Az UBS bankcsoport elemzői szerint az árupiacon belül az úgynevezett "soft commodity"-k - melyeket termesztenek és nem bányásznak, úgy mint kakaó, kávé, búza, cukor, kukorica, szója, gyümölcs - legnagyobb felvásárlói szinte biztosan nem ússzák meg az utóbbi idők rekord áremelkedéseit.
Ezen a héten a napraforgó olaj ára két éves csúcsokat döntögetett, míg a cukor 29 éves csúcson áll, de a pamut, illetve a gumi ára is jelentőset emelkedett.
Példaként említi elemzésében a bankház a Goodyear abroncsgyártó vállalatot, melynek részvényei múlt hét óta, mikor a cég bejelentette, hogy nem képes teljes egészében vevőire hárítani a magasabb gumiárakat, 12 százalékot estek.
A pamut árának emelkedése - melynek jegyzése múlt héten, a new yorki tőzsdén rekordot döntött a fontonkénti 139,2 centtel - a ruházati cikkek gyártóinak tesz keresztbe, így ezen cégek részvényeinek shortolása komoly lehetőségeket rejt magában.
Korábban a ruházati cégek nem igazán foglalkoztak a pamut árának emelkedésével, mivel az UBS nyári becslése szerint egy 50 százalékos áremelkedés - mely akkoriban 87 centet jelentett volna fontonként - mindössze 5 százalékos költségemelkedést jelentett volna a cégek számára. Azonban a mostani 130 cent feletti árak már semmiképp sem nevezhetők elviselhetőnek egy ruházati vállalat számára sem.
Az UBS szerint a pamut ármozgásának leginkább kitett cégek közé tartozik például az American Eagle, az Abercrombie & Fitch és a Gap is. Emellett az európai textilgyártókra is rájár a rúd: a Commonwealth Bank of Australia pénzintézet szerint többen közülük már csődvédelmet kértek, a túl magas nyersanyag árakra hivatkozva.