus védjegyet pedig csak az a termék kaphatja meg, amely jellemzőinek vagy csomagolásának legalább két környezetbarát tulajdonsága alapján kiemelkedik az átlagos termékek közül.

Ezen túlmenően pedig – mutatott rá a szakértő - a kiválóságot, illetve környezetbarátságot gyakorlatias, átlátható, könnyen megérthető, előre meghatározott szabályrendszer alapján független szakemberek állapítják meg. Mivel ezek a követelmények nem termék specifikusak, így a tanúsítási rendszer azonnal és automatikusan követi a törvényi követelmények, valamint a termékekkel kapcsolatos elvárások változását. A Kiváló Terméknél egyszerre vizsgálják a termék minőségét és a gyártó megfelelőségét, az ÖKOlogikus védjegynél pedig komplexen értékelik a terméket, valamint annak csomagolását és gyártását, továbbá az előállító szervezet környezetbarát jellegét, fenntartható működését.

Szőllősi Réka. a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének (FÉSZ) ügyvezetője az elhangzottakat azzal egészítette ki, hogy az élelmiszeripar szempontjai tekintve egyre fontosabbá válnak azok a vevők, akik a boltokban tudatosan vásárolnak. A védjegyek pedig segítik a tudatos fogyasztóvá válást – szögezte le az ügyvezető igazgató, hozzátéve: a XXI. századi élelmiszergyártó cégeknek felelősen kell viselkedniük, mind a fogyasztók, mind, a környezet, mind pedig a helyi gazdaság irányába is, mivel ez egyértelmű társadalmi elvárás, a fogyasztók ugyanis egyre tudatosabbak lesznek, alapvetően szem előtt tartva a fenntarthatóságot.  

A két védjegy terméktanúsításai már folynak, és kettő közülük le is zárult. Ezek alapján a Naturland lábápoló spray-je lett az első, amely viselheti a Kiváló Termék védjegyet. Az ÖKOlogikus jelölést pedig a Magyar Piszke Papír Kft. teheti fel elsőként a műanyagmentesen, papírdobozba csomagolt Crepto toalett papírjára.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!