A repülőgép-bioüzemanyag piac százmilliárdos üzleti lehetőség

agrarszektor.hu
Készen áll a terep, hogy a bioüzemanyag-gyártók meghódítsák a repülőgép-üzemanyagok piacát. Ebben kormányzati és iparági szintekről is segítséget kaphatnak. A brazíliai Azul légitársaság közben sikeresen tesztelte az első cukornádból készült bioüzemanyagot.

A repülőgépek üzemanyagigénye 2050-re 1600 százalékkal fog nőni, miközben az olyan legfontosabb iparági szereplők, mint a KLM, a Virgin Atlantic, és a US Navy már aktívan keresik az alternatív megoldásokat, írja a renewableenergy.com internetes portál. A terep tehát készen áll az innovatív biotechnológiai és üzemanyaggyártó cégek számára, hogy terjeszkedjenek az alternatív repülőgép-üzemanyag piacon. A Pentagon néhány hete már jóvá is hagyta 5 projekt 6 millió dolláros első-fázisú finanszírozását, írta a renewableenergy.com.

Vannak még kihívások

Hatalmas lehetőség a bioüzemanyag-gyártók és az üzemanyag forgalmazó cégek számára, hogy kormányzati támogatással hajthatják végre a fejlesztéseket, és megkönnyíthetik így az új üzemanyagok kereskedelmi forgalombahozatalát is. Azonban jó néhány kihívással is meg kell még küzdenie ennek az éppen a szárnyait bontogató iparágnak. Az egyik kihívás, hogy biztos finanszírozási forrást még mindig nehéz találni, miközben a skálázhatósághoz és a hatékony infrastruktúra kifejlesztéséhez kapcsolódó problémák is az iparág fejlődésének útjában állnak.


Tavaly decemberben a Lufthansa és az Algae Tec Ltd jelentették be, hogy a két cég aláírt egy szerződést, ami alapján közösen fogják tesztelni a lehetőségét annak, hogy az Algae Tec algaolajból állítson elő bioüzemanyagot. Januárban azonban a Lufthansa bejelentette, hogy a Frankfurt és Washington között közlekedő próbajárata lesz az utolsó, ami bioüzemanyaggal működik, mert nem látják biztosítottnak hosszú távon a bioüzemanyag beszerzését, írta a biofueldigest.com bioüzemanyagokkal kapcsolatos hírekre és elemzésekre szakosodott internetes oldal. A légitársaságnak összesen 1187 bioüzemanyaggal repülő járata volt hamburg és Frankfurt között. Az előzetes becslések szerint mindezek következtében a légitársaság széndioxid-kibocsátása 1471 tonnával csökkent, és összesen 1556 tonna bioüzemanyag és kerozin egyvelegéből előállított üzemanyagot használtak fel. A cég megállapította azt is, hogy a gépek kifogástalanul működtek a bioüzemanyaggal, és hogy átlagosan 1 százalékkal kevesebb üzemanyagot használtak fel, mint amikor a hagyományos üzemanyaggal mentek.


Optimizmus és kormányzati szándék


De a változás szele már érződik, és olyan befolyásos hangok neki nyomatékot, mint például a holland környezetvédelmi és infrastrukturális miniszter, Joop Atsma, aki elmondta, hogy mindent megtesz annak érdekében, hogy 2013-tól a holland kormány tagjai csak olyan gépekkel utazzanak, amik bioüzemanyagot használnak, illetve, hogy a kormány saját gépei is csak ilyen üzemanyagokkal működjenek. Nem ő az egyetlen kormányzati döntéshozó, aki még a bioüzemanyag-üzletág felvirágoztatását szorgalmazná: az amerikai mezőgazdasági miniszter, Tom Vilsack úgy nyilatkozott, hogy ha összefognak az amerikai farmerok, tudósok, illetve a magánvállalkozók, és közös összefogással elkezdenek az amerikai hadseregnek üzemanyagot előállítani, akkor abból egy stabil üzletágat teremthetnek.


A kellő optimizmus tehát megvan ahhoz, hogy a szárnyait bontogató üzletág kivirégozzon, a fejlődés azonban lassú lesz, ha a legnagyobb kereskedelmi légitársaságok nem szállnak be. Szerencsére azonban az legfontosabb iparági szereplők - Boeing, Airbus, Embraer, BA, Qantas és a Cathay Pacific - között egyre gyakrabban van példa a partnerségre. Júniusban a United Airline, a Boeing, a Honeywell által birtokolt UOP, a Chicago Department of Aviation és a Tiszta Energia Szervezet (Clean Energy Trust) bejelentetteék a MASBI (Midwest Aviation Sustainable Biofuels Initiative) elnevezésű projektet, ami a Középnyugati Légiközlekedési Fenntartható Bioüzemanyag kezdeményezés rövidítése.

Sikeresen teszt


Ha pedig valóban szárnyra kap ez az üzletág, akkor az iparági szereplők reményei szerint 2050-re 50 százalékkal csökkenhet a repülési szektor széndioxod-kibocsátása. Ráadásul az is az alternatív üzemanyagok elterjedése mellet szól, hogy ha bioüzemanyagokat használnak a légitársaságok, az megóvhatja őket az olajár ingadozásaitól. Becslések szerint évi több százmilliárd dollárt tesznek félre, hogy csökkentsék az üzemanyag-kockázatokat. A bioüzemanyagok, illetve a kevert üzemanyagok használatával azonban kevesebb hedge-ügyletet kell kötniük a légitársaságoknak.


Vagyis nyilvánvaló, hogy a gazdasági és a környezetvédelmi szempontból egy rakás előnye van annak, ha a légiipar végre átáll a bioüzemanyagokra. Jelenleg több mint 30 légitársaság teszteli a bioüzemanyag-használatot világszerte. A brazíliai Azul Légitársaság, ami Brazília harmadik legnagyobb légitársasága és gépei 48 külföldi városba repülnek naponta több mint 400 járattal, idén júniusban bejelentette, hogy az Amyris amerikai cég által, brazíliai cukornádból gyártott innovatív üzemanyag átmentek a teszteken. Az Azul tesztje azért is az egyik legfontosabb az iparágban, mert ez volt az első eset, hogy az üzemanyagot egy fermentációs technológiát használó cégtől vették. Ráadásul eddig cukornádból készült repülő-üzemanyagot még nem teszteltek.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?